همونطور که قبلاً با هم چند مدل مختلف گراتن رو امتحان کردیم، امروز هم قراره باز یک گراتن متفاوت و خوشمزه به نام گراتن سیب زمینی و بلو چیز رو با هم تجربه کنیم. ترکیبی که با طعم خاص و منحصر به فرد بلو چیز می تونه تجربه دلچسبی از یک غذای فرنگی باشه و به عنوان پیش غذا و یا یک وعده نسبتاً سبک و کامل به شمار بیاد. در ادامه با ما همراه باشید.

گراتن سیب زمینی و بلوچیز

گراتن سیب زمینی و بلوچیز

مواد لازم برای تهیه گراتن سیب زمینی و بلو چیز

  • سیب زمینی متوسط ۴ عدد
  • تخم مرغ ۶ عدد
  • پنیر بلو چیز ۳۰۰ گرم
  • پودر پنیر پارمزان ۳ قاشق غذاخوری
  • پیاز نگینی خرد شده ۱ عدد کوچک
  • پنیر موزارلا یا گودا نصف پیمانه
  • نمک، فلفل، آویشن، پاپریکا به مقدار لازم
  • فلفل دلمه ای نگینی خرد شده نصف یک عدد

طرز تهیه گراتن سیب زمینی و بلو چیز

همونطور که بسیاری از شما عزیزان می دونین، بلو چیز یک نوع پنیر هست که بافت بسیار نرم و پفکی داره و به دلیل وجود رگه های آبی که یک نوع کپک بسیار مفید در عمل آوری اون هست، به پنیر آبی هم معروف شده. یک کیلو پنیر بلو چیز تقریباً معادل ۱۰ تا ۱۲ کیلو شیر هست و مقادیر قابل توجهی کلسیم و فسفر و سایر مواد معدنی مغذی رو هم با خودش به همراه داره. طعم و مزه خاص این پنیر اون رو از سایر پنیر ها متمایز میکنه و می تونه همراه با یک رسپی خوب، طعم جدیدی رو برای ما به ارمغان بیاره.

پنیر بلو چیز

پنیر بلو چیز

خب، برای شروع ابتدا سیب زمینی ها رو پس از پوست کندن، حلقه حلقه برش میزنیم و همراه با مقداری روغن، سرخ می کنیم، برای مزه دار کردنشون هم از مقدار کمی نمک به همراه ادویه های مورد علاقمون کمک می گیریم.

سرخ کردن سیب زمینی همراه با ادویه

سرخ کردن سیب زمینی همراه با ادویه

سپس سیب زمینی ها رو از تابه خارج کرده و توی همون روغن، پیازی که نگینی خرد شده رو اضافه و اون رو هم تفت میدیم تا طلایی بشه.

تفت دادن پیاز

تفت دادن پیاز

بعد از سرخ کردن پیاز ها، اون رو به سیب زمینی ها اضافه میکنیم و با هم مخلوط می کنیم.

مخلوط کردن سیب زمینی همراه با پیاز سرخ شده

مخلوط کردن سیب زمینی همراه با پیاز سرخ شده

مرحله بعد چیدن لایه های گراتن هست. به این صورت که کف ظرف مورد نظر رو با کمی روغن آغشته می کنیم و بعد یک لایه از سیب زمینی که با پیاز مخلوط شده بود رو کف ظرف می چینیم، بعد پنیر بلو چیز رو تکه تکه می کنیم و یک لایه روی سیب زمینی ها چیده و مقداری فلفل دلمه ای ما بین پنیر ها می ریزیم.

چیدن سیب زمینی کف سرو همراه با فلفل و پنیر

چیدن سیب زمینی کف سرو همراه با فلفل و پنیر

سپس دوباره یک لایه دیگه سیب زمینی و باز پنیر و همینطور ادامه میدیم تا ظرف پر بشه. حالا تخم مرغ ها رو داخل یک کاسه دیگه میشکنیم و بعد پنیر پارمزان و نمک و فلفل و ادویه ها رو بهش اضافه می کنیم و با کمک یک همزن اون ها رو خیلی خوب با هم مخلوط می کنیم.

اضافه کردن پنیر پامزان و ادویه ها به تخم مرغ ها

اضافه کردن پنیر پامزان و ادویه ها به تخم مرغ ها

سپس مخلوط تخم مرغی رو روی لایه های گراتن میریزیم تا کاملاً روی اون رو بپوشونه.

اضافه کردن مخلوط تخم مرغ و پنیر

اضافه کردن مخلوط تخم مرغ و پنیر

و نهایتاً سطح گراتن رو با پنیر موزارلا یا گودای رنده شده می پوشونیم. اگر دوست داشتید مقداری فلفل هم لا به لای پنیر اضافه کنید.

ریختن پنیر موزارلا

ریختن پنیر موزارلا روی لایه آخر

بعد ظرف رو داخل فری که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم کردیم قرار میدیم و برای مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه اجازه پخت میدیم تا گراتن بپزه و در پایان دو تا سه دقیقه گریل رو روشن می کنیم تا روی اون هم کاملاً برشته و طلایی بشه. برای سرو گراتن ها بهتر هست اجازه بدیم تا غذا از حرارت بیفته و کمی خنک بشه تا برای برش زدن شکیل دچار مشکل نشیم.

گراتن سیب زمینی و بلوچیز

گراتن سیب زمینی و بلوچیز

منبع :

برگرفته از وب سایت دونفره بخش آشپزی

دونفره

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *