وافل گیاهی

در فصل زمستان، اغلب ما به دنبال صبحانه‌ای گرم هستیم که از بسته‌بندی‌های بیرون نیامده باشند. قطعاْ جوی دوسر خردشده و پنکیک در زمره‌ی صبحانه‌های خوب محسوب می‌شوند، با این وجود گزینه‌های متنوع دیگری که سالمند و پرفایده نیز می‌توانند صبحانه‌ای دلپذیر باشند. من از وافل‌های درجه یک با آجیل سرخ شده‌ی ترد و سس بری با شما صحبت می‌کنم. دستورالعمل این صبحانه‌ی بدون لبنیات با دانه‌های چیا و بری فرصتی عالیست تا به صبحانه‌ی محبوبتان بدل شود. بیائید به سراغ مواد لازم برویم:

دانه‌های چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، آنتی‌اکسیدان، فیبر، پروتئین، کلسیم، منیزیم و آهن و متضمن سلامت قلب و عروق و دستگاه گوارش هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که دانه‌های چیا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

توت‌فرنگی‌ها و بلوبری‌ها در زمره‌ی محبوبترین و در دسترس‌ترین توت‌ها به حساب می‌آیند. توت فرنگی‌ها حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C هستند که می‌توانند در بهبود لکه‌های پوستی نقش داشته و در برابر چین و چروک‌ها و آفتاب سوختگی از پوست محافظت می‌کنند. بعلاوه آنها همانند بری‌ها حاوی مقادیر فراوانی آنتی‌اکسیدان می‌باشند. آنتی‌اکسیدان‌ فراوان موجب افزایش انرژی، نرمی پوست، تقویت حافظه و گوارش بهتر می‌گردد. ‌

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات مشخص شد توت‌فرنگی‌ها از کلیه‌ها و مغز در برابر عوارض بغرنج دیابت نوع ۱ محافظت می‌کند. توت‌فرنگی‌ها محافظی در برابر صدمات مغزی و حتی برخی سرطان‌ها محسوب می‌شوند. توت‌فرنگی‌ها سرشار از پتاسیم، حاوی کلسیم، ویتامین C و مقدار زیادی کاروتین هستند که مواد مغذی پوست را تامین می‌کنند.

شیر بادام نه تنها بهترین جایگزین لبنیات برای افرادیست که قادر به هضم لاکتوز نیستند، می‌باشد بلکه درصد کالری بسیار کمی دارد. همچنین مملو از فلاونوئید است که می‌تواند سلامت قلب را با کاهش میزان کلسترول بهبود بخشد. همچنین بادام‌ حاوی ویتامین E است که رطوبت پوست را افزایش داده و فرایند پیری پوست را به تعویق می‌اندازد. در عین حال، ویتامین E میزان جذب اکسیژن نسوج بدن را افزایش داده و گردش خون را بهبود بخشیده که منجر به رشد موها می‌گردد.

بنابراین به پنکیک صبح خود استراحتی داده و در عوض طرز تهیه‌ این وافل‌های فوق‌العاده سالم را امتحان کنید.

طرز تهیه‌ی وافل‌های گیاهی با گندم کامل و فاقد لبنیات با سس چیا و توت

سس توت و چیا:

طرز تهیه برای ۳ فنجان

مواد لازم:

۲ فنجان توت‌فرنگی تازه، شسته و خرد شده

۱ فنجان بلوبری تازه، شسته شده

۲ فنجان آب‌پرتقال

۲ قاشق سوپ‌خوری دانه‌ی چیا

طرز تهیه:

در ماهی‌تابه مخصوص سس، همه مواد را با هم مخلوط نمائید، بر روی حرارت ملایم قرار دهید، سپس حرارت را کم کنید و به مدت ۱۰ دقیقه هم بزنید. شعله‌ی گاز را خاموش کرده، درب ظرف را گذاشته و کنار بگذارید.

وافل :

طرز تهیه برای ۵ عدد ۱۸ سانتی

مواد لازم:

۱ و ½ فنجان شیر بادام شیرین نشده

۱ قاشق سوپ‌خوری دانه‌ی چیا

۱ و ۱/۳ فنجان آرد خالص گندم، مخصوص شیرینی ‌پزی

۲ و ½ قاشق چایخوری بکینگ پودر

½ قاشق چایخوری نمک

۱ قاشق سوپ‌خوری دارچین، آسیاب شده

۱ عدد موز، ۲۷ سانتی و رسیده

۱ قاشق سوپ‌خوری وانیل

¾ فنجان آجیل سرخ‌شده، خرد شده

۱/۳ فنجان آب ( برای رقیق کردن خمیر در صورت نیاز)

اسپری روغن پخت و پز کانولا، به مقدار لازم

طرز تهیه:

در یک کاسه، ۱ فنجان شیر بادام شیرین نشده را با ۱ قاشق سوپ‌خوری دانه‌ی چیا مخلوط کنید، خوب هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند و کناری بگذارید تا دانه‌های چیا باد کنند. در کاسه‌ای بزرگ، آرد شیرینی‌پزی، بکینگ‌پودر، نمک و دارچین را با همزن سیمی به خوبی مخلوط نمائید و کنار بگذارید. در کاسه‌ای متوسط، موز پوست کنده را له کنید؛ سپس وانیل را بیافزائید و کاملا له کنید تا نرم و مخلوط شوند.

½ فنجان شیر بادام شیرین‌نشده را با دانه‌های چیا که کناری گذاشته بودید مخلوط نمائید و به خوبی هم بزنید. در کاسه‌ای بزرگ مخلوط موز را با مخلوط مواد دیگر ترکیب نمائید تا ترکیبات کاملا به خورد دیگر بروند، تمام مواد را به قدری هم بزنید تا گره‌های آرد کاملا باز شوند. آجیل سرخ شده را به این مواد اضافه کنید و با یک کفگیر خوب مخلوط نمائید. اگر خمیر به نظرتان ضخیم است، مقداری آب به آن بیافزائید تا کمی بافت خمیر رقیق‌تر شود.

ظرف مخصوص وافل را که از قبل گرم نموده‌اید با اسپری روغن کانولا چرب کنید، خمیر آماده شده برای وافل‌های ۱۸ سانتی را درون قالب بریزید، درب آن را بپوشانید و تا زمانی که طلایی شوند که در حدود ۳ دقیقه زمان نیز دارد، بپزید. با سس توت سرو کنید. برای تهیه‌ی وافل‌های فاقد گلوتن، از آرد فاقد گلوتن یا به جای آرد گندم کامل از مخلوطی از آن با آرد فاقد گلوتن استفاده نمائید.

امکان فریز کردن این وافل‌ها نیز به خوبی وجود دارد، بنابراین می‌توانید آنها را از فریزر خارج نموده درون توستر قرار داده و برای صبحانه‌ای سریع از آن استفاده کنید، به خاطر داشته باشید که این وافل‌ها فاقد مواد نگهدارنده‌‌‌ای هستند که نیازی بدانها نیست.

منبع :

برگرفته از وب سایت مجله سلامت بخش تغذیه سالم

مجله سلامت

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *