موساکا بیشتر به نظر می‌رسد اسم یک غذای خاورمیانه‌ای یا مراکشی باشد اما موساکا یکی از لذیذترین غذاهای یونانی است. بسیاری بر این باورند که آشپزخانه یونانی یکی از خوشمزه‌ترین مطبخ‌های دنیاست اگر شما هم طعم و مزه غذاهای مدیترانه‌ای و یونانی را می‌پسندید طرز تهیه موساکا را از سایت آشپزی All Recipes در سیماکوک بخوانید.

 

 

 

مواد لازم برای ۸ نفر

 

بادمجان: ۳ عدد

روغن زیتون: ¼ فنجان

کره: ۱ قاشق غذاخوری

گوشت چرخ‌کرده: ۹۰۰ گرم

نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

جعفری: شسته و ساطوری خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری

پیاز: ۲ عدد ریز خرد شده

سیر: یک حبه له شده

دارچین: ¼ قاشق چایخوری

پودر جوز هندی: ¼ قاشق چایخوری

سبزیجات معطر مثل ریحان و پونه کوهی به صورت خشک شده: ½ قاشق چایخوری

رب گوجه‌فرنگی: ۲۵۰ گرم

تخم‌مرغ: یک عدد

واد لازم برای تهیه سس سفید موساکا

 

شیر: ۴ فنجان

آرد: ۶ قاشق غذاخوری سر پُر

نمک و فلفل سیاه: به مقدار دلخواه

پنیر پارمزان رنده شده: ۱و ½ فنجان

پودر جوز هندی: ¼ قاشق چایخوری

 

طرز تهیه موساکا

 

 

 

برای تهیه موساکا می‌توانید بادمجان‌ها را هم به صورت دایره و هم از طول برش بزنید. ضخامت هر برش باید حداقل یک سانتی‌متر باشد. به بادمجان‌ها نمک بزنید و ۳۰ دقیقه در نمک بخوابانید تا تلخی بادمجان گرفته شود. مقداری روغن زیتون در یک ماهیتابه نچسب بریزید و دو طرف بادمجان‌ها را سرخ کنید. برای این‌که روغن اضافی بادمجان گرفته شود آن‌ها را روی دستمال آشپزخانه تمیز قرار دهید. در یک ماهیتابه تفلون بزرگ کره را با حرارت ملایم آب کنید. بعد از گرم شدن کره، گوشت چرخ‌کرده را اضافه کنید. کمی تفت دهید و سپس پیاز خرده شده، سیر له شده و نمک و فلفل به آن اضافه کنید.

وقتی که رنگ گوشت عوض شد و کمی قهوه‌ای شد، دارچین، پودر جوزهندی و جعفری را اضافه کنید و خوب هم بزنید. بعد از چند لحظه نوبت اضافه کردن رب گوجه‌فرنگی است. تمام مواد را خوب با هم مخلوط کنید و بعد از این‌که رب سرخ شد و مزه خامی آن گرفته شد، حدود نصف فنجان آب اضافه کنید. ۲۰ دقیقه زمان بدهید تا مواد فوق روی شعله ملایم گاز با هم بپزند و به خورد هم بروند. بعد از بیست دقیقه شعله گاز را خاموش کنید. کمی صبر کنید تا مایه گوشت خنک شود و سپس یک عدد تخم‌مرغ هم زده را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

 

 

 

در مرحله بعد باید سس سفید را درست کنید. برای آماده کردن سس سفید موساکا، ابتدا در شیرجوش یا یک قابلمه مناسب شیر را گرم کنید. یک ماهیتابه متوسط انتخاب کنید و کره را در آن آب کنید. آرد را کم‌کم به کره اضافه کنید و هم بزنید تا خوب با کره مخلوط شود. وقتی که کره و آرد با هم مخلوط شدند و یک مایه نرم و یکدست به دست آمد به صورت تدریجی شیر را اضافه کنید. حین اضافه کردن شیر ترکیب فوق را مرتب هم بزنید تا آرد گوله نشود. وقتی که ترکیب آرد و کره و نمک کمی خودش را گرفت و سفت شد نمک و فلفل سفید را اضافه کنید و بعد از چند ثانیه شعله گاز را خاموش کنید.

در سینی فر یا ظرف مخصوص فر کمی روغن بریزید و کف آن را چرب کنید. یک لایه بادمجان کف ظرف بچینید و روی بادمجان‌ها را با یک لایه مایه گوشت بپوشانید. نصف فنجان پنیر پارمزان روی مایه گوشتی بریزید و تمام قسمت‌های آن را با پنیر بپوشانید. یک لایه دیگر بادمجان روی این ترکیب بچینید. یک لایه دیگر گوشت و باقی مانده پنیر پارمزان را به همان ترتیب اضافه کنید. در مرحله آخر سس سفید را روی پنیر بریزید و در صورت تمایل کمی پودر جوز هندی روی آن بپاشید و سپس باقی‌مانده پنیر پارمزان را اضافه کنید.

فر را روی دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و کمی که گرم شد ظرف موساکا را به فر منتقل کنید. یک ساعت زمان برای پخت موساکا در فر کافی است.

 

نکته

 

*موساکا را با موادی مثل سویا، گوشت مرغ و بوقلمون یا اگر گیاهخوارید فقط با سویا و قارچ یا هر ماده دیگری که می‌پسندید می‌توانید طبخ و میل کنید.

*برای تهیه موساکا به جای بادمجان از سیب‌زمینی هم می‌توانید استفاده کنید. طریقه پخت دقیقا به همین ترتیب است.

*در صورت دلخواه می‌توانید روی لایه‌های موساکا پنیر پیتزا بریزید و یک موساکای پر از پنیر و کشدار میل کنید.

*موساکا را می‌توانید با برنج یا نان میل کنید.

اگر شما هم اهل درست کردن موساکا هستید و به روش خودتان این غذای خوشمزه یونانی را طبخ می‌کنید ترفندها و فوت و فن‌های درست کردن آن را با مجله افق کوروش در میان بگذارید.

 

 

منبع :  برگرفته از وب سایت مجله کوروش بخش آشپزی مجله کوروش

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *