«بابا غنوج»، «بابا قنوش» «بابا گانوش»، « بابا قانوش»، «بابا غنوش» و … همگی اسم یک پیش غذای خوشمزه مدیترانه‌ای-خاورمیانه‌ای و کشورهای شمال آفریقا هستند که با بادمجان و ارده درست می‌شود و هواداران فراوانی در سرتاسر دنیا دارد. این غذا که زمانی یک وعده غذایی اصلی برای فقرا در کشورهایی مثل لبنان، مراکش، مصر و یونان و … حالا دیگر تقریبا یک پای ثابت سفره تمام اقشار جامعه در این کشورها است. در مجله سیماکوک با آموزش طرز تهیه اصلی «بابا غنوج» از سایت آشپزی Serious Eats آشنا شوید.

مودا لازم برای ۴ تا ۶ نفر

 

مودا لازم برای 4 تا 6 نفر بابا قانوش

 

بادمجان: ۴ عدد متوسط

سیر: ۳ حبه رنده شده

آب لیمو‌ترش تازه: ۲ قاشق غذاخوری

ارده: ۳ قاشق غذاخوری

روغن زیتون فرابکر: ۱/۳ فنجان (به مقدار لازم هم برای سرو بابا قانوش زوغن زیتون فرابکر کنار بگذارید)

ریحان خرده شده: ¼ فنجان

نمک کاشر: به مقدار لازم

پودر فلفل قرمز: در صورت دلخواه به میزان لازم

پودر فلفل پاپریکا: در صورت دلخواه

 

طرز تهیه بابا غنوج

 

ابتدا بادمجان‌ها را بشورید و بعد از خشک کردن پوست بادمجان‌ها آن‌ها را کباب کنید. این کار را با حوصله و روی شعله ملایم گاز انجام دهید. بادمجان‌ها را مرتب بچرخانید.

اگر طعم کبابی بادمجان را نمی‌پسندید می‌توانید بادمجان‌ را در آب جوش بپزید. برای این کار در یک قابلمه آب را به جوش بیاورید و بادمجان‌ها را در فویل بپیچید و به مدت یک ساعت در آب جوش قرار دهید. شعله گاز باید ملایم باشد و بادمجان‌ها باید خوب بپزند. بعد از یک ساعت یک چنگال را در بادمجان فرو کنید و اگر دیدید حالت له شده و پخته دارد، آن‌ها را از آب جوش خارج کنید. به مدت ۱۵ دقیقه به بادمجان‌های پخته شده استراحت بدهید.

حالا فویل بادمجان‌ها را باز کنید. چه بادمجان‌ها را پخته باشید و چه کبابی کرده باشید با یک چاقوی تیز به آرامی پوست بادمجان‌ها را جدا کنید. در یک کاسه مناسب بادمجان‌ها را بریزید و با چنگال خوب له کنید. می‌توانید از میکسر برای له کردن و پوره شده بادمجان‌ها استفاده کنید. ارده، سیر رنده شده، آب لیموترش، ریحان خرد شده، نمک و روغن زیتون را هم به بادمجان‌ها اضافه کنید و همه را با هم میکس کنید. مدت زمان میکس کردن مواد ۱ تا یک و نیم دقیقه باشد کافی است.

بابا غنوج یا باباقانوش را در یک ظرف مناسب سرو کنید و روی آن مقداری روغن زیتون فرابکر بریزید. بابا قانوش را معمولا با نان پیتا میل می‌کنند. بابا غنوج را می‌توانید به مدت ۴ روز در یخچال نگهداری کنید. این غذا را می‌توانید به صورت سرد هم میل کنید.

 

نکات مهم

 

*برای این‌که پوست بادمجان کبابی به راحتی کنده شود به مدت ده دقیقه در یک کاسه آب سرد قرار دهید و سپس پوست بادمجان‌ها را به راحتی جدا کنید.

*می‌توانید کمی زیره سبز، پودر فلفل قرمز و پودر فلفل پاپریکا هم به مواد بابا غنوج اضافه کنید.

*برخی ترجیح می‌دهند مقداری ماست چکیده هم به مواد تشکیل دهنده بابا غنوج یا بابا قانوش اضافه کنند که اتفاقا بافت آن را مخملی و کرمی می‌کند و خوشایند است.

*اگر بابا غنوج را در یخچال گذاشته‌اید ۱۵ دقیقه قبل از میل کردن از یخچال بیرون بیاورید تا هم دمای محیط شود.

*می‌توانید به بابا غنوج کشک هم اضافه کنید که طعم آن را لذیذتر و شبیه کشک بادمجان خودمان می‌کند.

*بابا غنوج یا بابا قانوش را با مقداری جعفری تازهa و گوجه فرنگی تزیین و میل کنید.

 

بابا غنوج؛ خوشمزه‌ترین طرز تهیه پیش غذای بابا غنوج یا بابا قانوش

۵ (۱۰۰%) ۱ vote

منبع :

برگرفته از وب سایت مجله کوروش بخش آشپزی مجله کوروش
نمایش مطالب مرتبط بیشتر

یک دیدگاه

  1. […] […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *