«فیله مینیون» یکی از محبوب‌ترین غذاهای دنیاست، آنقدر محبوب که «مرلین مونرو» ستاره سابق هالیوود در وصفش گفته: «اگر یک روز بد در هالیوود داشته باشید فقط بوی غذایی مثل فیله مینیون می‌تواند سر حال‌تان بیاورد و دیوانه‌تان کند.» روز ۱۳ اوت (۲۲ مرداد) هر سال روز جهانی فیله مینیون است، اگر می‌خواهید طرز تهیه اصلی این خوراک خوشمزه را بدانید این دستور تهیه را بخوانید.

 

 

تاریخچه فیله مینیون

 

تاریخچه فیله مینیون

 

فیله مینیون در واقع نوعی استیک است که از گران‌ترین و لذیذترین قسمت گوشت گوساله تهیه می‌شود. نخستین بار فرانسوی‌ها در سال ۱۹۰۶ در کتاب آشپزی ”The Four Million” طرز تهیه فیله مینیون را چاپ کردند و در حقیقت این تکه گوشت لذیذ و آبدار، ریشه فرانسوی دارد.

 

طرز تهیه فیله مینیون

 

مواد لازم برای دو نفر

 

استیک فیله لطیف و جوان گوساله: ۲ عدد (هر کدام ۳۰۰ گرم و ۶ سانتی‌متر ضخامت)

روغن زیتون فرابکر: ۱ قاشق غذاخوری

نمک کاشر یا نمک دریا: به میزان دلخواه

فلفل سیاه تازه: به میزان دلخواه

به تعداد نفرات می‌توانید تعداد فیله‌ها و سایر مواد را افزایش دهید.

 

طرز تهیه

 

برای درست کردن فیله مینیون، ابتدا فیله‌ها را از بخچال بیرون بیاورید و حدود ۳۰ دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا با محیط هم‌دما شوند. فیله مینیون، مغز خالص گوشت گوساله است و نیازی به تمیز کردن و گرفتن رگ و پی و چربی ندارد. فیله‌ها را با روغن زیتون فرابکر، نمک دریا و فلفل سیاه تازه مزه‌دار کنید این کار را با دست انجام دهید تا تمام قسمت‌های گوشت به جز کناره‌ها به این مواد آغشته شود. فر را روشن و دمای آن را روی ۲۴۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. در یک ماهیتابه تفلون یا چدن مقداری روغن زیتون یا هر روغن دیگری که می‌پسندید را داغ کنید و دو طرف فیله‌ها را به مدت ۴ دقیقه در روغن سرخ کنید.

بعد از این زمان تعیین شده، فیله‌ها را از ماهیتابه خارج کنید و بلافاصله به سینی فر منتقل کنید. مدت زمانی که فیله‌ها را باید در فر نگه دارید بین که تا هشت دقیقه است. بسته به این‌که گوشت را آبدار می‌پسندید یا کمی برشته‌تر مدت زمان نگه داشتن فیله‌ها در فر متفاوت است: اگر فیله را آب‌دار و نیم‌پخته می‌پسندید ۵ تا شش دقیقه کافی است، اگر مدیوم دوست دارید ۶ تا هفت دقیقه در فر نگه دارید و اگر دوست دارید گوشت کاملا پخته باشد ۷ تا هشت دقیقه زمان بگذارید اما معمولا فیله را به صورت آبدار میل می‌کنند.

بعد از این مدت فیله‌ها را به آرامی در ظرف مورد نظرتان سرو کنید. حتما ۵ الی شش دقیقه به فیله‌ها استراحت بدهید. اگر فیله‌ها را بلافاصله نمی‌خواهید میل کنید باز هم به هیچ‌وجه آن‌ها را در فر نگه ندارید و در یک ظرف دیگر سرو کنید. بعد از اضافه کردن سس مورد علاقه‌تان به فیله مینیون، بلافاصله آن را میل کنید.

 

نکات مهم برای تهیه فیله مینیون

 

*برای سرخ کردن فیله‌ها، می‌توانید از ۲ حبه سیر له شده و دو شاخه ترخون تازه و ریز خرد شده برای تفت فیله‌ها استفاده کنید. ابتدا کمی سیر و ترخون را تفت دهید و سپس فیله‌ها را به ماهیتابه اضافه کنید.

*فیله مینیون را معمولا با سس قارچ سرو می‌کنند. برای تهیه سس قارچ، ابتدا ۱۰۰ گرم قارچ را خرد کنید و با کمی کره و فلفل سیاه تفت دهید. برای درست کردن سس قارچ برای دو نفر، دو قاشق غذاخوری پنیر خامه‌ای، ۲ قاشق غذاخوری پنیر پارمزان رنده شده و کمی نمک، فلفل سیاه و ۱ قاشق مرباخوری سس خردل دیژون کافی است. تمام مواد را با هم مخلوط کنید و از روی گاز بردارید.

*بد نیست بدانید استاندارد وزن فیله مینیون در تمام دنیا ۳۰۰ گرم است.

*از عسل و سرکه بالزامیک هم برای مزه‌دار کردن فیله مینیون می‌توانید استفاده کنید. برای مزه‌دار کردن هر عدد فیله مینیون ، ۱ قاشق غذاخوری سس خردل دیژون، نصف قاشق غذاخوری عسل، نصف قاشق چایخوری و یک عدد فلفل سبز متوسط را با هم میکس کنید و فیله را به مدت ۴ تا ۵ ساعت در آن بخوابانید تا مزه‌دار شود.

*فیله‌ها را روی گریل و باربیکیو یا در ماهی‌تابه چدنی هم می‌توانید گریل کنید و حتما نیاز به سرخ کردن و سپس گذاشتن در فر نیست. در این صورت ۵ تا ۶ دقیقه زمان برای گریل شدن کافی است. فیله مینیون را می‌توانید با انواع سبزیجات گریل شده یا آبپز از جمله قارچ، مارچوبه، لوبیا فرنگی و هویج و سیب‌زمینی پوره، سرخ شده یا تنوری و … میل کنید.

 

«فیله مینیون» یکی از محبوب‌ترین غذاهای دنیاست، آنقدر محبوب که «مرلین مونرو» ستاره سابق هالیوود در وصفش گفته: «اگر یک روز بد در هالیوود داشته باشید فقط بوی غذایی مثل فیله مینیون می‌تواند سر حال‌تان بیاورد و دیوانه‌تان کند.» روز ۱۳ اوت (۲۲ مرداد) هر سال روز جهانی فیله مینیون است، اگر می‌خواهید طرز تهیه اصلی این خوراک خوشمزه را بدانید این دستور تهیه از سایت آشپزی Floating Kitchen را در مجله افق کوروش بخوانید.   تاریخچه فیله مینیون     فیله مینیون در واقع نوعی استیک است که از گران‌ترین و لذیذترین قسمت گوشت گوساله تهیه می‌شود. نخستین بار فرانسوی‌ها در سال ۱۹۰۶ در کتاب آشپزی ”The Four Million” طرز تهیه فیله مینیون را چاپ کردند و در حقیقت این تکه گوشت لذیذ و آبدار، ریشه فرانسوی دارد.   طرز تهیه فیله مینیون   مواد لازم برای دو نفر   استیک فیله لطیف و جوان گوساله: ۲ عدد (هر کدام ۳۰۰ گرم و ۶ سانتی‌متر ضخامت) روغن زیتون فرابکر: ۱ قاشق غذاخوری نمک کاشر یا نمک دریا: به میزان دلخواه فلفل سیاه تازه: به میزان دلخواه به تعداد نفرات می‌توانید تعداد فیله‌ها و سایر مواد را افزایش دهید.   طرز تهیه     برای درست کردن فیله مینیون، ابتدا فیله‌ها را از بخچال بیرون بیاورید و حدود ۳۰ دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا با محیط هم‌دما شوند. فیله مینیون، مغز خالص گوشت گوساله است و نیازی به تمیز کردن و گرفتن رگ و پی و چربی ندارد. فیله‌ها را با روغن زیتون فرابکر، نمک دریا و فلفل سیاه تازه مزه‌دار کنید این کار را با دست انجام دهید تا تمام قسمت‌های گوشت به جز کناره‌ها به این مواد آغشته شود. فر را روشن و دمای آن را روی ۲۴۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. در یک ماهیتابه تفلون یا چدن مقداری روغن زیتون یا هر روغن دیگری که می‌پسندید را داغ کنید و دو طرف فیله‌ها را به مدت ۴ دقیقه در روغن سرخ کنید. بعد از این زمان تعیین شده، فیله‌ها را از ماهیتابه خارج کنید و بلافاصله به سینی فر منتقل کنید. مدت زمانی که فیله‌ها را باید در فر نگه دارید بین که تا هشت دقیقه است. بسته به این‌که گوشت را آبدار می‌پسندید یا کمی برشته‌تر مدت زمان نگه داشتن فیله‌ها در فر متفاوت است: اگر فیله را آب‌دار و نیم‌پخته می‌پسندید ۵ تا شش دقیقه کافی است، اگر مدیوم دوست دارید ۶ تا هفت دقیقه در فر نگه دارید و اگر دوست دارید گوشت کاملا پخته باشد ۷ تا هشت دقیقه زمان بگذارید اما معمولا فیله را به صورت آبدار میل می‌کنند. بعد از این مدت فیله‌ها را به آرامی در ظرف مورد نظرتان سرو کنید. حتما ۵ الی شش دقیقه به فیله‌ها استراحت بدهید. اگر فیله‌ها را بلافاصله نمی‌خواهید میل کنید باز هم به هیچ‌وجه آن‌ها را در فر نگه ندارید و در یک ظرف دیگر سرو کنید. بعد از اضافه کردن سس مورد علاقه‌تان به فیله مینیون، بلافاصله آن را میل کنید.   این مطالب هم حتما برایتان جالب است: روز جهانی لازانیا؛ ۲ دستور تهیه لازانیا یونانی و ایتالیایی به همراه…
منبع : برگرفته از وب سایت مجله کوروش بخش آشپزی مجله کوروش
نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *