غذاهای ایرانی بدون برنج

 

خوراک‌های ایرانی جزو خوش طعم‌ترین غذاهای دنیا محسوب می‌شوند که با عطر و طعم منحصر به فرد خود دل همه را می‌برند. اگرچه اغلب غذاهای ایرانی به صورت چلوخورشت هستند، اما طیف وسیعی از انواع غذای ایرانی بدون برنج نیز در سفره‌های ایرانی جای دارد. از آنجایی که این روزها عده افرادی که رژیم‌های خاصی را رعایت می‌کنند روز به روز بیشتر می‌شود و برخی افراد نیز به دلیل مشکلاتی نظیر معده درد یا حساسیت، تمایلی به مصرف برنج ندارند، تصمیم گرفتیم چند غذای ایرانی بدون برنج اما بسیار لذیذ را به شما پیشنهاد دهیم.

 

چند غذای ایرانی بدون برنج برای شمایی که عزیزی!

اگر خاطرتان باشد پیش‌تر درباره غذاهای ایرانی بدون گوشت برای‌تان نوشته بودیم. برنج آن هم برنج ایرانی از آن مواد غذایی خوش عطر و خوش مزه‌ای است که بسیاری از ما تاب و توان مقاومت و نخوردنش را نداریم. اما حالا که سبک زندگی اغلب ما نشسته است و تحرک‌مان هر روز کم و کمتر می‌شود، بهتر است در لابلای این پلو و چلوهای خوش‌مزه – منظورم واقعا خوشمزه است – جایی برای غذای ایرانی بدون برنج هم باز کنیم که آنها هم چیزی کم از خورش‌ها ندارند.

کشک بادنجان

کشک بادمجان کشک بادمجون

کمتر کسی است که طعم لذیذ کشک بادنجان را چشیده باشد و عاشق آن نشده باشد. این غذای ایرانی بدون برنج از بادنجان کبابی، کشک، نعناع داغ و ادویه‌های خوش عطر و رنگ تهیه می‌شود و بسیار خوشمزه و پر طرفدار است.

اگر بخواهید یک کشک بادمجان بی‌نظیر داشته باشید حتما باید از گردوی ایرانی هم استفاده کنید. ترکیب طعم کشک با پیاز داغ و بادمجانی که بوی کبابی گرفته همراه با چربی خوشمزه گردو واقعا بی‌نظیر است و آب از دهان آدمی جاری می‌کند، درست مثل من در همین لحظه!

کوکو

کوکو یک غذای ایرانی بدون برنج دیگر است که بسته به طبع و رژیم خود می‌توانید کوکوی سبزی، کوکوی سیب‌زمینی، کوکوی مرغ و انواع جدیدی از کوکو مثل کوکوی ماکارونی را پخته و از میل کردن آن در کنار خانواده لذت ببرید. این غذا را می‌توانید به همراه گوجه فرنگی، سبزیجات و خیارشور در نان باگت گذاشته و یک تغذیه سالم و مقوی برای زنگ تفریح مدرسه فرزندتان تهیه کنید.

 

املت

املت گوجه تخم‌مرغ

املت از آن دسته خوراک‌هایی است که انواع متفاوتی دارد و هر نوع آن هم به شکل‌های متفاوتی طبخ می‌شود. در ایران املت را به عنوان صبحانه میل می‌کنند. همچنین افرادی که قصد خوردن غذایی سبک را داشته باشند که به سرعت و بی دردسر آماده شود، اول از همه به فکر این غذای ایرانی بدون برنج می افتند.

سمبوسه

سمبوسه نیز یکی از خوراک‌های محلی ایرانی است که انواع اصیل آن را می‌توانید در شهرهای جنوبی کشور بچشید. این غذا که کمی هم تند است، یک غذای ایرانی بدون برنج با ظاهری سه‌گوش و بسیار جالب است. پس از آنکه داخل برش‌های نان با مواد متفاوتی نظیر سیب زمینی، گوشت و… پر شد، تکه‌های نان را با مهارت خاصی به شکل مثلث می‌پیچند و در روغن سرخ می‌کنند.

میرزاقاسمی

میرزا قاسمی

طرفداران غذاهای شمالی عاشق طعم و رنگ میرزاقاسمی هستند. در تهیه این غذا از تخم مرغ، گوجه فرنگی، بادنجان کبابی و صد البته سیر استفاده می‌شود. به همین دلیل است که میرزاقاسمی یک غذای ایرانی بدون برنج بسیار پرخاصیت محسوب می‌شود. یادتان نرود که برای نوش جان کردن خوشمزه‌ترین میرزاقاسمی‌های دنیا به گیلان سفر کنید.

آش

آش از آن غذاهایی است که نیاز به معرفی ندارد و جای خود را در سفره‌های ایرانی باز کرده است. بسیاری از شهرهای ایران آش محلی مخصوص به خود را دارند، برای نمونه قبلا آش بادمجان نهاوندی را به شما آموزش داده بودیم. اگر به دنبال یک غذای ایرانی بدون برنج، مقوی و لذیذ می‌گردید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تمام انواع مختلف آش نظیر آش رشته، آش دوغ، آش انار و… را امتحان کنید. زیرا هریک از آن‌ها طعمی خاص و متفاوت از دیگری دارد.

 

علاوه بر موارد بالا به عنوان غذای ایرانی بدون برنج و انواع متفاوتی از غذاهای غیر ایرانی بدون برنج که در سفره‌های ایرانی دیده می‌شود می‌توان سالاد الویه، کتلت، سالاد سزار، پیتزا، لازانیا، سوپ و … را نام برد.

 

منبع : برگرفته از وب سایت روزچین بخش تغذیه سالم روزچین

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

یک دیدگاه

  1. ویدائو

    آوریل 15, 2019 در 6:11 ب.ظ

    خوب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *