ماش یکی از حبوبات مغذی می باشد که بیشتر در آسیا کشت می گردد و به نوعی یک گیاه اصیل آسیایی محسوب می گردد که از زمانهای خیلی قدیم در ایران نیز به وفور یافت می گردد. مانند سایر حبوبات دارای پروتئین گیاهی، فیبر و انواع ویتامین ها می باشد که می توان از جوانه آن نیز استفاده نمود. در ادامه با طرز تهیه آش ماش همراه ما باشید.

روش پخت آش ماش

ماش طعم بسیار خوشمزه و متناسب با ذائقه ایرانی را داراست. با ماش می توان انواع غذاها از جمله ماش پلو، کوکوی ماش و… را تهیه نمود. همچنین یک غذای محلی بسیار خوشمزه با ماش و سیب زمینی به همراه گوشت طبخ می گردد. ماش برای کاهش کلسترول خون و کم خونی مفید می باشد. در این مطلب به آموزش پخت آش ماش می پردازیم. که در آن طبق دستور تهیه آش ساده از سبزیجات مخصوص آش ( تره، جعفری، گشنیز و اسفناج) استفاده می شود که البته در این آش از سبزی کمتری بهره می گیرند و در میان حبوبات از عدس و ماش استفاده می نماییم.

طرز تهیه آش ماش

مواد لازم:

  • ماش: ۲۵۰ گرم
  • عدس: ۱۰۰ گرم
  • برنج: نصف فنجان
  • سبزی آش ( تره، جعفری، گشنیز، اسفناج): ۳۰۰ گرم
  • گوشت چرخ شده: ۲۵۰ گرم
  • پیاز: سه عدد بزرگ
  • زردچوبه، نمک و فلفل: به میزان لازم

طرز تهیه آش ماش:

ماش و عدس را چند ساعت قبل در آب بگذارید تا خیس بخورند. سپس در قابلمه مخصوص آش با آب کافی بگذارید تا پخته شوند. یک عدد پیاز را رنده نمایید و با گوشت چرخ کرده مخلوط نمایید و به صورت گرد در اندازه های ریز و کوچک درآورید، پس از پخته شدن عدس و ماش ( ماش ها باید کاملا پخته و باز شوند). گوشت ها و سبزی خرد شده به همراه برنج درون آش بریزید.

مراحل تهیه آش ماش

در این حین دو عدد پیاز را خلالی خرد نموده و با روغن کافی سرخ کنید ( پیاز داغ). زردچوبه و فلفل نیز به پیاز داغ اضافه نمایید. کمی از پیاز داغ را برای تزیین روی آش، نگه دارید. پس از پخته شدن سبزی ها و برنج، پیاز داغ را به آش اضافه نمایید. در مرحله آخر طرز تهیه آش ماش, نمک آش را اندازه و سپس سرو نمایید. برای تزیین روی آش می توانید از نعنا داغ، پیاز داغ، ماست و کشک استفاده نمایید.

طرز تهیه آش ماش

امیدواریم این آش خوشمزه را براحتی در منزل تهیه نمایید و از طعم آن که وابسته به طعم خاص و خوشمزه ماش می باشد، در کنار خانواده لذت ببرید. برای آشنایی با طرز تهیه انواع آش و سوپ کلیک نمایید.

منبع : آرگا

منبع :

برگرفته از وب سایت آرگامگ بخش آشپزی

آرگامگ

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *