پیشنهاد غذا برای شام

شام چی درست کنم؟ این سوال یکی از متداولترین سوال‌هایی است که بسیاری از خانم‌های کدبانوی ایرانی به دنبال بهترین پاسخ برای آن هستند. امروز در روزچین دو پیشنهاد غذا برای شام داریم. خاگینۀ گیاهی و رول خاگینه با مغز گردو پیشنهادهای ما هستند. این دو غذای خوشمزه را می‌توانید به‌عنوان عصرانه یا شام در کنار خانواده میل کنید.

 

دو پیشنهاد غذا برای شام

برای تهیه شام خوشمزه و متفاوت پیشنهادهایی ویژه برای شما داریم. با روزچین تا به انتها همراهی کنید.

خاگینۀ گیاهی

مواد لازم برای خاگینه گیاهی

▫ یک‌سوم فنجان جو دوسر
▫ یک لیوان آب
▫ ۳۰۰ گرم گل‌کلم
▫ یک فنجان نخود یخ‌زده
▫ دو عدد تخم‌مرغ
▫ نصف فنجان پنیر ریکوتا
▫ یک‌سوم فنجان شیر
▫ نصف فنجان آرد بدون گلوتن
▫ یک قاشق چای‌خوری زیرۀ سبز
▫ دو تکه لیموترش برای تزئین
▫ دو قاشق غذاخوری جعفری خرد‌شده
▫ یک‌چهارم فنجان برگ نعنا
▫ دو قاشق غذاخوری روغن زیتون
▫ دو‌سوم فنجان ماست یونانی
▫ ۱۰۰ گرم برگ اسفناج تازه

طرز تهیه خاگینه گیاهی

طرز تهیه خاگینه خانگی

ماهیتابه را روی حرارت ملایم اجاق گاز قرار دهید و جو دوسر را به‌مدت دو دقیقه تفت دهید تا رنگ آن طلایی شود. سپس بدان آب بیفزایید و اجازه دهید تا بجوشد. در ماهیتابه را قرار داده و حرارت اجاق گاز را کاهش دهید تا به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بپزد و تمام آب داخل ماهیتابه را به خود بکشد.

سپس برای پنج دقیقه آن را خنک کنید و با کمک چنگال، دانه‌های جو دوسر را له کنید. سپس گُل‌کلم‌ها را در آب جوش به مدت پنج تا شش دقیقه بپزید و درنهایت نخودها را بدان بیفزایید تا بپزند. سپس به‌خوبی آب‌کشی کنید و آن‌ها را هم با کمک چنگال به‌خوبی له کنید.

تخم‌مرغ‌ها، پنیر ریکوتا و مقداری شیر را در کاسه‌ای بزرگ ریخته و با هم مخلوط کنید. به‌تدریج آرد و زیرۀ سبز را بدین مخلوط بیفزایید. مخلوط جو دوسر و گل‌کلم را که از قبل آماده کرده‌اید را به این مخلوط بیفزایید. در‌نهایت، برگ نعناع و جعفری خرد‌شده را هم به این مخلوط اضافه کنید.

 

مقداری روغن در ماهیتابه قرار داده و سپس به مقدار دلخواه از این مخلوط را پس از داغ‌شدن روغن، در ماهیتابه قرار دهید و به‌خوبی سرخ کنید. سپس ماست یونانی و برگ‌های اسفناج تازه را با یکدیگر مخلوط کرده و تحت عنوان سس در کنار این خاگینه‌های گیاهی سرو کنید.

رول خاگینه با مغز گردو

رول خاگینه با مغز گردو

مواد لازم برای رول خاگینه با مغز گردو

در ادامۀ پیشنهادهای روزچین غذا برای شام به رول خاگینه با مغز گردو می‌رسیم.

▫ دو عدد تخم‌مرغ
▫ چهار قاشق غذاخوری آرد
▫ چهار قاشق غذاخوری ماست
▫ نصف قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر
▫ نصف قاشق چایخوری مخلوط دارچین و پودر هل
▫ نصف فنجان آب
▫ نصف فنجان مغز گردو
▫ یک فنجان شیرۀ خرما یا شیرۀ انگور
▫ دو قاشق چای‌خوری زعفران دم‌کرده

طرز تهیه رول خاگینه با مغز گردو

تخم مرغ را در کاسه‌ای همراه با ماست به‌خوبی مخلوط کنید. سپس بعد از الک‌کردن آرد و پکینگ پودر، آن‌ها را به مخلوط ماست و تخم‌مرغ اضافه کنید. ماهیتابه را چرب کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید. مخلوط آماده‌شده را در ماهیتابه ریخته و پخش کنید.

پس از طلایی‌شدن یک طرف خاگینه، طرف دیگر آن را به‌خوبی سرخ کنید. پس از طبخ خاگینه، اجاق را خاموش کرده و اجازه دهید تا خاگینه مدتی به همان حال باقی بماند تا در هنگام رول‌کردن، نشکند.

مغز گردوی خرد‌شده را با پودر دارچین و هل مخلوط کرده و در قسمت میانی خاگینه قرار داده و به‌آرامی رول کنید. شیرۀ انگور یا خرمای سرد را با آب مخلوط کرده و روی رول گرم بریزید. دقت کنید که درصورتی‌که خاگینه سرد باشد، باید از شیرۀ داغ استفاده کنید.

پس از جذب مقداری از شیره، خاگینه را برگردانید تا طرف دیگر خاگینه هم شیره را به خود جذب کند. رول آماده‌شده را در ظرف‌مد نظر خود سرو کنید. نوش جان…

امیدواریم پیشنهاد غذا برای شام بتواند مورد پسند شما واقع شود. اگر شما هم پیشنهاد ویژه‌ای برای شام سبک و خوشمزه دارید برای‌مان بنویسید.

 

منبع : برگرفته از وب سایت روزچین بخش تغذیه سالم روزچین

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *