شامی لپه از انواع غذاهای ساده و خوشمزه است که لپه جزء مواد اصلی این نوع شامی می باشد. در طرز تهیه شامی لپه می توانید از گوشت گوسفندی بدون چربی نیز استفاده کنید همچنین می توانید گوشت را از طرز تهیه این غذای خوشمزه نیز حذف کنید.

شامی کباب و شامی لپه از انواع شامی های خوشمزه ایرانی هستند که هر یک دستور پخت متفاوتی دارند و با مواد لازم متفاوتی تهیه می شوند. بهتر است شامی را در برنامه غذایی هفتگی خود و خانواده تان قرار دهید این نوع غذا همچنین می تواند برای دانشجویان و افرادی که وقت کمی برای تهیه غذا دارند مناسب باشد.

شامی لپه

مواد لازم برای ۳۰ عدد شامی

لپه : ۱ لیوان
پیاز : ۱ عدد
آرد نخودچی : ۴ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل : به میزان لازم
پودر سوخاری : به میزان لازم
تخم مرغ : ۱ عدد
مرزه خشک : ۱ مشت
روغن مخصوص سرخ کردنی : به میزان لازم
زردچوبه : به میزان لازم

طرز تهیه شامی لپه

لپه را ۶۰ دقیقه قبل از شروع پخت شامی در درون آب سرد خیس کنید و سپس بعد از مدت زمان ذکر شده لپه را در درون قابلمه ای بریزید و قابلمه را بر روی حرارت گاز قرار دهید تا لپه ها به خوبی پخته شوند.

پختن لپه

سپس بعد از پختن لپه ها آن ها را آبکش کنید و اجازه دهید لپه ها به خوبی خنک شوند.

عدس پخته شده

سپس آن ها را در درون چرخ گوشت بریزید و دو بار چرخ کنید توجه داشته باشید که برای بار دوم باید پیاز را نیز به لپه ها اضافه کنید و سپس لپه را چرخ کنید. لپه چرخ شده را در درون کاسه ای مناسب بریزید سپس تخم مرغ را به همراه مرزه خشک و نمک و فلفل و زردچوبه و آرد نخودچی به لپه های چرخ کرده اضافه کنید و همه این مواد را به خوبی ورز دهید. می توانید در این مرحله برای خوش طعم کردن شامی لپه از هر نوع ادویه دلخواه دیگری نیز استفاده کنید.

مخلوط کردن مواد شامی لپه
در مرحله بعدی طرز تهیه شامی لپه در درون تابه ای مناسب مقدار زیادی روغن بریزید سپس از مایه شامی به اندازه یک تخم مرغ جدا کنید و مایه جدا شده را در درون آرد سوخاری بغلتانید و مایه شامی را در درون کف دست خود پهن کنید و سوراخی را در وسط مایه شامی ایجاد کنید.

فرم دادن به مایه شامی

سپس شامی را در درون روغن داغ قرار دهید و بقیه مایه شامی را نیز به همین ترتیب فرم دهید و در درون روغن قرار دهید بعد از سرخ شدن یک طرف شامی ها آن ها را با کمک کفگیر برگردانید تا طرف دیگر آن ها نیز سرخ شود.

سرخ کردن شامی لپه

بعد از سرخ شدن شامی ها آن ها را در درون سبد فلزی قرار دهید تا روغن اضافی ها از شامی های خارج شود.

تزیین شامی لپه

نکات طلایی در پخت شامی لپه

۱٫ می توانید لپه را در درون غذا ساز نیز له کنید همچنین می توانید برای له کردن لپه از گوشت کوب نیز استفاده کنید.
۲٫ توجه داشته باشید که شامی ها را باید با کمک روغن داغ و بر روی حرارت نسبتا بالایی سرخ کنید اگر روغن داغ نباشد شامی ها سرخ نمی شوند و از هم وا می روند.
۳٫ اگر می خواهید بین مواد شامی چسبندگی ایجاد کنید و شامی ها از هم وا نروند باید از آرد نخودچی در طرز تهیه شامی لپه استفاده کنید.
۴٫ اگر به مرزه خشک دسترسی ندارید می توانید از مرزه ساطوری شده تازه و سایر سبزیجات معطر در تهیه شامی استفاده کنید.

شامی لپه

بعد از سرخ شدن همه شامی ها می توانید آن ها را در درون ظرف مناسبی قرار دهید و با کمک روش های تزیین کتلت ظرف شامی را به زیبایی تزیین کنید. امیدواریم از طرز تهیه شامی لپه در منزل نهایت لذت را ببرید. شامی لپه را می توانید به همراه سبزی خوردن و نان و سس گوجه فرنگی و یا گوجه فرنگی و هر نوع نوشیدنی دلخواه میل کنید.

منبع : آرگا

منبع :

برگرفته از وب سایت آرگامگ بخش آشپزی

آرگامگ

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *