بادمجان مانند بسیاری از میوه جات و سبزیجات برای پیشگیری از سرطان مفید می باشد. همچنین دارای مقداری آهن و مس می باشد که برای رفع کم خونی مفید است. معمولا از سرخ کردن بادمجان پرهیز می کنند زیرا برای سرخ کردن بادمجان، روغن زیادی مصرف می گردد. در ادامه به طرز تهیه خورش گوجه بادمجان که در میان علاقمندان به بادمجان، بسیار محبوبیت دارد، می پردازیم.

طرز تهیه خورش گوجه بادمجان خوشمزه

بادمجان برای پیشگیری از سرطان، پیشگیری از سکته قلبی و کاهش فشار خون مفید می باشد اما برای معده های ضعیف و کسانی که دارای حساسیت می باشند، مضر می باشد. از طرفی برای کسانی که سنگ کلیه، سنگ صفرا و سنگ مثانه دارند نیز مضر است. همچنین دانه بادمجان ایجاد یبوست خواهد کرد که باید از بادمجان بی دانه استفاده نمایید یا دانه های آن را قبل از مصرف خارج کنید.

طرز تهیه خورش بادمجان البته برای از بین بردن حساسیت آن برای معده های ضعیف، میتوان بادمجان های پوست گرفته را شسته و نمک زده و بگذارید تا آب زرد داخل آن خارج گردد و دوباره به خوبی بشویید و در صورت امکان کمی فشار دهید. این کار همچنین باعث می شود که بادمجان روغن کمتری را به خود جذب نماید. خورش گوجه بادمجان همانند خورش قیمه بادمجان طرفداران زیادی دارد. در دستور پخت خورش گوجه بادمجان می توان از گوشت گوسفند و یا مرغ استفاده کرد ضمن اینکه این خورش خوشمزه را میتوان بدون گوشت نیز تهیه نمود.

مواد لازم:

  • بادمجان: سه عدد
  • گوجه: دو یا سه عدد
  • پیاز: یک عدد
  • رب گوجه فرنگی : یک قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل و زرد چوبه: به میزان لازم

طرز تهیه خورش گوجه بادمجان:

روش درست کردن خورش گوجه بادمجان

برای پخت خورش گوجه بادمجان ابتدا بادمجان ها را پوست گرفته و به صورت طولی برش داده، قطعه نمایید. سپس آن را بشویید و مقداری نمک روی آن ها بپاشید و با دست، نمک را به تمامی بادمجان ها برسانید. بگذارید یک ساعت بماند تا مایع زرد رنگ و تلخ آن خارج شود. پس از این مدت مجددا شسته و به خوبی خشک نمایید و سپس سرخ کنید. در ظرفی دیگر مخصوص خورشت، پیاز را خرد کرده، سرخ نموده تا طلایی گردند سپس فلفل و زردچوبه اضافه کرده، پس از کمی تفت دادن، رب گوجه فرنگی را اضافه نمایید و به خوبی تفت دهید. سپس مقداری آب ( حدودا دو لیوان) درون قابلمه ریخته بگذارید تا بجوش آید. نمک و آبلیموی آن را اندازه نمایید ( نمک زیاد نزنید، زیرا بادمجان ها در ابتدا نمکی شده اند).

طرز تهیه خورش گوجه بادمجان

در این مرحله از طرز تهیه خورش گوجه بادمجان حرارت را کم کرده و بادمجان های سرخ شده را در ته آن بچینید و روی آن را گوجه هایی که درشت حلقه نموده اید، قرار دهید. به همین ترتیب لایه های گوجه و بادمجان را روی هم قرار دهید و سپس در آن را بگذارید تا به مدت نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه گوجه ها نرم شوند و خورش جا بیفتد. سپس همراه با برنج سرو نمایید. اگر از گوشت استفاده می نمایید، گوشت ها را همراه با پیاز و ادویه تفت داده، روی آن ها به مقدار لازم آب بریزید تا بپزند. سپس رب گوجه و نمک و آبلیموی آن را اضافه کنید وقتی آب خورش به حد یک لیوان رسید، لایه های گوجه و بادمجان سرخ شده را بچینید و بگذارید نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه روی حرارت تا خورشت جا بیفتد.

خورش گوجه بادمجان

امیدواریم آموزش طرز تهیه خورش گوجه بادمجان برای شما مفید واقع شده باشد و این خورش ساده را در منزل تهیه نمایید. با بادمجان می توان غذاهای متنوعی درست کرد که ترجیحا اگر بادمجان مانند کشک بادمجان، کوکوی بادمجان، میرزا قاسمی و … به صورت کبابی مصرف گردد، بسیار بهتر و مفیدتر خواهد بود.

منبع : آرگا

منبع :

برگرفته از وب سایت آرگامگ بخش آشپزی

آرگامگ

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *