چریش

نگاهی به خواص‌ دارویی فراوان و کاربردهای متنوع برگ‌های چریش می‌اندازیم، گیاهی طبیعی و پرمنفعت که دارای خواصی برای پوست، خواص ضدسرطانی و ضدباکتریایی می‌باشد و مورد استفاده مرتاض‌های ساداناست.

چریش درختی فوق‌العاده منحصربه فرد است و برگ‌های آن در زمره پیچیده‌ترین برگ‌های گیاهی به حساب می‌آیند.

  1. خواص ضدسرطانی چریش

چریش از خواص دارویی افسانه‌ای بسیاری برخوردار است اما یکی از مهم‌ترینِ آنها از بین بردن سلول‌های سرطانیست. در بدن همه ما سلول‌های سرطانی وجود دارد، اما این سلول‌ها به طور طبیعی، بی‌نظم و سازماندهی نشده هستند. اما اگر خودتان شرایط خاصی را در بدنتان فراهم کنید، آنها مجال سازماندهی می‌‌یابند. جهش از یک خطای جزئی به یک جنایت سازمان‌یافته و بروز فاجعه‌ای عظیم. مادامی که این سلول‌ها بی‌هدف این‌طرف و آن‌طرف می‌چرخند، مشکلی پیش نمی‌آید. اما به محض اینکه همه یک‌جا جمع می‌شوند، فاجعه‌ای به وقوع می‌پیوندد. مصرف روزانه مقدارکمی چریش، تعداد سلول‌های سرطانی را از حد نصاب کمتر نگه می‌دارد، بنابراین امکان تجمع و حمله به دستگاه‌های مختلف بدن برایشان فراهم نخواهد شد.

  1. خواص ضدباکتریایی چریش

دنیا لبریز از باکتریست. بدن نیز همین‌طور مملو از باکتریست. در وجود شما موجودات میکروارگانیسم فراوانی زندگی می‌کنند که ورای تصور شماست. بدون آنها امکان هضم هیچ چیزی برای شما وجود ندارد، در حقیقت امکان حیات شما نیز وجود نخواهد داشت. اکثر باکتری‌ها مفیدند اما برخی از آنها دردسر سازند. بدن شما به طور مداوم در حال صرف انرژی برای کنترل آنهاست. اگر میزان باکتری‌های مضر افزایش یابد، احساس ضعف می‌کنید زیرا سیستم دفاعی بدن مجبور به صرف انرژی مضاعف برای مقابله با آنها خواهد شد. با مصرف خوراکی و موضعی چریش می‌توانید باکتری‌ها را کنترل کرده، زمینه رشد فزاینده آنها را از بین ببرید و بدین ترتیب مجبور نیستید تا انرژی بدن را صرف مقابله با آنها نمائید. اگر روزانه میزان معینی چریش مصرف نمائید، باکتری‌های مضر روده‌ای را نابود خواهد کرد و به طور کلی روده شما پاک و عاری از هرگونه عفونت خواهد ماند.

همچنین اگر در نقاط خاصی از بدن بوی نامطبوعی به مشام می‌رسد، بدین معناست که میزان فعالیت باکتری‌ها در آن نقطه زیاد است. تقریبا همه به نوعی متحمل مشکلات پوستی خفیفی هستند. اگر مقداری برگ چریش را پیش از استحمام روی پوست خود مالیده و اجازه دهید تا مدتی باقی مانده و خشک شود و سپس با آب بشوئید، نقش پاک‌کننده ضدباکتریایی خوبی را برایتان ایفا خواهد کرد.

شیوه دیگری از کاربرد موضعی چریش: چند برگ چریش را به مدت یک شب در آب خیس کنید و صبح با این آب استحمام کنید. اگر بدن خود را با آب چریش بشوئید، پوستی پاک و درخشان برایتان به ارمغان می‌آورد.

  1. خواص چریش برای مرتاض‌های سادانا

مهم‌تر از همه موارد بالا، خواص گرمابخشی چریش به بدن است. تولید گرما در بدن کمک شایانی به تولید نیروی مضاعفی در قالب انرژی می‌کند. طبیعت‌های مختلفی می‌تواند بر بدن غالب شود که دو مورد از آنها در اصطلاح سنتی sheeta و ushna خوانده می‌شود. نزدیک‌ترین واژه به “شیتا” در زبان انگلیسی “سرما” می‌باشد اما معادل کامل آن نیست. اگر طبیعت بدن شما به شیتا متمایل باشد، میزان ترشحات مخاطی در بدن شما افزایش می‌یابد. ترشحات مخاطی بیشِ از حد، زمینه‌ساز بیماری‌های عدیده‌ای از جمله سرماخوردگی متعارف و سینوزیت تا مشکلات فراوان دیگری در دستگاه‌های مختلف بدن می‌گردد.

برای یک هاتایوگی، مصرف چریش بسیار مهم است زیرا بدن آنها را تا حدودی به طبیعت اوشنا سوق می‌دهد. اوشنا به معنای سوختگیری می‌باشد. برای سادهاکا که در عوالم ناشناخته سیر می‌کنند، همراه داشتن کمی سوخت اضافه برای مواقعی که دستگاه‌های بدن به انرژی بیشتری نیاز پیدا کردند، قابل اطمینان‌تر است. ضروریست که شعله آتش را کمی افروخته‌تر از حد معمول نگه دارید. هنگامی که بر بدن طبیعت شیتا غالب شود، توانایی انجام فعالیت زیاد از فرد گرفته می‌شود. اما اگر بدن خود را به سوی طبیعت اوشنا سوق دهید، حتی اگر سیاحت کرده و با هر چیزی روبرو شوید این آتش مضاعف همواره مشتعل خواهد ماند و از عهده نفوذ عوامل خارجی برخواهد آمد. چریش در این مسیر نقش پشتیبانی قدرتمند را ایفا می‌کند.

نکاتی که باید مد نظر داشته باشید

مد نظر داشته باشید، در صورت مصرف بیش از حد، چریش موجب نابودی نطفه می‌گردد. خانم‌های باردار در چهار تا پنج ماه اول بارداری که جنین در حال رشد است نباید چریش مصرف کنند. چریش صدمه‌ای به تخمدان وارد نمی‌کند اما دمای مضاعفی در آن ناحیه ایجاد می‌کند و درهنگام بارداری که دمای بدن به طور طبیعی بالاست، این گرمای مضاعف ممکن است باعث از بین رفتن نطفه گردد. خانم‌هایی که قصد باردار شدن دارند نباید چریش مصرف کنید زیرا موجب گرمای مضاعف شده و این امر تهدیدی مشابه با یک جسم خارجی برای جنین محسوب می‌شود.

اگر دمای بدن بالا رود تغییرات خاصی در دستگاه‌های بدن رخ می‌دهد، که زنان بیش از مردان متوجه این موضوع خواهند شد. بعد از آغاز مصرف روزانه چریش، فواصل چرخه قاعدگی برخی از خانم‌ها کوتاه‌تر می‌شود. در این موارد فقط کافیست آب بیشتری بنوشید. اگر نوشیدن آب به تنهایی برای کاهش دمای بدن کفایت نکرد، یک برش کوچک لیمو یا کمی آب لیمو به آب مصرفی خود اضافه نمائید و اگر باز هم مثمر ثمر نبود، آب gourd بنوشید که از خواص خنک‌کنندگی برخوردار است. گزینه‌ دیگر مصرف روغن کرچک است. اگر مقدار کمی از آن را به داخل ناف، اطراف چاکرای قلب، چال گردن و پشت گوش خود بمالید، بی‌درنگ احساس خنکی خواهید کرد.

منبع :

برگرفته از وب سایت مجله سلامت بخش تغذیه سالم

مجله سلامت

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *