طرز تهیه مرغ شکم پر شمالی مانند بسیاری از غذاهای شمالی از جمله میرزا قاسمی، ترشی تره، مرغ ترش و… خوشمزه و بی نظیر است. سبک غذاهای خطه شمال به گونه ای است که با ذائقه های مختلف سازگار است.

مرغ شکم پر شمالی یک غذای مجلسی است و به خاطر مواد داخل شکم مرغ طعمی لذیذ و عالی دارد. این غذای مجلسی دستور تهیه راحتی دارد و به آسانی قابل طبخ می باشد.

مواد لازم

  • مرغ کامل و درسته: یک عدد
  • نمک، فلفل، زعفران و زردچوبه: به میزان لازم
  • پیاز متوسط: یک عدد

مواد لازم داخل شکم مرغ

  • مغز گردو: معادل یک مشت
  • آلو، آلوچه، آلبالو و زغال اخته: معادل ۲ مشت
  • رب گوچه فرنگی: یک قاشق
  • سبزی معطر خرد شده: یک قاشق
  • پیاز: یک عدد کوچک

طرز تهیه مرغ شکم پر شمالی با طعم فوق العاده

در ابتدا برای طرز تهیه مرغ شکم پر شمالی مواد طعم بخش آن را آماده و مهیا سازید. پیاز را خرد کنید و در ادامه آن را با نمک، فلفل و آبلیمو و کمی جعفری خرد شده مخلوط کنید.

این مخلوط آماده شده را داخل شکم مرغ بریزید و آن را کاملاً با مرغ آغشته کنید.

آماده سازی مرغ جهت پخت

آغشته کردن مرغ به زعفران

بعد از آغشته شدن مرغ به این مواد مخلوط شده، مرغ را از شب تا صبح در داخل یک ظرف دردار قرار دهید و در یخچال بگذارید. توجه داشته باشید که این مواد را فقط در داخل شکم مرغ نریزید بلکه باید کل مرغ را با آن آغشته کنید.

زعفران را نیز به این مواد اضافه کنید و مرغ را به زعفران نیز آغشته کنید. البته این کار را صبح انجام دهید و دوباره مرغ را در یخچال قرار دهید.

آغشته کردن مرغ به پیاز و آبلیمو

برای تهیه مواد داخل شکم مرغ، ابتدا باید آلوچه ها، آلو و زغال اخته را در آب قرار دهید تا خیس بخورند.

خیساندن آلوچه و زغال اخته

پیاز کوچک را خرد کنید. روغن را در تابه بریزید و بعد از داغ شدن، پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید. بعد از طلایی شدن، نمک و زردچوبه و نصف قاشق رب را به مواد اضافه کنید.

گردوها را بکوبید تا کمی خرد شوند. آن گاه به پیاز اضافه کنید.

مراحل تهیه مرغ شکم پر شمالی

در مرحله بعدی طرز تهیه مرغ شکم پر شمالی, سبزی معطر اضافه کنید. اگر سبزی چوچاق نداشتید، از سایر سبزی های معطر مانند گشنیز استفاده کنید.

تفت دادن آلوچه

آن گاه برای ادامه دستور پخت مرغ شکم پر شمالی، مرغ را از یخچال بیرون آورید و پیازها را نیز از آن جدا کنید. مراقب باشید تا هیچ پیازی بر روی مرغ باقی نماند.

حالا داخل شکم مرغ را با مواد میانی آماده کرده پر کنید. این پر کردن را تا یک دو بند انگشت سرخالی بودن ادامه دهید. یعنی دو بند انگشت از مرغ سرخالی باشد و مرغ را پر پر نکنید. چون این مواد در حین پخت بیرون خواهد ریخت.

در مرحله بعدی دستور پخت مرغ شکم پر شمالی, فر را روی دمای ۲۰۰ درجه قرار دهید. یک نخ و سوزن تمیز بردارید و شکم مرغ را بدوزید. این دوخت باید به طور کامل انجام شود و هیچ درز و سوراخی باقی نماند. انتهای نخ را بلندتر بگذارید تا موقع باز کردن آن دچار مشکل نشوید.

دوختن مرغ کامل

در ادامه ران و بال ها را نیز ببندید تا باز نشوند. یک نخ بلند بردارید و دو ران مرغ را از محل اتصال به پای مرغ (قوزک غضروفی مرغ) با نخ بپیچید و آن گاه این نخ را از پشت مرغ نیز رد کنید و وسط ران ها را ببندید و گره بزنید.

دستور تهیه مرغ شکم پر شمالی

یک نخ دیگر بردارید و از قسمت زیر سینه مرغ رد کنید. روی بال ها بیاورید و دوباره آن را وسط ببندید و گره بزنید تا باز نشود.

کمی روغن در کف سینی بریزید و مرغ را در آن بگذارید. وقتی دیدید که رنگ مرغ کمی تغییر کرد و پوست مرغ از خیسی در آمد، با برس کمی مخلوط زعفران آب کرده و کره به همه جای آن آغشته کنید.

آماده سازی مرغ کم پر

چند بار این کار را تکرار کنید. چون کره طعم مرغ را بسیار خوشمزه می کند. بعد از تغییر رنگ، مرغ را بیرون آورید و دو چاقو بر روی سینه آن بزنید تا مغز پخت شود.

مراحل دوختن مرغ شکم پر

دستور تهیه مرغ شکم پر شمالی

در پایان طرز تهیه مرغ شکم پر شمالی متذکر می شویم که به طور تقریبی حدود یک و نیم تا ۲ ساعت طول می کشد تا مرغ کاملاً پخته شود. البته برای همه مرغ ها یکسان نیست.

طرز تهیه مرغ شکم پر شمالی

چنگال را به داخل آن فرو کنید تا از پخت آن مطمئن شوید. از اینکه تا پایان مطلب طرز پخت مرغ شکم پر همراه ما بودید، متشکریم و امیدواریم این دستور تهیه مورد توجه و عنایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. در صورت تمایل با کلیک بر روی لینک از انواع غذا با مرغ در مجله اینترنتی آرگا دیدن فرمایید.

منبع : آرگا

منبع :

برگرفته از وب سایت آرگامگ بخش آشپزی

آرگامگ

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *