«کاچی» از جمله خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین دسرهای قدیمی ایرانی است که معمولا مادربزرگ‌ها آن را برای خانم‌هایی که تازه زایمان کرده بودند، افراد بیمار و ضعیف از نظر جسمی و کودکان تجویز و تهیه می‌کردند. این دسر مقوی در شهرهای مختلف ایران به روش‌های مختلف تهیه می‌شود و گاهی اوقات اسامی متفاوتی دارد. با مجله افق کوروش باشید تا طرز تهیه کاچی به سبک مادربزرگ‌های قدیمی را به شما آموزش بدهیم.

 

کاچی؛ یک دسر قدیمی خوشمزه و مقوی

 

تبریزی‌ها به این دسر لذیذ و مقوی «قویماق» می‌گویند، اهالی ارومیه به آن «دوشاب» می‌گویند و کرمانی‌ها هم از ۴ مغز برای افزایش قوت این دسر خوشمزه استفاده می‌کنند، بعضی‌ها شکر می‌ریزند و در برخی مناطق کمی نمک و زردچوبه. با این‌همه در مجموع مواد تشکیل دهنده این دسر قدیمی و سنتی صرف‌نظر از اسامی مختلف با کمی اضافه و کم کردن مواد تشکیل کننده‌اش در مناطق مختلف ایران شبیه به هم است.

 

مواد لازم برای یک کاسه کاچی

 

مواد لازم برای یک کاسه کاچی

 

آرد سفید شیرینی‌پزی (آرد نان لوش یا آرد سنگک): ۳ قاشق غذاخوری سر پُر

آب جوش: ۳ لیوان

روغن حیوانی: سه قاشق غذاخوری (منظور روغن گاوی یا گوسفندی است، اگر بوی روغن گوسفندی را نمی‌پسندید از روغن گاوی استفاده کنید، اما روغن حیوانی را حذف نکنید چون به خصوص برای زنان زائو و افراد کم بنیه، یک روغن مقوی است)

نبات زعفرانی چوبی: ۳ عدد

زنجبیل، دارچین و زردچوبه: ¼ قاشق چایخوری

زعفران ساییده شده: ¼ قاشق چایخوری

این مقدار مواد برای یک کاسه کاچی است، به تعداد کاسه‌هایی که می‌خواهید کاچی درست کنید مواد را دو یا سه برابر کنید.

 

طرز تهیه

 

برای تهیه این دسر باید از یک ظرف تفلون یا هر ظرف دیگری که نچسب است استفاده کنید. بهتر است ته ظرف‌تان ضخیم باشد تا کاچی نسوزد و خوب مغز‌پخت شود. ابتدا ۳ لیوان آب را به جوش بیاورید و سپس نبات کوبیده شده و زعفران ساییده شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید. شربت را روی شعله گاز خیلی ملایم نگه دارید تا هم کم‌کم قوام پیدا کند و هم آب از جوش نیفتد.

در یک قابلمه دیگر روغن را بریزید و وقتی که روغن داغ شد آرد را کم کم اضافه کنید. یادتان باشد این میزان آرد برای یک کاسه از این دسر بعد از الک شدن آرد است. روی شعله ملایم گاز آرد و روغن را با حوصله و به آرامی تفت دهید تا رنگ آرد کرم مایل به قهوه‌ای شود. اگر می‌خواهید رنگ این دسر روشن‌تر شود آرد را کمتر تفت بدهید. حالا زردچوبه را اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود.

در این مرحله باید ترکیب آب و نبات و زعفرون را به آرد تفت خورده اضافه کنید. آب را در دو مرحله اضافه کنید. و در حین اضافه کردن آب مدام ترکیب را هم بزنید تا آرد گوله نشود و لطیف و یکدست باقی بماند. حالا زنجبیل را اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید تا روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و روغن بیندازد. دارچین را زمانی اضافه کنید که کاچی روغن انداخته باشد. در واقع دارچین را روی این دسر مقوی و خوشمزه بپاشید. اگر دوست دارید می‌توانید کمی شکر هم روی آن بپاشید و با خلال پسته و بادام تزیین کنید.

 

 

نکات مهم برای درست کردن کاچی

 

نکات مهم برای درست کردن کاچی

 

*برای درست کردن کاچی می‌توانید ادویه‌ مخصوص این دسر را از عطاری یا ادویه‌فروشی تهیه کنید. اگر خودتان می‌خواهید این ادویه را در منزل درست کنید این مواد را تهیه کنید و از هر کدام یک قاشق چایخوری در هاون بریزید: بادیان ستاره‌ای، میخک، زنجبیل، دارچین، تخم‌گشنیز، جوز هندی، زیره سبز و زیره سیاه. ادویه کاچی کمی طعم تند و تیزی دارد. برای هر کاسه ¼ قاشق غذاخوری از این ادویه کفایت می‌کند.

*اگر طعم هل را می‌پسندید نوک قاشق چایخوری پودر هل به کاچی در حال پخت اضافه کنید.

*گلاب هم یکی از اجزای اختیار کاچی است، می‌توانید دو قاشق غذاخوری گلاب هم در اواخر پخت به کاچی اضافه کنید.

*اگر می‌خواهید کاچی مقوی‌تری داشته باشید به روش کرمانی‌ها، مقداری آجیل چهار‌مغز را آسیاب کنید و همراه ادویه‌ها به کاچی اضافه کنید. برای یک کاسه کاچی یک قاشق غذاخوری سرخالی کافی است.

*برای شیرین شدن کاچی می‌توانید ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری عسل در اواخر پخت به آن اضافه کنید.

*بعضی‌ها گل گاوزبان را هم به کاچی اضافه می‌کنند. برای این کار گل گاوزبان را دم کنید و دو تا سه قاشق را در اواخر پخت اضافه کنید.

*این دسر نباید سقت شود چون تبدیل به حلوا می‌شود، بلکه باید روان و کمی هم شل باشد.

*برای به روغن افتادن این دسر بهتر است یک شعله پخش‌کن زیر قابلمه بگذارید تا به آرامی بپزد و به روغن بیفتد. حین پخت کاچی روی شعله ملایم گاز آن را هم نزنید تا به روغن بیفتد، فقط کمی می‌توانید قابلمه را تکان دهید تا مطمئن شوید به ظرف نمی‌چسبد.

*ارومیه‌ای‌ها به کاچی «دوشاب» می‌گویند چون برای شیرین شدن آن کمی شیره انگور تازه به آن اضافه می‌کنند. بهتر است در صورت تمایل برای یک کاسه کاچی ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری شیره انگور تازه که ترش نشده در اواخر پخت به آن اضافه کنید.

 

اگر شما هم نظر یا تجربه‌ای برای خوشمزه‌تر شدن «کاچی» دارید در قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

 

«کاچی» از جمله خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین دسرهای قدیمی ایرانی است که معمولا مادربزرگ‌ها آن را برای خانم‌هایی که تازه زایمان کرده بودند، افراد بیمار و ضعیف از نظر جسمی و کودکان تجویز و تهیه می‌کردند. این دسر مقوی در شهرهای مختلف ایران به روش‌های مختلف تهیه می‌شود و گاهی اوقات اسامی متفاوتی دارد. با مجله افق کوروش باشید تا طرز تهیه کاچی به سبک مادربزرگ‌های قدیمی را به شما آموزش بدهیم.   کاچی؛ یک دسر قدیمی خوشمزه و مقوی     تبریزی‌ها به این دسر لذیذ و مقوی «قویماق» می‌گویند، اهالی ارومیه به آن «دوشاب» می‌گویند و کرمانی‌ها هم از ۴ مغز برای افزایش قوت این دسر خوشمزه استفاده می‌کنند، بعضی‌ها شکر می‌ریزند و در برخی مناطق کمی نمک و زردچوبه. با این‌همه در مجموع مواد تشکیل دهنده این دسر قدیمی و سنتی صرف‌نظر از اسامی مختلف با کمی اضافه و کم کردن مواد تشکیل کننده‌اش در مناطق مختلف ایران شبیه به هم است.   مواد لازم برای یک کاسه کاچی     آرد سفید شیرینی‌پزی (آرد نان لوش یا آرد سنگک): ۳ قاشق غذاخوری سر پُر آب جوش: ۳ لیوان روغن حیوانی: سه قاشق غذاخوری (منظور روغن گاوی یا گوسفندی است، اگر بوی روغن گوسفندی را نمی‌پسندید از روغن گاوی استفاده کنید، اما روغن حیوانی را حذف نکنید چون به خصوص برای زنان زائو و افراد کم بنیه، یک روغن مقوی است) نبات زعفرانی چوبی: ۳ عدد زنجبیل، دارچین و زردچوبه: ¼ قاشق چایخوری زعفران ساییده شده: ¼ قاشق چایخوری این مقدار مواد برای یک کاسه کاچی است، به تعداد کاسه‌هایی که می‌خواهید کاچی درست کنید مواد را دو یا سه برابر کنید.   طرز تهیه     برای تهیه این دسر باید از یک ظرف تفلون یا هر ظرف دیگری که نچسب است استفاده کنید. بهتر است ته ظرف‌تان ضخیم باشد تا کاچی نسوزد و خوب مغز‌پخت شود. ابتدا ۳ لیوان آب را به جوش بیاورید و سپس نبات کوبیده شده و زعفران ساییده شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید. شربت را روی شعله گاز خیلی ملایم نگه دارید تا هم کم‌کم قوام پیدا کند و هم آب از جوش نیفتد. در یک قابلمه دیگر روغن را بریزید و وقتی که روغن داغ شد آرد را کم کم اضافه کنید. یادتان باشد این میزان آرد برای یک کاسه از این دسر بعد از الک شدن آرد است. روی شعله ملایم گاز آرد و روغن را با حوصله و به آرامی تفت دهید تا رنگ آرد کرم مایل به قهوه‌ای شود. اگر می‌خواهید رنگ این دسر روشن‌تر شود آرد را کمتر تفت بدهید. حالا زردچوبه را اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود. در این مرحله باید ترکیب آب و نبات و زعفرون را به آرد تفت خورده اضافه کنید. آب را در دو مرحله اضافه کنید. و در حین اضافه کردن آب مدام ترکیب را هم بزنید تا آرد گوله نشود و لطیف و یکدست باقی بماند. حالا زنجبیل را اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید تا روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و روغن بیندازد. دارچین را زمانی…

منبع :  برگرفته از وب سایت مجله کوروش بخش آشپزی مجله کوروش

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *