ته چین مرغ و بادمجان غذای سنتی و مجلسی استان فارس و شیراز است؛ این غذا طعم لذیذی دارد و در طرز تهیه ته چین بادمجان و مرغ از برنج و بادمجان و سینه و یا ران مرغ و ماست و زعفران دم کرده و زرده تخم مرغ و نمک و روغن و کره و قارچ و پیاز و رب گوجه فرنگی استفاده می شود.

ته چین انواع مختلفی دارند و با انواع گوشت قرمز و گوشت مرغ و سبزیجات مختلف پخته می شوند؛ ته چین گوشت و ته چین مرغ و بادمجان و ته چین بادمجان از انواع ته چین های خوشمزه ای هستند که به راحتی و با رعایت فوت و فن هایی می توانید آن ها را در منزل بپزید.

تزیین ته چین بادمجان و مرغ

مواد لازم

  • برنج : سه پیمانه
  • سینه و یا ران مرغ پخته شده : یک عدد
  • بادمجان : سه عدد
  • زعفران دمکرده : به مقدار لازم
  • زرده تخم مرغ : دو عدد
  • کره : ۲۵ گرم
  • نمک : به قدار لازم
  • روغن : به مقدار لازم
  • رب گوجه فرنگی : یک قاشق غذاخوری
  • پیاز متوسط : یک عدد
  • قارچ خرد شده : یک عدد
  • ماست : یک پیمانه

طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان در منزل

برای پخت ته چین بادمجان و مرغ ابتدا برنج را به مدت چند ساعت در ظرف مناسبی با مقداری آب خیس کنید.

خیس کردن برنج

سپس سینه مرغ را به همراه پیاز و نمک و چند لیوان آب در قابلمه ای مناسبی بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا سینه مرغ پخته شود. در مرحله بعدی طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان پوست بادمجان ها را بگیرید و آن ها با حلقه حلقه کنید سپس روی بادمجان های حلقه ای شده مقداری نمک بریزید تا بادمجان ها در هنگام سرخ شدن روغن زیادی را جذب نکنند. در این مرحله از دستور پخت ته چین بادمجان و مرغ مقداری آب به همراه نمک در قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا آب به دمای جوش برسد سپس بادمجان ها را با مقداری روغن در تابه ای مناسب سرخ کنید و بادمجان های سرخ شده را از تابه خارج کنید.

سرخ کردن بادمجان در تابه

پیاز نگینی خرد شده را درون تابه بریزید تا پیاز تفت بخورد سپس قارچ را به پیاز اضافه کنید و قارچ های خرد شده را به خوبی سرخ کنید و مرغ ریش ریش شدت را به مخلوط پیاز و قارچ اضافه کنید و مخلوط همه این مواد را تفت دهید سپس رب گوجه فرنگی را به مخلوط قارچ و مرغ اضافه کنید در صورت تمایل می توانید ۱/۲ قاشق چایخوری زیره به مخلوط مواد اضافه کنید و بعد از چند دقیقه مخلوط مرغ را از روی حرارت گاز بردارید.

طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان

سرخ کردن قارچ و مرغ

برنج خیس کرده را در آب که به دمای جوش رسیده بریزید و بعد از چند دقیقه برنج را آبکش کنید.

ته چین بادمجان و مرغ لذیذ آبکش کردن برنج
در مرحله آخر طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کنید سپس زرده های تخم مرغ را به همراه ماست و زعفران در ظرف مناسبی با یکدیگر مخلوط کنید.

مخلوط زرده تخم مرغ و ماست و زعفران

برنج را به مخلوط زرده و زعفران اضافه کنید.

مخلوط کردن برنج با زعفران

سپس ۱/۳ از برنج آبکش شده را در ته قابلمه بریزید.

طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان

از مخلوط مرغ و قارچ روی برنج زعفرانی بریزید و بادمجان های تفت داده شده را روی مخلوط مواد ته چین بچینید.

چیدن بادمجان روی مخلوط قارچ و مرغ

دوباره ۱/۳ دیگر از برنج زعفرانی را روی مواد ته چین بریزید و به ترتیبی که گفته شد مخلوط مرغ و بادمجان ها را روی برنج قرار دهید سپس باقی مانده برنج را روی مخلوط مواد بریزید و با کمک قاشق کمی مواد را فشار بدهید تا منسجم شوند سپس کره خرد شده را روی برنج بریزید و درب قابلمه را به همراه دمکنی روی قابلمه قرار دهید و قابلمه را روی حرارت ملایم گاز به مدت یک ساعت و نیم قرار دهید.

قرار دادن دم کنی روی قابلمه برنج تزیین ته چین مرغ و بادمجان

نکات طلایی در پخت ته چین مرغ و بادمجان

  • توجه داشته باشید که باید برای طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان برنج را کمی زنده تر بردارید.
  • در این دستور پخت ته چین مرغ و بادمجان می توانید از هر قسمت مرغ استفاده کنید.
  • این ته چین خوشمزه را می توانید در فر نیز بپزید.
  • برای تهیه ته چین مرغ و بادمجان در فر باید مواد را به ترتیبی که گفته شد در قالب فر و یا ظرف پیرکس بریزید سپس روی قالب فر را فویل بکشید و چند سوراخ روی فویل ایجاد کنید و قالب فر را به مدت ۶۰ دقیقه در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید تا ته دیگ طلایی شود و در چند دقیقه آخر پخت ته چین بادمجان و مرغ باید گریل فر را روشن کنید تا روی ته چین نیز طلایی شود.

طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان در فر قرار دادن قالب فر در فر طرز تهیه ته چین بادمجان در خانه

در این مطلب طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان را مشاهده خواهید کرد که امیدواریم از پخت این غذای ایرانی لذیذ در منزل نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید. در صورت تمایل می توانید برای مشاهده آموزش پخت انواع ته چین کلیک کنید.

منبع : آرگا

منبع :

برگرفته از وب سایت آرگامگ بخش آشپزی

آرگامگ

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *