در طرز تهیه آش بوشهری گوشت، سبزیجات، برنج و… به کار می رود. این آش مانند آش سماق تویسرکان و آش لبو اراک محلی است اما با این وجود مورد استقبال مردم سایر نقاط قرار گرفته است.

این آش هر چی کش دارتر باشد، در بین مردم محبوبیت فراوانی دارد. طعم و بوی این آش بی نظیر است و از نظر قیافه ظاهری شبیه به حلیم است.

مواد لازم(برای ۴ نفر)

  • برنج: یک لیوان
  • سبزی: یک و نیم لیوان(شوید و تره)
  • ترخون: ۲ قاشق غذاخوری
  • گوشت: ۳۰۰ گرم
  • پیاز: یک عدد
  • زردچوبه، ادویه، نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز: به میزان لازم
  • لوبیا قرمز: یک لیوان

طرز تهیه آش بوشهری محلی و خوشمزه

برای استارت کار ابتدا قابلمه مناسبی انتخاب کنید. مقداری روغن در آن بریزید. پیازها را خرد کنید. بعد از طلایی و کم حجم شدن پیازها، زردچوبه و ادویه را نیز به پیاز اضافه و تفت دهید. آن گاه گوشت را به آن اضافه کنید و تفت دهید. این تفت دادن طعم نامطبوع گوشت را از بین می برد و باعث طعم فوق العاده آش می شود. لوبیا قرمزی که از شب قبل در آب خیسانده اید را به سایر مواد اضافه کنید.

لوبیا قرمز و گوشت

برنج را با یک لیوان آب در یک ظرف جدا قرار دهید تا بپزد. باید برنج کاملاً له شود و شبیه دانه برنج نباشد. در مرحله بعدی طرز تهیه آش بوشهری, سبزی آش را به برنج اضافه کنید. حالا منتظر بمانید تا سبزی همراه با برنج کمی بپزد. باید توجه کنید که برنج آب داشته باشد تا ته نگیرد(مانند طرز تهیه شله زرد).

سبزی و برنج له شده

در ادامه گوشت های پخته شده را از قابلمه بیرون آورید و ریش ریش کنید. لوبیا را در غذاساز، میکسر یا خرد کن بریزید تا کاملاً له شود. البته برای این کار از گوشت کوب برقی و چرخ گوشت نیز می توان استفاده کرد.

له کردن لوبیا در غذاساز

حالا لوبیا له شده را به برنج و سبزی اضافه کنید و کاملاً مخلوط نمایید. مقداری ادویه(فلفل، نمک، زردچوبه، ۲ قاشق ترخون) اضافه کنید.

میکس برنج و لوبیا له شده آب لوبیا را به مخلوط لوبیا، برنج و سبزی اضافه کنید. چون مخلوط خیلی سفت شده است. آب لوبیا قرمز باعث قرمزی آش می شود. به همین خاطر مورد استفاده قرار می گیرد.

اضافه کردن آب لوبیا قرمز به آش

آن گاه مخلوط را بر روی حرارت ملایم قرار دهید و حدود نیم ساعت مرتب به هم بزنید تا جا بیفتد. بعد از این مرحله گوشت و پیاز داغ را اضافه کنید. همیشه برای تهیه آش ۲۰ دقیقه آخر گوشت را اضافه کنید. به این علت که گوشت سریع ته می گیرد و در آش ناپدید می شود.

بعد از ۲۰ دقیقه آش را بردارید. در این مدت آش را به صورت چرخشی هم بزنید. در این مرحله طرز تهیه آش بوشهری به اتمام می رسد. آش تهیه شده باید تند و کش دار باشد.

طرز تهیه آش بوشهری

از اینکه با دستور پخت آش بوشهری همراه ما بودید، متشکریم و امیدواریم لایق لطف و عنایت شما عزیزان باشیم. در صورت تمایل برای آشنایی با سایر مطالب مرتبط بر روی لینک انواع آش و سوپ و غذای محلی کلیک کنید.

منبع :

برگرفته از وب سایت آرگامگ بخش آشپزی

آرگامگ

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *