رولت گوشت از آن‌دسته غذاهای لذیذ و خوشمزه است که معمولا خانم‌های ایرانی ترجیح می‌دهند به عنوان یکی از غذاهای سفره مهمانی آن را تهیه کنند. با ما باشید تا طرز تهیه آسان رولت گوشت مجلسی را به ما آموزش بدهیم.

 

مواد لازم رولت گوشت برای ۴ نفر

 

مواد لازم رولت گوشت برای 4 نفر

 

 

 

گوشت چرخکرده مخلوط گوسفند و گوساله: نیم کیلو

تخم‌مرغ: ۱ عدد

پیاز رنده شده و آب گرفته شده: ۱ عدد

پودر تخم گشنیز: ۱ قاشق چایخوری

زردچوبه: ۱ قاشق چایخوری

مغز نان باگت خشک و پودر شده: ۵۰ گرم

زرشک: ۳ قاشق غذاخوری

گشنیز ساطوری خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری

جعفری ساطوری خرده شده: ۳ قاشق غذاخوری

مغز گردو ریز خرد شده: ۳ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و فلفل قرمز: به میزان لازم

 

مواد لازم برای سس رولت

 

مواد لازم برای سس رولت

 

پیاز نگینی خرد شده: ۱ عدد

روغن مایع: به مقدار لازم

رب گوجه‌فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری

سیر رنده شده: ۱ حبه

آب لیموترش تازه: ۲ قاشق غذاخوری

زعفران آب شده: ۳ قاشق غذاخوری

نمک‌، فلفل سیاه و فلفل قرمز: به مقدار لازم

آب جوش: نیم لیتر

 

طرز تهیه سس رولت گوشت

 

یک عدد پیاز را نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید. در یک تابه دیگر ۳ قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی را با کمی روغن تفت دهید. وقتی رب سرخ شد و بوی خامی آن گرفته شده پیازهای تفت داده شده را به همراه یک حبه سیر رنده شده را به رب اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید. در محله بعد آب لیمو‌ترش، زعفران آب شده، کمی نمک، فلفل سیاه و قرمز و نبم لیتر آب را اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا سس غلیظ شود.

 

طرز تهیه رولت گوشت

 

طرز تهیه رولت گوشت

 

ابتدا گوشت چرخکرده را با کمی نمک خوب ورز بدهید. در مرحله بعد تخم‌مرغ، پیاز رنده شده و آب گرفته شده، پودر گشنیز، زردچوبه، پودر نان باگت و فلفل سیاه را اضافه کنید و آن‌قدر ورز دهید تا حالت چسبندگی پیدا کند. برای این‌که رولت منسجمی داشته باشید و رولت حین پخت وا نرود حتما باید گوشت ورز داده شده را به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید.

بعد از یک شاعت گوشت را از یخچال بیرون بیاورید، و آن را بین دو لایه کیسه فریزر قرار دهید. حالا با وردنه گوشت را باز کنید. مراقب باشید که گوشت حتما به اندازه یک سانتی‌متر قطر داشته باشد و زیاد با وردنه آن را نازک نکنید. در این مرحله زرشک، گشنیز ساطوری شده، جعفری ریز و ساطوری شده و گردو را روی سطح گوشت پخش کنید. حالا گوشت را از عرض رول کنید و به مدت نیم ساعت دیگر در یخچال بگذارید.

بعد از نیم ساعت رول گوشت را از یخچال خارج کنید. در یک تابه بزرگ روغن را دغ کنید. رول گوشت را در روغن داغ و روی شعله ملایم گاز قرار دهید و به آرامی تمام قسمتهای رولت را سرخ کنید. دقت کنید که به آرامی و با کفگیر رولت را زیر و رو کنید. در این مرحل باید سس رولت را به رولت گوشت اضافه کنید. با ملاقه سس را روی تمام قسمت‌های رولت بریزید. در ماهی‌تابه را بگذارید و اجازه بدهید رولت و سس به مدت ۴۵ دقیقه آرام آرام روی شعله ملایم گاز بپزند و سس حسابی به خرد رولت برود. در مرحله آخر رولت گوشت را با زرشک و خلال پسته تزیین و سرو کنید.

 

نکات مهم برای تهیه رولت گوشت با زرشک و گردو

 

نکات مهم برای تهیه رولت گوشت با زرشک و گردو

 

* می‌توانید به جای نان باگت پودر شده از آرد نخودچی استفاه کنید.

*برای مواد وسط رولت گوشت می‌توانید از دو یا سه عدد تخم‌مرغ آب‌پز هم استفاده کنید. در این صورت قبل از رول کردن گوشت ۳ عدد تخم‌مرغ آب‌پز را به صورت درسته و همراه با سایر مواد روی گوشت قرار دهید و سپس گوشت را رول کنید.

*بعد از این‌که رولت گوشت و سس رولت با هم جوش خوردند و پختند، می‌توانید سس رولت را با همزن برقی میکس و به صورت پوره درآورید و روی رولت بریزید.

*برای آسان‌تر شدن کار می‌توانید گوشت را به جای کیسه فریزر روی یک ورق روغنی یا ورق سلفون پهن کنید. روی ورق سلفون کمی آرد بپاشید.

*می‌توانید بعد از اضافه کردن سس به رولت، رولت را یه مدت یک ساعت در فر با دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. بعد از پخت رولت در فر و در لجظات آخر کمی پنیر پیتزا روی رولت بریزید.

*موقع سرو رولت گوشت را با یک چاقوی تیز برش بزنید تا رولت له نشود و وا نرود. رولت را با نان یا برنج سرو کنید.

 

منبع :

برگرفته از وب سایت مجله کوروش بخش آشپزی

مجله کوروش

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *