در فرهنگ ایرانی بعضی خوراک ها شیرینی های قدیمی هستند که همچنان در مناسبت های خاص بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. یکی از این خوراک ها شله زرد است که بخصوص در مناسبت های خاص مثل سفره ی افطار مهمان همیشگی سفره هاست. البته در هین نوش جان کردن این خوراک شیرین و خوش طعم، کالری فراوانی نهفته است و اگر احیانا هوس کردید کاسه ای از آن بخورید باید یادتان باشد که در خوردنش زیاده روی نکنید.

شله زرد، زرد ترین خوراک ایرانی

شله زرد، زرد ترین خوراک ایرانی

برنج، غله ی پروتئینی

برنج، غله ی پروتئینی

برنج، غله ی پروتئینی

اصلی ترین جزء شله زرد برنج است که خوراک اصلی دو سوم مردم جهان را تشکیل می دهد. برنج در قیاس با دیگر غلات از پروتئین با کیفیت بالاتری برخوردار است و این غله منبع خوبی از ویتامین گروه B است. جالب است بدانید در اثر شستشوی زیاد مقدار این مواد مغذی کاهش چشم گیری میابد، پس بهتر است برنج را بیش از یک یا دو بار نشویید.

دارچین، ادویه ی لوکس

دارچین، ادویه ی لوکس

دارچین، ادویه ی لوکس

دارچین در قدیم ادیه ای گران بها بوده است، اما امروزه با قیمت مناسب در دست همگان است. این ماده ی شفابخش اثرات بسیار مفیدی در جلوگیری از لخته های خونی غیر طبیعی دارد و به این ترتیب در دراز مدت خطر سکته های قلبی و مغزی را کاهش می دهد.

زعفران، طلای سرخ

زعفران، طلای سرخ

زعفران، طلای سرخ

زعفران که به دلیل ارزش بالایش طلای سرخ نام گرفته و در اصل از کلمه ی زرپران گرفته شده و به دلیل خواص درمانی بالای آن مورد توجه است. گرچه زیاده روی در آن اثرات سمی و خطرناکی به دنبال دارد، پژوهش ها نشان داده مصرف به اندازه ی زعفران به روند کاهش روند سرطان مثانه کمک می کند و در مقایسه با رنگ دهنده های دیگر، مصرف آن یک عادت مناسب است.

بادام وپسته، دوستان قلب

بادام و پسته، دوستان قلب

بادام و پسته، دوستان قلب

در مجموع مغزهایی نظیر بادام منبع خوبی از پروتئین ها هستند؛ به طوری که دو قاشق خوراک خوری سر صاف از بادام ۱۲ درصد نیاز پروتئین ما را تامین می کند. در عین حال که بادام و پسته چربی بالایی دارند، برای قلب مفید هستند. نوع چربی شان از نوع چربی های مفید است که برای سلامت ضروری هستند.

توجه کنید که مغز دانه ها به علت چربی های غیر اشباع بالا در معرض اکسیداسیون قرار دارند، زیرا ترکیب شدن چربی ها با اکسیژن هوا باعث تند شدن و فساد آنها می شود. بنابراین توصیه می شود در خرید مقدار آنها دقت نمایید و خام پسته و بادام را کنید و خودتان آن را خلال کنید.

هل، اکسپکتورانت طبیعی

هل، اکسپکتورانت طبیعی

هل، اکسپکتورانت طبیعی

از قدیم در طب سنتی هل مورد توجه بوده و دیده شده است که نوشیدن دم کرده ی داغ آن به تسکین کولیت (التهاب روده)، سوء هاضمه، نفخ، حالت تهوع و بی حالی کمک می کند و مانع ترشح زیاد اسید معده می شود. دانه های هل خاصیتی شبیه اکسپکتورانت دارند و سینوس ها و برونش ها، بینی و سینه را از خلط و ترشحات اضافی پاک می کنند.

اگر دیابت دارید

بهتر است ضمن اینکه مغزها را می افزایید، شکر را بسیار کم به شله زردتان اضافه کنید. اگر شکر را جداگانه در قدری آب روی شعله حل کنید، با مقدار کمی شکر شیرینی دلخواه را دریافت خواهید کرد به این صورت که با حرارت ملکول های شکر به واحدهای سازنده اش تبدیل می شود و این عمل باعث افزایش شیرینی شله زردتان خواهد شد. با وجود تمام این ها توصیه می شود فقط برای تغییر ذائقه به صرف چند قاشق از آن اکتفا کنید.

منبع :

برگرفته از وب سایت دونفره بخش آشپزی

دونفره

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *