از فردا ماه رمضان شروع میشه و بیشترمون روزه دار هستیم. اگر کمی توجه کنیم در کشور عزیزمون حتی کسانی که اعتقادات مارو ندارن و روزه نمیگیرن هم احترام میذارن و همه جا فضای خاص و معنوی ایجاد میشه و اینکه آمار جرم و جنایت بسیار پایین میاد شاهدی برای این موضوعه. دزدی کم میشه، شرارت ها کم میشه، شهر امن میشه و همه مردم سعی میکنن گناه و بدی نکنن و مهربانتر میشن و اینها همه از برکات این ماه عزیزه. در واقع هدف از روزه داری هم همین هست که از نفسمون مراقبت کنیم و برای به کمال رسیدن تمرین کنیم.

رمضان

رمضان

تغذیه و سلامت در ماه رمضان

با شروع این ماه تغییراتی هم در خواب و خوراکمون به وجود میاد که اگر منظم و مدیریت شده باشه نه تنها سخت و اذیت کننده نیست، بلکه بهمون احساس آرامش هم میده. ولی بعضیهامون به پرخوری میفتیم و بعضیامون به فکر کم کردن وزن. که با این ۱۶-۱۷ ساعت روزه نه تنها هیچ فایده ای برامون نداره که تماما ضرر میشه و بدنمون رو دچار مشکل میکنه. روزه داری البته به شیوه صحیح باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشه. باعث میشه چربی ذخیره شده در بدن استفاده بشه و چربی نو جایگزین اون و همین باعث نشاط و شادابی میشه. روزه باعث کاهش رسوب چربی در شریانها و با دفع آب و نمک باعث دفع سموم بدن میشه. باید طوری برنامه ریزی کنیم که نیاز روزانمون در دو وعده افطار و سحری تامین بشه.

سفره رمضان

سفره رمضان

سحری و افطار

روش صحیح ماه رمضان اینه که بهتره سحری رو یک صبحانه کامل بدونیم و به خوردن سبزیجات پخته و خرما اکتفا کنیم و سرخ کردنی رو حذف کنیم. افطار هم باید سبک باشه و چیزهایی مصرف کنیم که معده برای پذیرش غذا آماده بشه. مثلا با شیر ولرم افطار کنیم و بعد به سراغ چای و خرما بریم. مقداری سوپ هم میتونه مکمل خوبی باشه.

ماه رمضان

ماه رمضان

نکته قابل توجه اینه که سعی کنیم شام و افطارمون در ماه رمضان یکی نباشه و حدود دو ساعت بعد از افطار به سراغ شام بریم. البته به این موضوع هم توجه کنیم که شام هم نباید سنگین باشه چون هم خوابمون رو دچار اختلال میکنه و هم باعث بی اشتهایی در سحر میشه. نکته دیگه اینه که با توجه به این روزهای گرم و تشنگی زیاد به هیچ وجه با آب سرد افطار نکنیم. چرا که معده خالیه و دمای ۳۷ درجه داره و با نوشیدن آب سرد دچار اسپاسم میشه و ممکنه سوء هاضمه ایجاد کنه. اگر خیلی تشنه هستین آب دمای معمولی راه حل بهتریه.

تشنگی در طول روز

همچنین مصرف میوه و سبزیجات باعث ذخیره آب در بدن میشه و در طول روز کمتر تشنه میشیم و برعکس خوردن چای و آب در سحری باعث زیاد شدن ادرار و دفع آب بدن میشه که خودش عامل تشنگیه.

التماس دعا.

منبع :

برگرفته از وب سایت دونفره بخش آشپزی

دونفره

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *