«مرغ بریان» یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاها در سرتاسر دنیاست که برخی آن را با طعم تند می‌پسندد که در آن صورت تبدیل می‌شود به «مرغ تندوری». مرغ بریان و مرغ تندوری را در مناطق مختلف دنیا به روش‌های مختلف و با ادویه‌ها و چاشنی‌های مختلف درست می‌کنند. این روزها افراد ترجیح می‌دهند مرغ بریان و مرغ تندوری را در رستوران میل کنند اما آماده کردن و درست کردن مرغ بریان و نیز مرغ تندوری، برخلاف نام‌شان کار چندان سختی نیست. بهترین و آسان‌ترین طرز تهیه مرغ بریان زعفرانی و نیز مرغ تندوری با ادویه‌های تند هندی و با فر خانگی را در مجله افق کوروش بخوانید.

مواد لازم

 

 

مرغ متوسط: ۱ عدد (یک تا یک و نیم کیلوگرمی)

زعفران دم کرده: به مقدار دلخواه

پیاز بزرگ: ۱ عدد خرده شده

گوجه گیلاسی: ۲۰۰ گرم

فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد خرد ضده

آب لیموترش: ۲ قاشق غذاخوری

روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و قرمز، دارچین: به مقدار دلخواه

هویج خام: ۱ عدد

آب: ۱ فنجان

 

طرز تهیه مرغ بریان

 

 

برای درست کردن مرغ بریان نباید پوست مرغ را جدا کنید. ۲ تا ۳ ساعت قبل از پخت مرغ را با زعفران دم کرده، دارچین و پودر فلفل قرمز و فلفل سیاه مزه‌دار کنید. تمام قسمت‌های مرغ به خصوص داخل شکم مرغ را به این ادویه‌ها آغشته کنید. حالا زیر پوست مرغ را با پیاز خرد شده و گوجه گیلاسی پر کنید. با سر چاقو چند سوراخ روی پوست مرغ ایجاد کنید و داخل آن‌ها را با آب لیموترش و زعفران دم کرده پر کنید. اگر زیر پوست مرغ روغن زیتون و نمک هم بریزید طعم لذیذ آن چند برابر می‌شود.

مرغ آغشته به مواد و ادویه‌های مختلف را در یک کیسه پلاستیکی مخصوص فر بگذارید و برای این‌که بوی زهم مرغ را بگیرید یک عدد هویج خام را خرد کنید و داخل کیسه پلاستیکی در کنار مرغ بریزید. مرغ مزه‌دار شده را به همین صورت به مدت ۲ تا سه ساعت در یخچال بگذارید.

بعد از ۲ تا ۳ ساعت ساعت کیسه پلاستیک مخصوص پخت و پز را از بخچال بیرون بیاورید. فراموش نکنید که برای پخت بهتر مرغ یک استکان آب داخل کیسه پلاستیکی مخصوص فر بریزید.

فر را گرم کنید و روی حرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. درب کیسه پلاستیکی مخصوص فر را خوب ببندید و سفت کنید و داخل سینی فر بگذارید. سینی فر را به داخل فر منتقل کنید و برای پخت مرغ ۲ ساعت به آن زمان بدهید. در ۲۰ دقیقه پایانی پخت، مرغ را از فر بیرون بیاورید، کیسه پلاستیکی را باز کنید و مرغ را از آن خارج کنید و با دوباره مقداری زعفران دم‌کرده، کره یا روغن حیوانی تمام قسمت‌های آن را مزه‌دار کنید. سینی فر را دوباره داخل فر بگذارید و در حین پخت در بیست دقیقه پایانی مرغ را چند بار زیر و رو کنید تا تمام قسمت‌های آن خوب سرخ و طلایی شود.

 

نکات مهم

 

 

*برای درست کردن مرغ بریان، می‌توانید مرغ را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید تا پخت آن آسان‌تر شود. یا این‌که فقط از ران یا سینه مرغ برای تهیه مرغ بریان یا تندوری استفاده کنید.

*مرغ خیلی بزرگ و سنگین (بیشتر از دو کیلو) را انتخاب نکنید چون گوشت آن چغر و دیرپز است.

*از مرغ تازه استفاده کنید نه فریز شده و یخ‌زده.

*برخی افراد مرغ بریان را به با مزه تند می‌پسندند. در این صورت مرغ بریان تبدیل به مرغ «تندوری» می‌شود. برای تهیه مرغ تندوری باید از ادویه تندوری که یک نوع ادویه مخصوص هندی است و نیز ادویه «گرام ماسالا» استفاده کنید و مرغ را به همین صورت در فر بپزید. ادویه تندوری شامل مواد زیر است: پودر سیر، پودر دانه خردل، پودر دانه زیر، پودر دانه گشنیز، پودر فلفل قرمز، زنجبیل، پودر فلفل پاپریکا، از هر کدام یک قاشق غذاخوری و دارچین و پودر هل از هر کدام یک قاشق چای‌خوری را با هم مخلوط کنید. برای این‌که بوی خوش ادویه تندوری بیشتر به مشام برسد به مدت یک دقیقه ادویه تندوری را روی حرارت بسیار ملایم بگذارید و مرتب هم بزنید. بعد از سرد شدن ادویه تندوری را در یک ظرف دردار مخصوص ادویه بریزید و درب ظرف را محکم ببندید و هر وقت نیاز داشتید از آن استفاده کنید.

*برای تهیه مرغ تندوری یک قاشق غذاخوری ادویه تندوری و یک قاشق غذاخوری ادویه گرام ماسالا (از ادویه فروشی با همین نام تهیه کنید) را برای مزه‌دار کردن مرغ استفاده کنید.

*مرغ بریان و مرغ تندوری را می‌توانید هم با انواع پلو و هم با سیب‌زمینی سرخ شده و انواع سبزیجات گریل و کبابی میل کنید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

 

منبع : برگرفته از وب سایت مجله کوروش بخش آشپزی مجله کوروش
نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *