شما می‌دانید که اخیرا یک خانم ایتالیایی کتابی با عنوان آشپزی در ماشین ظرفشویی منتشر کرده و چندین نوع غذا که به این شیوه پخته می‌شود را آموزش داده است. این کتاب هم اکنون در سایت آمازون موجود است و اتفاقا از طرف خریداران حسابی مورد لطف قرار گرفته است.

خب از آنجایی که من دوست دارم این روش غیر معمول را امتحان کنم و همچنین دوست دارم که یک زندگی سبز با بهره‌گیری بهینه از انرژی داشته باشم سعی کردم آن را امتحان کنم.

بنابراین من با در نظر داشتن این موضوع سعی کردم که پیش از ناهار که موعد ظرف شستن من بود، از این فرصت عالی استفاده کنم و این روش جدید آشپزی را امتحان کنم. من یک فیله ماهی را انتخاب کردم و برای اولین بار تصمیم به آشپزی در ماشین ظرفشویی گرفتم.

ماهی برای آشپزی در ماشین ظرفشویی بسیار عالی است. اغلب افراد مبتدی در شیوه آشپزی در ماشین ظرفشویی با استفاده از ماهی که در فویل آلومینیوم پیچیده شده و در بخش بدون شوینده ماشین، این کار را امتحان کردند. آشپزی در ماشین ظرفشویی بدون شوینده به نظر نمی‌آید که گزینه مناسبی باشد و در کل من در اولین تلاش خود شکست خوردم.

من تصمیم گرفتم همه را در داخل یک شیشه با درب کاملا بسته بگذارم. شیشه‌ای که من استفاده کردم یک واشر لاستیکی با یک درب محکم و پلمپ داشت به نظر شما این کافی نیست؟ظرف در دار واشر دار

اولین بار من سعی کردم که ماهی بخارپز را با کره، سیر و گیاهان معطر درست کنم. در این تصویر شما می‌توانید ببیند که من چگونه سیر را خرد کردم و همراه با مقداری لیمو آویشن و نمک روی ماهی ریختم. من کره را چند تکه کردم و پس از رول کردن ماهی در شیشه، در درون ماهی قرار دادم.فیله ماهی با کره

همه چیز انجام شده بود و من آماده بودم تا ظرفهای کثیف خود را درون ظرفشویی بریزم. هنگامی که شیشه را در جای خود قرار دادم، چرخه شستشو را شروع کردم. و نیمه‌های زمان شستشو از توی شیشه به ظرف خودم نگاه کردم. من شک داشتم که اینکار ممکن باشد.

نه تنها ماهی هنوز خام به نظر می‌رسید، بلکه کره هم هنوز ذوب نشده بود. علاوه بر این مقداری آب هم در ته شیشه جمع شده بود. من با خودم فکر کردم که نکند قرار است ناهار ماهی خام و شوینده بخورم. اَهآشپزی با ظرف در دار

من حدس می‌زدم که در ماشین ظرفشویی من بیشتر حرارت به سمت پایین می‌رود. هر چند وقتی که کار تمام شد دیدم حداقل اینکه کره ذوب شده است. با این حال در مورد ماهی و آب همراه آن مطمئن نبودم.پخت ماهی با بخار

پس از نگاهی دقیق‌تر متوجه شدم که ماهی من بدون هیچ مایع شوینده‌ای در حال پخت کامل است. شاید این شیشه کاملا کیپ و به دور از هوا باشد.

موقع بیرون آمدن چطور بود؟

خب من خوشحالم که این سوال را پرسیدید چون واقعا، واقعا و واقعا عالی بود. من معمولا برای درست کردن ماهی از ماهیتابه استفاده می‌کنم و آن را خیلی خوب سرخ می‌کنم. من طعم ماهی سرخ شده را دوست دارم اما این روش گاهی اوقات در مورد بعضی از ماهی‌ها منجر به تهیه یک ماهی خشک و ترد می‌شود.

اما با روش آشپزی در ماشین ظرفشویی ماهی بسیار لطیف، آبدار و خوش طعم است.

از آنجایی که من برای پختن آن را رول کرده بودم، نتوانستم ماهی را به صورت یک تکه سالم خارج کنم و بنابراین خرد شد و ظاهر زیبایی برای عکس گرفتن نداشت اما در عوض بسیار خوشمزه و معطر بود طوری که من بخش زیادی از ماهی را همانجا توی شیشه خوردم.

خب وقتی می‌توانم با این روش هم در مصرف انرژی صرفه جویی کنم و هم مجبور نیستم که به آشپزخانه بروم و پای گاز بایستم چرا از این روش استفاده نکنم.

آیا بعدا دوباره این روش را امتحان می‌کنم؟ظروف بورمیولی روکو

قطعا! این روش سرگرم کننده و بی دردسر بود و منجر به یک ناهار خوشمزه شد. من فکر می‌کنم که بهتر است مواد غذایی دیگری را هم امتحان کنم.

تنها اشکال این روش این است که شما باید زمان دقیق را بدانید. در عین حال که مجبور نیستید ساعت‌ها پای اجاق گاز بایستید باید برنامه ریزی کنید و غذا را با زمان کافی برای ماشین ظرفشویی خود آماده کنید. در مورد من این یعنی که من حدود یک ساعت و نیم منتظر غذا هستم.

بهرحال وقتی که من از قبل برنامه ریزی کنم متوجه می‌شوم که این روش باعث صرفه جویی در زمان و انرژی است.

این روش آغاز راهی است برای استفاده مناسب از وسایل خانه و بهره‌گیری بهینه از انرژی در خانه. من در روزهای آینده دستورات بیشتری برای شما از این روش خواهم گذاشت از جمله انواع سبزیجات و غذاهای دریایی. پخت سبزیجات در ماشین ظرفشویی

چند نکته در مورد روش آشپزی در ماشین ظرفشویی

این روش نوعی بخارپز کردن در زمان طولانی و با حرارت پایین است. بنابراین ارزش غذایی مواد به میزان بیشتری نسبت به روشهای دیگر حفظ می‌شود.

برای انجام این نوع آشپزی چندین روش وجود دارد مثل استفاده از ورقهای آلومینیوم، ظروف در دار و استفاده از کیسه پلاستیکی مخصوص آشپزی مثل تصویر زیر. ماهی بخارپز

این روش بیشتر در مور غذاهای دریایی انجام می‌شود چون گوشت ماهی و میگو لطیف هستند و به راحتی بخارپز می‌شوند، در مورد گوشت مرغ و سایر مواد باید به شیوه آزمون و خطا عمل کرد اما یک راهنمایی لازم برای شما اینکه سعی کنید بیشتر مواد شما در کناره ظرف باشد و موادی را که راحت پخته می‌شوند در وسط ظرف بگذارید مثل دستور بالا که کره و گیاهان معطر در قسمت وسط قرار گرفت. از فشرده کردن مواد خود داری کنید.ظرف حبوبات بورمیولی روکو

ظرف مورد استفاده در این روش باید از نوع کاملا در بسته باشد که هیچگونه هوایی وارد آن نشود، شما که نمی‌خواهید غذای شما بوی قرمه سبزی مانده در ته ظرف کثیف را بدهد. من از یک نوع ظرف در بسته واشر دار استفاده می‌کنم که از نوع خیلی خوب است. چند مارک معتبر در فروشگاه‌های معتبر ایرانی وجود دارد که برای خریداری عالی هستند. شخصا یک ظرف حبوبات مارک بورمیولی روکو (Bormioli Rocco) که هم کیفیت ساخت خوب و هم قیمت مناسبی دارد، پیشنهاد می‌کنم. اگر یک ظرف شیشه‌ای با درب کاملا پلمپ دارید، همان کافی ست و نیازی نیست که هزینه اضافی بپردازید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط بخش آشپزی مجله قرمز

منبع: thethingswellmake.com

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *