طرز تهیه شله زرد

شله زرد یک دسر اصیل ایرانی است که معمولا در مهمانی‌ها و مناسبت‌های خاص پخته می‌شود. پایه اصلی تهیه شله زرد برنج ایرانی است و زعفران، عضو جدایی ناپذیر آن. پختن یک شله زرد خوشمزه، راز و رمزهای خاص خودش را دارد. با ما در سیما کوک، همراه شوید و طرز تهیه شله زرد خوشمزه را ببینید.

مواد لازم برای تهیه شله زرد برای ۷ نفر

برنج ایرانی: یک فنجان
آب: ۸ پیمانه
زعفران دم شده غلیظ: نصف پیمانه
کره: یک چهارم فنجان
شکر: دو پیمانه
گلاب: نصف فنجان
پودر هل: یک قاشق غذاخوری
خلال بادام و خلال پسته: به مقدار لازم

فیلم طرز تهیه شله زرد ایرانی

طرز تهیه شله زرد خوشمزه، در عین سادگی نیاز به دقت بسیار بالایی دارد که خانم‌های باسلیقه از آن بهره‌می‌برند. برای تهیه این دسر خوشمزه در ابتدا، برنج را در ۸ پیمانه آب بجوشانید تا نرم شود. در همین مرحله دو پیمانه شکر به برنج اضافه کنید. اجازه دهید شکر با برنج بجوشد تا مطابق ویدئو، مخلوط غلیظی حاصل شود. حالا کره را اضافه کرده و خوب هم بزنید. اجازه دهید برنج با مخلوط کره و شکر بجوشد تا غلظت بیشتری پیدا کند.

در این مرحله، زعفران دم شده را اضافه کنید و با مواد به خوبی مخلوط کنید. حالا گلاب را اضافه کنید و باز هم بزنید. حالا نوبت پودر هل است. پودر هل را که از قبل آماده کردید، ذره ذره اضافه کنید. شله زرد را روی حرارت مستقیم آن‌قدر هم بزنید تا غلظت پیدا کند. خلال بادام را اضافه کنید و بگذارید مقداری دیگر بجوشد.

بعد از حدود ۲۰ دقیقه، شله زرد خوشمزه شما آماده است. اجازه دهید شله زرد به خوبی سرد شود و بعد می‌توانید آن را سرو کنید. بعد از اینکه شله زرد را در ظرف دلخواهتان ریختید، می‌توانید روی آن را با دارچین و خلال پسته تزئین کنید.

فوت کوزه‌گری پخت شله زرد

  • دانه‌های برنج هرچه ریزتر باشد بهتر است. حتی می‌توانید برنج خیس خورده را قبل از پخت، بین دو کف دست خرد کنید یا از برنج نیم‌دانه استفاده کنید.
  • برای قوام شله زرد و آب نینداختن آن می‌توانید پس از ریختن تمام مواد زیر آن شعله پخش‌کن بگذارید و به مدت نیم ساعت بماند تا آب آن کشیده شود.
  • بادام شله زرد را می‌توانید قبل از افزودن در گلاب خیس کنید و زمان اضافه کردن به شله زرد آن را داخل قابلمه بریزید. این کار باعث نرم شدن خلال بادام می‌شود.
  • برای قوام شله زرد باید برنج به حالتی غلیظ‌تر از آنچه که می‌خواهید، برسد و سپس شکر را اضافه کنید، زیرا پس از افزودن شکر، شله زرد کمی شل‌تر از حالتی که برنج داشت می‌شود.

منبع : برگرفته از وب سایت روزچین بخش دسر و پیش غذا

روزچین

  • رول کدوتنبل دارچینی دسری ویژۀ منوی مهمانی

    تهیۀ غذا برای مهمانی‌ها و جشن‌ها کمی دشوار است. درست‌کردن غذایی که خوشمزه و مورد‌پسند همه …
  • دسرها؛ طرز تهیۀ دسر توت‌فرنگی

    با فرارسیدن فصل بهار و گرم‌شدن تدریجی هوا، بازار نوشیدنی‌ها و دسرهای سرد پر‌رونق می‌شود. ت…
  • طرز تهیه دسر جدید بارِ لیمویی

    سلام به آشپزخانه روزچین خوش آمدید. یکی از جذابیت‌های یک مهمانی خوب سرو یک دسر لذیذ است. گا…
  • دسرهای ایرانی ساده و خوشمزه

    دسر با طعم شیرینی که دارد بهترین انتخاب برای زمانی است که وعدهٔ غذایی اصلی را نوش جان می‌ک…
  • روش خوردن آناناس

    آناناس میوه‌ای استوایی است که ریشه آن در جنوب برزیل و پاراگوئه است. این میوه خوشمزه، سرشار…
نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *