مسئله ای که این روزها خیلی درگیرمون میکنه و در طول روز در فکرش هستیم اینه که با روزه داری در این روزهای گرم تابستان و ۱۸ ساعت تشنگی و گرسنگی خونوادمون برای افطاری چی بپزم؟ که هم معده رو اذیت نکنه و هم مواد مغذی و ویتامین ها رو در خودش داشته باشه و هم آب کافی که بدنمون از دست داده رو در خودش داشته باشه و با همه این تفاسیر خوشمزه و اشتها برانگیز هم باشه.

غذاهایی که برای افطاری مناسب هستن:

انواع سوپ ها برای افطاری مناسب هستن

معمولا سوپها سبک پخته میشن و به عنوان پیش غذا استفاده میشن. سوپهایی که حاوی سبزیجات پخته و آب مرغ یا آب گوشت هستن و یا با شیر درست میشن گزینه های مناسبی برای افطاری هستن. چرا که بسیار مغذی و سبکن و هم میتونن آب از دست رفته بدن رو جبران کنن و هم ویتامینها رو به بدنمون برسونن.

» طرز تهیه سوپ جو پرک

» طرز تهیه سوپ سبزیجات

» طرز تهیه سوپ مرغ

انواع فرنی ها و شیر برنج ها برای افطاری مناسب هستن

فرنی ها و شیر برنج ها هم گرم و آبکی و سبک هستن و هم به خاطر شیرینی ای که دارن میتونن قند از دست رفته بدن رو جبران کنن. همچنین به خاطر همین شیرینی خیلی هم محبوب هستن و در سفره های افطاری کشورمون مرسوم هستن. به ویژه اینکه در اکثر اونها زعفران و گلاب استفاده میشه و نقش ویژه ای در ایجاد نشاط دارن. اگر دوست داشتین میتونین از لینک زیر برای یاد گرفتن روش تهیه فرنی استفاده کنین:

» طرز تهیه فرنی قالبی با نشاسته

فرنی قالبی

فرنی قالبی

» آموزش طرز تهیه فرنی خوشمزه

فرنی

فرنی

شله زرد هم میتونه انتخاب مناسبی برای سفره افطار باشه.

» طرز تهیه شله زرد با آموزش مرحله به مرحله

شله زرد

شله زرد

انواع حلوا ها برای افطاری مناسب هستن

حلواها هم به خاطر شیرینیشون توصیه میشن و بهتره با چای یا شیر ولرم میل بشن. البته باید این رو هم در نظر داشته باشیم که قند پایین اومده بدنمون با یکی دو برش حلوا کاملا تامین میشه و حواسمون باشه در مصرف شیرینی جات زیاده روی نکنیم.

» طرز تهیه حلوا با آموزش مرحله به مرحله

طرز تهیه حلوای عالی و خوشمزه

طرز تهیه حلوای عالی و خوشمزه

» طرز تهیه حلوا نسکافه

حلوا

حلوا

» آموزش طرز تهیه حلوا هویج مخصوص افطاری

این رو باید بدونیم که غذاهای سنگین و سرخ کردنی مثل آش یا خورشتها برای افطاری مناسب نیستن و معده رو اذیت میکنن و بهتره که با فاصله یکی دو ساعت بعد از افطار و به عنوان شام مورد استفاده قرار بگیرن.

» آموزش طرز تهیه آش رشته مخصوص ماه رمضان

آش رشته

آش رشته

»طرز تهیه آش با آموزش مرحله به مرحله

آش رشته

آش رشته

برای افطاری باید به چند نکته تغذیه ای توجه کنیم

افطاری باید سبک باشد

واژه سبک برای غذاها به این معنی هست که زود هضم باشه و در واقع حکم پیش غذا داشته باشه و معده رو آماده کنه برای پذیرش غذا. غذاهای سبک معمولا آبکی هستن و کمتر از گوشت و حبوبات در اونها استفاده میشه.

افطاری باید گرم باشد

باید کاملا به این نکته توجه کنیم که بشقابهای سرد برای افطاری آماده نکنیم. مثلا غذایی مثل سالاد الویه یا ژامبونها یا دسرهای سرد مثل انواع ژله و بستنی اصلا برای افطاری مناسب نیستن. چراکه معده در لحظات اول بعد از ۱۸ ساعت خالی بودن دمای بالایی داره و با ورود غذاهای سرد دچار اسپاسم میشه پس بهتره از غذاهای گرم استفاده بشه.

میتونید از انواع سوپ ها و غذاهای گرم و سبک مثل کاچی و فرنی برای افطار استفاده کنید.

افطاری بهتر است شیرین باشد

معمولا بعد از چند ساعت که بدن بدون غذا سر میکنه، قند خون کاهش پیدا میکنه. به همین دلیل بهتره که در سفره افطاری حتما از مواد غذایی شیرین هم استفاده بشه. اصلا به همین دلیل هم مرسومه که با خرما افطار میکنن.

 

منبع :

برگرفته از وب سایت دونفره بخش آشپزی

دونفره

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *