جوجه چینی یکی از غذاهای محبوب و آسان برای مهمانی و دورهمی است. با وجود سخت به نظر رسیدن نام این غذا و علی رغم پیچیدگی در تهیه خمیر بنیه که بخش اصلی تهیه کردن این غذا است، خیلی هم زود حاضر می‌شود. برای تهیه جوجه چینی به فیله سینه مرغ نیاز دارید. در این نوشتار با ما باشید تا طرز تهیه جوجه چینی با خمیر بنیه و سس مخصوص را به شما آموزش دهیم.

 

مواد لازم برای تهیه جوجه چینی

 

 

مواد لازم برای تهیه جوجه چینی

 

 

فیله مرغ: ۵۰۰ گرم

پیاز: دو عدد متوسط

لیموترش: ۱ عدد

زعفران به میزان دلخواه

نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز: به مقدار لازم

 

مواد لازم برای تهیه خمیر بنیه

 

آرد تمپورا یا آرد سفید: ۱ لیوان

دلستر ساده: ۲/۱ لیوان

بکینگ پودر: نصف قاشق چایخوری

نمک و فلفل و پودر سیر به میزان لازم (اگر از آرد تمپورا استفاده می‌کنید نیازی به نمک و فلفل نیست چون آرد تمپورا خودش طعم دارد)

 

طرز تهیه جوجه چینی

 

 

طرز تهیه جوجه چینی

 

 

فیله مرغ را به صورت آماده خریداری کنید یا سینه مرغ را به صورت فیله برش بزنید. فیله‌های مرغ را با آب لیمو‌ترش، نمک و مقداری پیاز حلقه شده و زعفران مخلوط کنید و حدود دو ساعت در یخچال نگه دارید.

در یک ظرف جداگانه آرد سفید یا تمپورا و دلستر را با هم مخلوط کنید. ابتدا دلستر را در طرف بریزید و مقدار کمی آب به اندازه یک بند انگشت به آن اضافه کنید.سپس مقداری نمک، فلفل و پودر سیر به آن اضافه کنید. اگر از آرد تمپورا استفاده می‌کنید نیازی به استفاده از این چاشنی‌ها نیست. در مرحله بعد کم‌کم آرد را به این مایع اضافه کنید. غلظت خمیر بنیه باید به اندازه غلظت حلیم یا ماست باشد ( نه خیلی سفت و نه خیلی آبکی)، پس اضافه کردن آرد را تا جایی ادامه دهید که غلظت خمیر به این حد برسد. در مرحله بعد پکینگ‌پودر را اضافه کنید و کمی دیگر هم بزنید.

سه تا چهار بار هم زدن بعد از اضافه کردن پکینگ‌پودر کافی است، اگر خمیر را زیاد هم بزنید اثر پف‌کنندگی پکینگ‌پودر از بین می‌رود. حالا در یک ماهیتابه گود روغن را داغ کنید، فیله‌های مرغ مزه‌دار شده را در خمیر بنیه بغلتانید و در روغن بندازید. بعد از این‌که دو طرف فیله‌ها روی شعله ملایم گاز سرخ شد و به حالت طلایی درآمد آن‌ها را روی یک دستمال حوله‌ای تمیز یا کاغذ روغن‌گیر بگذارید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.

 

مواد لازم برای تهیه سس تارتار

 

 

مواد لازم برای تهیه سس تارتار

 

 

خیارشور رنده شده: ۴ عدد

آب لیمو‌ترش تازه: ۱ عدد

سس مایونز: ۲ قاشق غذاخوری

سس کچاب: ۱ قاشق چایخوری

جعفری ساطوری و ریز خرد شده

پودر پیاز، پودر سیر، آویشن و فلفل سیاه به مقدار لازم

تمام این مواد را با هم مخلوط کنید و حدود یک ساعت در یخچال گذارید تا تمام مواد به خورد هم بروند. می‌توانید به جای پودر پیاز از پیازه تازه و خیلی ریز خرد شده استفاده کنید. یادتان باشد سس تارتار را می‌توانید به صورت آماده از فروشگاه‌های بزرگ تهیه کنید.

اگر هم سس تارتار را نمی‌پسندید می‌توانید جوجه چینی را با سس کچاپ میل کنید.

 

نکات لازم برای درست کردن جوجه چینی

 

 

نکات لازم برای درست کردن جوجه چینی

 

 

*زمان لازم برای مغز پخت شدن فیله‌ها بستگی به اندازه و قطر فیله‌ها دارد. برای سریع‌تر آماده شده جوجه چینی و مغز پخت شدن فیله‌ها بهتر است فیله‌ها را به قطر ۲ سانتی‌متر برش بزنید.

*زمانی که می‌خواهید فیله‌ آغشته به خمیر بنیه را در زوغن بیندازید بهتر است کمی آن را تکان بدهید تا خمیر اضافی آن جدا شود .

*در اواسط کار اگر ذرات خمیر در روغن باقی ماندند بهتر است روغن را از صافی رد کنید و یا مرتب ذرات خمیر را باقاشق جمع آوری کنید تا تکه‌های سوخته خمیر به فیله‌های جوجه چینی نچسبند.

*برخی ترجیح می‌دهند به مایه خمیر بنیه، شیر اضافه کنند. برای اضافه کردن شیر به خمیر بنیه، شیر را کمی گرم کنید تا ولرم شود و سپس به خمیر بینه اضافه کنید. در این صورت کمی به خمیر بنیه استراحت بدهید.

 

 

جوجه چینی

 

 

*اگر از آرد تمپورا برای تهیه خمیر بنیه استفاده می‌کنید، نیازی به استفاده از تخم‌مرغ نیست. اما برخی ترجیح می‌دهند از تخم‌مرغ برای پف بیشتر جوجه‌چینی در ترکیب خمیر بنیه استفاده کنند. در این صورت از دو تخم‌مرغ استفاده کنید و زرده و سفید تخم‌مرغ را با دقت از هم جدا کنید. ابتدا سفیده تخم‌مرغ را با چنگال بزنید تا باز شود، سپس آرد و دلستر را به آن اضافه کنید. مقدار آرد باید به حدی باشد که غلظت خمیر بنیه مثل حلیم یا ماست شود یعنی نه خیلی سفت و نه خیلی شل و وارفته. به این ترتیب اندازه آرد و دلستر قابل تغییر است. اگر از سفیده تخم‌مرغ برای تهیه آرد بنیه استفاده می‌کنید کمی زغفران آب شده هم به مایه اضافه کنید.

*خمیر بنیه باید حدود ۴۵ دقیقه قبل از درست کردن جوجه چینی‌ها آماده شود و کمی استراحت کند.

*می‌توانید از سبزیجات یا سیب‌زمینی سرخ کرده به عنوان مکمل این غذا استفاده کنید. به این منظور سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، قارچ، هویج و سیب‌زمینی را بخار‌پز کنید و سپس به مقدار کم در کره، نمک و فلفل تفت دهید. برخی هم ترجیح می‌دهند جوجه چینی را با پلو سفید میل کنند. جوجه چینی را گرم سرو کنید.

*این مقدار جوجه چینی با مخلفات برای ۵ نفر کافی است.

 

  جوجه چینی یکی از غذاهای محبوب و آسان برای مهمانی و دورهمی است. با وجود سخت به نظر رسیدن نام این غذا و علی رغم پیچیدگی در تهیه خمیر بنیه که بخش اصلی تهیه کردن این غذا است، خیلی هم زود حاضر می‌شود. برای تهیه جوجه چینی به فیله سینه مرغ نیاز دارید. در این نوشتار با ما باشید تا طرز تهیه جوجه چینی با خمیر بنیه و سس مخصوص را به شما آموزش دهیم.   مواد لازم برای تهیه جوجه چینی         فیله مرغ: ۵۰۰ گرم پیاز: دو عدد متوسط لیموترش: ۱ عدد زعفران به میزان دلخواه نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز: به مقدار لازم   مواد لازم برای تهیه خمیر بنیه   آرد تمپورا یا آرد سفید: ۱ لیوان دلستر ساده: ۲/۱ لیوان بکینگ پودر: نصف قاشق چایخوری نمک و فلفل و پودر سیر به میزان لازم (اگر از آرد تمپورا استفاده می‌کنید نیازی به نمک و فلفل نیست چون آرد تمپورا خودش طعم دارد)   طرز تهیه جوجه چینی         فیله مرغ را به صورت آماده خریداری کنید یا سینه مرغ را به صورت فیله برش بزنید. فیله‌های مرغ را با آب لیمو‌ترش، نمک و مقداری پیاز حلقه شده و زعفران مخلوط کنید و حدود دو ساعت در یخچال نگه دارید. در یک ظرف جداگانه آرد سفید یا تمپورا و دلستر را با هم مخلوط کنید. ابتدا دلستر را در طرف بریزید و مقدار کمی آب به اندازه یک بند انگشت به آن اضافه کنید.سپس مقداری نمک، فلفل و پودر سیر به آن اضافه کنید. اگر از آرد تمپورا استفاده می‌کنید نیازی به استفاده از این چاشنی‌ها نیست. در مرحله بعد کم‌کم آرد را به این مایع اضافه کنید. غلظت خمیر بنیه باید به اندازه غلظت حلیم یا ماست باشد ( نه خیلی سفت و نه خیلی آبکی)، پس اضافه کردن آرد را تا جایی ادامه دهید که غلظت خمیر به این حد برسد. در مرحله بعد پکینگ‌پودر را اضافه کنید و کمی دیگر هم بزنید. سه تا چهار بار هم زدن بعد از اضافه کردن پکینگ‌پودر کافی است، اگر خمیر را زیاد هم بزنید اثر پف‌کنندگی پکینگ‌پودر از بین می‌رود. حالا در یک ماهیتابه گود روغن را داغ کنید، فیله‌های مرغ مزه‌دار شده را در خمیر بنیه بغلتانید و در روغن بندازید. بعد از این‌که دو طرف فیله‌ها روی شعله ملایم گاز سرخ شد و به حالت طلایی درآمد آن‌ها را روی یک دستمال حوله‌ای تمیز یا کاغذ روغن‌گیر بگذارید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.   مواد لازم برای تهیه سس تارتار         خیارشور رنده شده: ۴ عدد آب لیمو‌ترش تازه: ۱ عدد سس مایونز: ۲ قاشق غذاخوری سس کچاب: ۱ قاشق چایخوری جعفری ساطوری و ریز خرد شده پودر پیاز، پودر سیر، آویشن و فلفل سیاه به مقدار لازم تمام این مواد را با هم مخلوط کنید و حدود یک ساعت در یخچال گذارید تا تمام مواد به خورد هم بروند. می‌توانید به جای پودر پیاز از پیازه تازه و خیلی ریز خرد شده استفاده کنید. یادتان باشد سس تارتار را می‌توانید به…

امتیاز کاربران: ۳٫۹۴ ( ۸ رای)

۰ bigtheme

منبع :

برگرفته از وب سایت مجله کوروش بخش آشپزی

مجله کوروش

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *