«پیتزا ایتالیایی کالزونه» پیتزایی سیسیلی با اصالت «ناپلی» است که به خاطر شباهت ظاهری انواع اولیه آن به شلوارهای پاچه گشاد مردانه در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی به این نام مشهور شد (کالزونه در زبان ایتالیایی به معنی پاچه شلوار است). بعدها پیتزا کالزونه را به همان سبک لقمه‌ای اما با شکل و شمایل مختلف درست کردند. به احتمالا شما هم پیتزا ایتالیایی کالزونه را در منوی رستوران‌ها و حتی شیرینی‌فروشی‌ها دیده‌اید اما به خاطر این‌که شبیه لقمه یا پیراشکی بوده برای سفارش دادن یا ندادن آن دو دل شده‌اید. طرز تهیه پیتزا ایتالیایی چیکن کالزونه لقمه‌ای را از سایت آشپزی Real Food در سیماکوک بخوانید.

 

 

مواد لازم برای ۴ نفر

 

 

خمیز پیتزا: ۵۰۰ گرم

ذرت شیرین: ۱۰۰ گرم (آبکش شده)

کدو سبز: یک عدد

فلفل قرمز: ۱ عدد متوسط ریز خرد شده

سینه مرغ گریل یا پخته شده: ۴۰۰ گرم

پنیر پیتزا رنده شده: ۱۰۰ گرم

پنیر پارمزان رنده شده: ۵۰ گرم

روغن مایع: ۳ قاشق غذاخوری

 

مواد لازم برای سس سالسا

 

گوجه‌فرنگی ریز خرد شده: ۳۰۰ گرم

پیاز قرمز: ۱ یک پیاز متوسط ریز خرد شده

پونه کوهی خشک شده: ۱ قاشق غذاخوری

پوره گوجه‌فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

نمک: به مقدار دلخواه

فلفل: به مقدار دلخواه

 

مواد لازم برای خمیر پیتزا

 

 

 

آرد: ۵۰۰ گرم

تخم‌مرغ:۱ عدد

روغن مایع: ۶ قاشق غذاخوری

مایه خمیر فوری: ۱ قاشق غذاخوری

شکر: ۱ قاشق غذاخوری

نمک: ۱ قاشق مرباخوری

شیر ولرم: ۱ لیوان

 

طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی کالزونه

 

 

 

مواد لازم برای خمیر پیتزا به جز آرد را با هم مخلوط کنید. آرد را کم‌کم به این ترکیب اضافه کنید تا گوله نشود و یک خمیر صاف و یکدست به دست بیاورید. اگر احساس کردید خمیر لطیف و نرم شد و مقداری آرد اضافی آمد، بقیه آرد را اضافه نکنید. برای رسیدن خمیر، یک ظرف بزرگ را با کمی روغن چرب کنید و خمیر را داخل آن بگذارید. خمیر را به مدت یک تا یک ساعت و نیم در یک جای گرم قرار دهید تا خوب برسد. از این خمیر می‌توانید برای درست کردن انواع غذاها، شیرینی و لقمه و پیراشکی استفاده کنید.

 

طرز تهیه پیتزا ایتالیایی چیکن کالزونه

 

 

 

ظاهر پیتزا ایتالیایی کالزونه کمتر شبیه پیتزاهای معمولی و برش خورده است. برای تهیه این پیتزا ایتالیایی کالزونه روی نیمی از مواد پیتزا پنیر پیتزا می‌ریزند و نیمی دیگر را روی نیمه پنیردار تا می‌کنند، به همین خاطر این پیتزا بیشتر شبیه یک لقمه بسته است. پیتزا ایتالیایی کالزونه انواع مختلفی دارد که با توجه به مواد مورد استفاده در پیتزا انواع مختلف آن از هم متمایز می‌شوند. برخی از انواع پیتزا کالزونه باید در روغن سرخ شوند و بعضی هم در فر پخته می‌شوند. برای تهیه پیتزا ایتالیایی چیکن کالزونه ابتدا فر را روی دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم و روشن کنید. روی یک سینی یا تخته آشپزی مقداری آرد بپاشید و خمیر پیتزا را روی آن بگذارید.

خمیر پیتزا را روی سطح کارتان باز کنید و به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید. خمیر را با وردنه صاف کنید و یک خمیر دایره‌ای شکل به اندازه یک خمیر مینی پیتزا درست کنید.

 

 

 

کدو سبز را ریز خرد کنید و با کمی کره تفت دهید. حالا سس سالسا را آماده کنید. روغن را کمی داغ کنید و ابتدا پیازها را تفت دهید، بعد از این‌که پیازها سبک شدند، کنید. سپس گوجه فرنگی، فلفل قرمز خرد شده، پوره گوجه فرنگی، پونه کوهی خشک شده اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید. زمانی که احساس کردید گوجه‌فرنگی پخته شده حدود نصف استکان آب اضافه کنید و به مدت ۲۰ دقیقه روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا یک سس سالسا غلیظ و یکدست به دست بیاید.

روی هر ورقه خمیر پیتزا یک قاشق غذاخوری سس سالسا بمالید. سپس فلفل قرمز ریز خرد شده، ذرت و کدو سبز تفت داده شده را به مقدار مساوی روی هر ۴ خمیر و در فاصله ۱ تا دو سانتی‌متری از لبه خمیر بریزید. تکه‌های مرغ را که از قبل گریل کرده یا پخته‌اید (بسته با ذائقه شما دارد) به مواد اضافه کنید. پنیر پیتزا و پنیر پارمزان را روی مواد فوق بریزید و در پایان لبه‌های خمیر را به هم بچسبانید به نحوی که پیتزا خیلی سفت و مجکم مهر و موم شود و مواد از آن بیرون نریزند. کمی کره آب شده را با برس روی خمیر پیتزاها بمالید و آن‌ها را با فاصله از هم در سینی فر قرار دهید.

می‌توانید کمی پنیر پارمزان رنده شده هم روی پیتزا بپاشید و سینی را داخل فر بگذارید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای پخت پیتزا ایتالیایی کالزونه و طلایی شدن سطح آن کافی است.

 

نکات مهم

 

*هر ماده غذایی دیگری از قارچ گرفته تا زیتون سبز یا سیاه، فلفل دلمه‌ای، بادمجان سرخ شده و کبابی‌ یا هر افزودنی دیگری که می‌پسندید می‌توانید به این پیتزا اضافه کنید.

*پیتزا ایتالیایی کالزونه را معمولا با سس مارینارا میل می‌کنند. برای درست کردن سس ایتالیایی مارینارا ۶ عدد گوجه‌فرنگی، ۲ قاشق غذاخوری آب لیموترش، آویشن ۱ قاشق غذاخوری، ۵ حبه سیر رنده شده، ۱ قاشق غذاخوری جعفری تازه، ۱ قاشق غذاخوری ریحان تازه، رب یک قاشق غذاخوری، ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون و کمی نمک و فلفل قرمز و سیاه لازم دارید.

ابتدا روغن زیتون را در یک ماهیتابه بریزید. کمی که گرم شد پیاز و سیر را به آن اضافه کنید. بعد از کمی تفت خوردن، گوجه فرنگی رنده شده، رب، آب لیموترش، نمک و فلفل را اضافه کنید. در مرحله بعد سس به دست آمده را به همراه آویشن، ریحان و جعفری را در میکسر بریزید تا یک سس یکدست به دست بیاورید. سس آماده شده را ۱۰ دقیقه روی حرارت بگذارید تا کمی بجوشد و سپس برای تهیه غذاهایی مثل لازانیا، پاستا و پیتزا از آن استفاده کنید.

منبع :

برگرفته از وب سایت مجله کوروش بخش آشپزی مجله کوروش
نمایش مطالب مرتبط بیشتر

یک دیدگاه

  1. بی وای دی S7

    آوریل 24, 2019 در 7:49 ب.ظ

    این مطلب رو حتما ببینین

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *