غذای کامل چکدرمه یکی از غذاهای ترکمنی مخصوص بندر ترکمن و آق قلا از شهرستان های استان گلستان، می باشد. طرز تهیه چکدرمه بسیار شبیه به درست کردن اسلامبولی پلو یا همان استانبولی می باشد. در ادامه با دستور پخت چکدرمه همراه شما هستیم.

غذای خوشمزه چکدرمه

دستور پخت چکدرمه که در میان ترکمن ها طرفداران بسیاری دارد، خیلی آسان می باشد و به دلیل اینکه برنج، بدون آبکشی و در آب محتوی مواد مورد استفاده تان پخت میگردد، ارزش غذایی بالایی دارد. با کمی دقت، می توانید غذای چکدرمه را تهیه و از آن لذت ببرید. این پلوی خوشمزه و متفاوت مانند شیرین پلو و مرصع پلو از جمله غذاهای محلی است که در تمام ایران محبوبیت فراوانی دارد.

مواد لازم( برای ۵ نفر ):

  • برنج : پنج پیمانه
  • گوشت قرمز : ۵۰۰ گرم
  • آب: چهار پیمانه
  • پیاز: یک عدد متوسط
  • رب گوجه فرنگی : دو تا سه قاشق غذاخوری
  • روغن: به مقدار کافی ( از مقداری که همیشه برای تفت گوشت و پیاز در غذاهای دیگر استفاده می کنید، بیشتر باشد)
  • نمک و زرد چوبه: به میزان لازم
  • فلفل و ادویه پلویی : به میزان دلخواه

طرز تهیه چکدرمه :

طرز تهیه چکدرمه

برای درست کردن چکدرمه ابتدا پیاز را نگینی خرد کرده و همراه با روغن در قابلمه تفت دهید تا طلایی شوند، سپس گوشت را که به قطعات مناسب تکه کرده اید همراه با پیاز، تفت دهید. بعد مدتی فلفل و زردچوبه و ادویه های دلخواه خود را اضافه نمایید و سپس آب را در قابلمه بریزید، توجه کنید که قبل از در آمدن خون از گوشت ها آب را اضافه نمایید زیرا از دست رفتن خون گوشت سبب دیر پز شدن آن می گردد، پس همیشه گوشت را به اندازه تفت دهید. رب گوجه فرنگی را که قبلا در ظرفی جداگانه به خوبی تفت داده اید به گوشت ها اضافه نمایید و سپس درب قابلمه را گذاشته و بگذارید گوشت ها پخته شوند.

دستور پخت چکدرمه

بعد از پخته شدن گوشت ها در این مرحله از طرز تهیه چکدرمه آب کافی باید روی گوشت ها باقی مانده باشد، به طوری که پس از اضافه کردن برنج شسته شده، به اندازه یک بند انگشت یا کمی بیشتر باید آب روی برنج قرار گرفته باشد. اگر آب کم بود می توانید اندکی آب جوش اضافه نمایید. پس ار ریختن برنج در آب، نمک آن را اندازه کنید و با حرارت متوسط و در نیم باز، بگذارید تا آب به جوش آید، پس آز آن در قابلمه را باز کنید و بگذارید برنج ها پخته شوند. میتوانید یک یا دو بار یرنج ها را هم بزنید تا چکدرمه ته نگیرد. زمانی که آب به کلی تبخیر شد، دم کنی را روی آن گذاشته و حرارت را کم کنید تا دم بکشد. پس از بیست دقیقه تا نیم ساعت برنج شما دم کشیده و چکدرمه ترکمنی غذای خوشمزه و پر طرفدار ترکمن ها آماده سرو است.

غذای چکدرمه

در این نوع غذاها باید دقت کنید که برنج شما شفته یا خشک نگردد، البته آشنایی با نوع برنجی که استفاده می کنید و مقدار آب به اندازه، در طرز تهیه چکدرمه کمک موثری است. همچنین در تهیه چکدرمه می توان از انواع گوشت ها بهره برد، با مرغ نیز می توان این غذا را طبخ کرد. همچنین با لوبیا و عدس و دیگر مخلفات دلخواهتان نیز قابل طبخ می باشد اما بیشتر شبیه به استانبولی می گردد.

تهیه چکدرمه

امیدوارم با آشنایی به روش پخت چکدرمه این غذای خوشمزه و محلی را بپزید و از میل کردن آن در کنار سایر اعضای خانوادتان لذت ببرید.

منبع : آرگا

منبع :

برگرفته از وب سایت آرگامگ بخش آشپزی

آرگامگ

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *