«قهوه ترک» از جمله محبوب‌ترین انواع نوشیدنی گرم در سرتاسر دنیاست. درست کردن قهوه ترک در نگاه اول کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد اما مسئله اینجاست که با رعایت یکسری نکات و ریزه‌کاری‌های حرفه‌ای شما می‌توانید در منزل یک قهوه ترک اصیل و خوشمزه و خوش‌عطر دم کرده و میل کنید. طرز تهیه مرحله به مرحله قهوه ترک اصیل با یک کف مرغوب را از سایت Foolproof Living در سیماکوک بخوانید.

 

 

 

طرز تهیه قهوه ترک

 

 

نوشیدن یک یا دو فنجان قهوه ترک از زمان امپراطوری عثمانی روال روزانه بسیاری از اهالی خاورمیانه است. اگر چه در اوایل قرن هفدهم پای قهوه ترک به اروپا هم رسید. اگر طریقه درست کردن این قهوه به شیوه سنتی را بلد باشید احتمالا شما هم عاشقش می‌شوید. طبق تحقیقات انجام گرفته نوشیدن روزانه یک تا دو فنجان قهوه خطر و زمینه بروز بسیاری از بیماری‌ها از ناراحتی‌های قلب و عروق گرفته تا سرطان را کمرنگ می‌کند. بد نیست بدانید قهوه به دلیل خواص شفابخشی که دارد در زمان‌های قدیم حکم دارو برای درمان انواع بیماری‌ها را داشته است.

در وهله نخست شما نیاز به آب جوشیده سرد، قهوه ترک تازه و بوداده شده، فنجان چینی، یک قهوه‌جوش سنتی که معمولا از جنس مس است و در زبان ترکی با آن «جذوه» یا «جاذوه» می‌گویند، دارید. جاذوه معمولا دسته‌ای فلزی، چوبی یا پلاستیک مخصوص دارد که مانع سوختن دستگیره می‌شود و طراحی خاص آن باعث می شود قهوه به خوبی در آن بکشد و قهوه را به راحتی بتوان داخل فنجان سرو کرد. بهتر است جاذوه را از جنس مس که داخل آن قلع اندود شده را انتخاب کنید. در این صورت قهوه طعم بهتری پیدا می‌کند. برای درست کردن قهوه ترک مقداری شکر هم نیاز دارید اما بسیاری قهوه ترک را به صورت تلخ و با یک تکه شکلات، آبنبات یا یک شیرینی کوچک میل می‌کنند.

قهوه مورد استفاده برای درست کردن ترک، باید نسبت به سایر انواع قهوه، پودر شده باشد، پس بهتر است دانه‌ها را خوب آسیاب کنید.

 

قهوه ترک

 

بهتر است برای درست کردن قهوه ترک از آب جوشیده شده سرد استفاده کنید. برای هر یک فنجان قهوه به ½ فنجان آب جوشیده سرد نیاز دارد. منظور از ½ فنجان آب جوشیده، اندازه همان فنجانی است که می‌خواهید قهوه را در آن سرو کنید.

برای هر یک فنجان قهوه، یک قاشق غذاخوری پودر قهوه ترک آسیاب شده نیاز دارید. آب جوشیده سرد و پودر قهوه را در قهوه جوش بریزید و هم بزنید. اگر می‌خواهید قهوه ترک را با شکر میل کنید، ۲ قاشق چایخوری شکر را از همان ابتدا داخل قهوه جوش بریزید و با آب و پودر قهوه خوب هم بزنید تا کاملا حل شود.

قهوه‌جوش را روی حرارت ملایم گاز بگذارید و و ۳ الی چهار دقیقه زمان بدهید تا قهوه به حالت جوش برسد و کف کند. در این مرحله یک کف تیره روی قهوه تشکیل می‌شود. این کف بسیار مهم است و برای سرو قهوه ترک به آن نیاز دارید. یادتان باشد اگر قهوه را روی حرارت زیاد گاز دم کنید این کف را از دست می‌دهید. پس شعله گاز را ملایم کنید تا کف خیلی آرام و به تدریج روی قهوه تشکیل شود. بعد از کف کردن، بلافاصله مقداری از آن را با یک قاشق چایخوری بردارید و دور بریزید و در همان حین قهوه‌جوش را از روی شعله گاز بردارید و قهوه را داخل فنجانی که می‌خواهید سرو کنید.

 

نکات مهم

 

*اگر می‌خواهید قهوه ترک را بدون شکر میل کنید، نصف قاشق چایخوری شکر به آن اضافه کنید تا تلخی بیش از حد قهوه را بگیرید.

*یادتان باشد برای داشتن یک فنجان قهوه ترک مرغوب و خوش عطر با کف فراوان حتما نیاز به قهوه تازه دارید.

*در کنار این مدل قهوه معمولا یک استکان آب هم قرار می‌دهند تا ماده‌ای موسوم به «اکسالات» یا «اگزالات کلسیم» که در قهوه وجود دارد با خوردن این آب دفع شود. از سوی دیگر با این کار از تیره شدن رنگ دندان‌ها پیشگیری می‌کنید.

 

منبع :

برگرفته از وب سایت مجله کوروش بخش آشپزی مجله کوروش
نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *