شاید تا به امروز صدها تخم مرغ آب پز کرده باشین و به نظرتون این کار واقعا ساده و خیلی پیش پا افتاده باشه. اما آیا دقت کردین تا حالا چند بار تخم مرغ نصفه پخت و عسلی شد؟ یا چند بار پوسته به سفیده چسبید و تخم مرغ کامل از پوستش جدا نشد؟ مطمئنا هر کدوم از این حالت ها حداقل یک بار برای هر فردی پیش اومده. امروز رفتم سراغ این کار ساده و چندتا فوت کوزه گری رو براتون پیدا کردم که بتونین دفعه ی بعد یه تخم مرغ آب پز سفت داشته باشین.

قرار دادن همزمان آب سرد و تخم مرغ ها روی حرارت

هم دما شدن تخم مرغ با محیط بیرون هیچ تاثیری بر ترک خوردن یا سالم موندن تخم مرغ نداره پس با خیال راحت میتونین تخم مرغ رو از یخچال برداشته و برای پختن استفاده کنید.

شستن تخم مرغ ها و قرار دادن در ظرف

شستن تخم مرغ ها و قرار دادن در ظرف

آب سرد رو داخل ظرفتون بریزین طوری که دو الی سه سانت روی تخم مرغ ها رو بگیره تا برای جوش کافی باشه. درب ظرف رو باز گذاشته و اونو روی گاز قرار بدین.

آب سرد و تخم مرغ

آب سرد و تخم مرغ

۱۰ تا ۱۲ دقیقه برای پخت تخم مرغ کافیست

با توجه به اندازه ی ظرف و استفاده از اجاق گازهای متفاوت ممکنه زمان پخت هم کمی متغیر باشه. اما بعد از به جوش آمدن آب ۱۰ تا ۱۲ دقیقه برای پخت کافیه. تخم مرغ با پوسته ی سفید تمایل بیشتری به ترک خوردن داره تا تخم مرغ قهوه ای.

جوش آمدن آب و پخته شدن تخم مرغ

جوش آمدن آب و پخته شدن تخم مرغ

ایجاد شوک حرارتی در تخم مرغ ها

بعد از ۱۲ دقیقه تخم مرغ ها رو با ظرف داخل سینک گذاشته و آب سرد و یخ رو کم کم به ظرف اضافه کنید. این کار رو برای سرد شدن تخم مرغ و شوک انجام میدیم.

قرار دادن ظرف داغ زیر آب و یخ

قرار دادن ظرف داغ زیر آب و یخ

حدود ۱۰ دقیقه تخم مرغها رو در زیر یخ نگه دارین و برای اینکه مطمئن بشین وقت خارج کردنشون هست یا نه یکی از اونها رو بیرون بیارین در صورت گرم بودن دوباره داخل ظرف برگردونین.

خنک شدن کامل تخم مرغ ها

خنک شدن کامل تخم مرغ ها

جدا کردن پوسته تخم مرغ

برای راحت تر جدا کردن پوست تخم مرغ تمام قسمت های اونو روی یک سطح سخت ضربه بزنید تا ترک خورده و پوسته را به آسانی جدا کنید. گاهی اوقات یک پوسته ی نازک فیلم مانند بین پوسته و تخم مرغ وجود داره که به راحتی میتونین یک قسمتش رو بشکافین تا کاملا باز بشه.

ضربه زدن به تخم مرغ برای جدا کردن پوسته

ضربه زدن به تخم مرغ برای جدا کردن پوسته

در این مرحله تخم مرغ آب پزتون آماده شده بدون ترک خوردگی و شکستن پوسته، ترکیدن خود تخم مرغ، چسبیدن پوسته ی تخم مرغ به سفیده و دارای زرده ای کاملا سفت.

تخم مرغ آب پز

تخم مرغ آب پز

نوش جان

تخم مرغ آب پز سفت

تخم مرغ آب پز سفت

منبع :

برگرفته از وب سایت دونفره بخش آشپزی

دونفره

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *