ارزن

برخی از بهترین فواید ارزن برای سلامتی، محافظت از سلامت قلب، حفاظت در برابر دیابت، بهبود سیستم گوارش، کاهش خطر ابتلا به سرطان، سم زدایی از بدن، افزایش سلامت تنفسی، بهبود سیستم ایمنی بدن، افزایش سطح انرژی و بهبود عضلات و سلامت عصبی است.

ممکن است ارزن جزو دانه‌های متداول مورد استفاده‌ی شما نباشد، اما در واقع این گروه از دانه‌ها در سراسر جهان کشت می‌شوند (هم برای خوراک دام و هم مصرف انسان) و عمدتا در کشورهای در حال توسعه رشد میکند.

اما از آنجایی که دوره‌ی رشد ارزن سریع است و توانایی رشد در محیط‌های خشک، بایر و نسبتا سخت را هم دارد، باعث شده برای بسیاری از کشورها، یک محصول ایده آل جهت زرع باشد.

اگر چه انواع مختلفی از ارزن در سراسر دنیا رشد می‌کنند، اما متداول‌ترین آن ارزن مرواریدی است. از نظر تاریخی به احتمال زیاد ارزن از آفریقا نشأت گرفته است. اما پس از آن حدود ده‌هزار سال قبل، در آسیا و خاورمیانه گسترش یافت. بنظر می‌رسد که ارزن توسط آن نقطه از تاریخ باستان گسترش یافته است.

توانایی ارزن برای زنده ماندن در شرایط سخت، باعث شد که محصول کاملی شود و بهمین دلیل، امروزه هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این گیاه با دانه‌ای کوچک، عمدتا در هند تولید و هر ساله بیش از ۸میلیون تن از آن کشت می‌شود. پس از هند، تعدادی از کشورهای بزرگتر آفریقایی و چین قرار دارند. ارزن، می‌تواند مانند یک غلات معمولی استفاده شود و بعلت اینکه نشاسته‌ی بسیار زیادی دارد (مانند بسیاری از غلات دیگر) می‌تواند در فرنی‌ها، میان وعده‌ها و انواع نان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

ارزن، همچنین یک منبع بسیار خوب از مواد مغذی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات آلی است که می‌تواند بطور قابل توجهی باعث افزایش سلامت انسان به روش‌های مختلف شود. در سال‌های اخیر، توجه زیادی به ارزن شده است، شاید به این دلیل که بیماری سلیاک، فراگیرتر و معروف‌تر شده.

ارزن، فاقد گلوتن است، بنابراین افراد مبتلا به سلیاک، می‌توانند به عنوان منبعی از غلات، از آن بجای گندم استفاده کنند. ارزن، ساده‌ترین و با ارزش‌ترین ماده‌ای است که می‌تواند به رژیم‌های غذایی در سراسر دنیا اضافه شود. همچنین شامل بیشترین مقدار انرژی، بیشترین چربی و بیشترین مقدار ویتامین‌های گروه B می‌باشد.

ارزش تغذیه‌ای ارزن

ارزن، بمنظور فراهم ساختن مواد تغذیه‌ای اساسی، در سراسر جهان مورد استفاده بسیاری از کشورهای در حال توسعه قرار می‌گیرد. ارزن به دلیل میزان زیاد مواد مغذی از جمله مقدار زیادی نشاسته، ویتامین B بسیار زیاد، کلسیم، آهن، پتاسیم، روی و منیزیم، بسیار مهم است. لازم به یاداوری هم نیست که ارزن یک منبع سالم از چربی‌های ضروری بدن هم هست. بعلاوه در ارزن مقدار زیادی پروتئین و فیبرهای غذایی نیز وجود دارد.

فواید ارزن برای سلامتی

سلامت قلب شما را افزایش می‌دهد

اگر می‌خواهید از قلبتان محافظت کنید، ارزن یکی از بهترین دانه‌های ممکن است که می‌توانید به رژیم غذایی‌تان اضافه‌اش کنید.ارزن، یک منبع غنی از منیزیم است که یک ماده معدنی مهم برای کاهش فشار خون و خطر حملات قلبی است، مخصوصا در مورد آترو اسکلروز.

همچنین ارزن یک منبع عالی از پتاسیم هم هست که بعنوان یک گشاد کننده‌ی عروق عمل می‌کند و فشار خون را بیشتر، پایین نگه می‌دارد. کاهش فشار خون و بهینه‌سازی گردش خون شما، یکی از بهترین راه‌ها برای حفاظت از سلامت قلبی و عروقی‌تان است.

علاوه بر این، لیگنان‌های گیاهی موجود در ارزن می‌توانند در دستگاه گوارش شما، توسط «میکرو فلورا» به لیگنان‌های حیوانی تبدیل شوند. ثابت شده که لیگنان‌های حیوانی در برابر برخی از بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیماری قلبی از ما محافظت می‌کنند.

کنترل سطح کلسترول

سطح کلسترول با سلامت قلب در ارتباط است و میزان بالای فیبر موجود در ارزن، برای کاهش کلسترول مفید است. در واقع فیبر رژیم غذایی، خطر کلسترول بد (LDL) را از بین می‌برد و باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) می‌شود.

حفاظت در برابر دیابت

میلیون‌ها نفر از مردم در سراسر جهان، به دیابت مبتلا هستند. ارزن در بسیاری از کشورهای در حال توسعه (که دیابت در آنجا کمتر وجود دارد)، یک جزء اصلی مفید از مواد غذایی است. شاید یکی از اثرات ارزن این باشد که شانس دیابت نوع ۲را کاهش می‌دهد (بخاطر میزان زیاد منیزیم موجود در غلات).

منیزیم، یکی از مهمترین مواد معدنی برای افزایش کارایی گیرنده‌های انسولین و گلوکز در بدن است. در نتیجه از دیابت جلوگیری می‌کند. در جمعیتی که به دو گروه تقسیم شدند و گروهی رژیم غذایی همراه با منیزیم داشته‌اند و گروه دیگر رژیم بدون منیزیم، کاهش ۳۰درصدی دیابت مشاهده شده است.

سلامت دستگاه گوارش

ارزن ماده‌ای غذایی است که بیشترین مقدار فیبر را دارد، پس می‌تواند به عملیات دستگاه گوارش شما کمک کند و مشکلاتی مانند یبوست، گاز بیش ازحد، نفخ و دل درد را رفع کند. با تنظیم فرایند گوارشی‌تان، می‌توانید از مواد مغذی بهتر استفاده کنید و خطرات جدی‌تر دستگاه گوارش مانند زخم معده یا سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش دهید.

هضم منظم و دفع مواد زائد، عملکرد کلیه، کبد، و سلامت سیستم ایمنی شما را بهبود می‌بخشد. زیرا آن سیستم‌ها با فعالیت‌های متابولیکی بدن، ارتباط نزدیکی دارند.

خطر سرطان

تحقیقات اخیر نشان داده است که فیبر یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از شروع سرطان سینه در خانم‌ها است. در واقع، زنان می‌توانند با خوردن بیشتر از ۳۰گرم فیبر در روز، شانس ابتلا به سرطان سینه را تا ۵۰درصد کاهش دهند. با توجه به اینکه سرطان سینه، یکی از شایع‌ترین و کشنده‌ترین انواع سرطان‌ها است، همه‌ی خانم‌ها باید به این توصیه عمل کنند.

سم زدایی از بدن

آنتی اکسیدان‌های بسیاری در ارزن وجود دارند که علاوه بر تاثیر مفیدشان در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد (که می‌توانند باعث سرطان شوند) می‌توانند سموم دیگر را نیز از بدن دفع کنند، مانند سمومی که در کلیه و کبد شما هستند.

کورستین، کورکومین و اسید الاژیک و دیگر ترکیبات مفید می‌توانند از طریق افزایش دفع مناسب و بی اثر کردن فعالیت آنزیمی در آن اندامها، بدن شما را از هرگونه عوامل خارجی و سموم پاکسازی کنند.

دستگاه تنفسی

تحقیقات، به روشنی نشان داده‌اند که ارزن می‌تواند بطور قابل توجهی کیفیت زندگی افرادی که از کودکی مبتلا به آسم بوده‌اند را بهبود ببخشد و همچنین در وهله‌ی اول می‌تواند، از گسترش آن جلوگیری کند. اگرچه برخی از شواهد بحث برانگیز است اما نشان می‌دهد که میزان خس خس سینه و حملات آسم در کودکانی که مقدار زیادی غلات مانند ارزن مصرف می‌کردند، بطور قابل توجهی کمتر شده است (بیش از ۱۵درصد).

همچنین گندم دارای یک ماده‌ی حساسیت زای متداول است که با آسم و خس خس در ارتباط است ولی ارزن چنین ترکیباتی ندارد و چنین تاثیر بدی نمی‌گذارد.

توجه: با توجه به استرس‌های امروزی در بدن ما (بویژه در سیستم غددی) برای اینکه هضم، بدرستی انجام شود به فعالیت بیشتری نیاز است و فرایند هضم ارزن هم ممکن است سنگین باشد. بنابراین، قبل از اینکه رژیم غذایی‌تان را به رژیم غذایی سرشار از ارزن تغییر دهید، درباره‌ی سلامت تیروئید و سایر غددتان با پزشک خود مشورت کنید.

منبع :

برگرفته از وب سایت مجله سلامت بخش تغذیه سالم

مجله سلامت

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *