در زمان های گذشته که وسایلی مثل یخچال و فریزر برای نگهداری مواد خوراکی نبود، بخصوص در خطه ی آذربایجان و مناطق ترک نشین، برای آنکه همیشه گوشت آماده داشته باشند گوشت را بصورت قورمه آماده می کردند. گوشت را خرد کرده و سرخ می کردند، و درون کوزه ای بزرگ (خُم) می ریختند و در سرد خانه یا زیر زمین می گذاشتند. این روش با کمی تغییر هنوز هم در میان آذری ها متداول است. با این روش می توانید هر وقت لازم بود گوشت آماده برای پخت و پز داشته باشید. قورمه در آذری یا ترکی به معنی سرخ شده می باشد.

گوشت قورمه

گوشت قورمه

مواد لازم تهیه گوشت قورمه

  • گوشت (گوسفند یا بره) با چربی یک کیلو
  • آب / نمک / پیاز

طرز تهیه ی گوشت قرمه

ابتدا گوشت را بصورت قیمه ای خورد می کنیم. گوشت های با استخوان را نیز می توانید در قطعات کوچک تر بگذارید. اگر چربی خود گوشت را دوست ندارید، می توانید با اضافه کردن روغن چربی گوشت را جبران کنید. پیاز را پوست می کنیم و دو نیمه می کنیم و با گوشت ها داخل قابلمه می ریزیم. تا روی گوشت ها آب جوش می ریزیم و نمک می زنیم. و می گذاریم تا گوشت ها نیم پز شود.

گوشت تازه ی خورد شده برای قورمه

گوشت تازه ی خورد شده برای قورمه

آذری ها به گوشت در این مرحله گوشت بُز باش می گویند، که نون را در آن تریت کرده و مثل آبگوشت، خوراک بسیار لذیذی است.

گوشت قورمه ی پخته شده

گوشت قورمه ی پخته شده – بُزباش

آب گوشت را در این مرحله جدا می کنیم و گوشت را داخل ماهی تابه می ریزیم. با اضافه کردن نمک و روغن می گذاریم گوشت خوب سرخ شود. وقتی رنگ گوشت ها تغییر کرد و کمی تیره شد آن را از روی حرارت بر می داریم و میگذاریم تا خنک شود. حالا می توانید آن را درون یک ظرف یا به صورت بسته های کوچک داخل فریزر نگهداری کنید و خیال تان آسوده باشد که تا مدتی گوشت آماده دارید. برای آماده کردن گوشت قورمه نمک زیادی استفاده می کنیم تا مدت طولانی تری بتوانیم آن را نگهداری کنیم.

قورمه ی آماده شده

قورمه ی آماده شده

به زودی تصمیم دارم روش تهیه ی خوراک هایی که در آنها از گوشت قورمه استفاده شده برای تان آموزش بدهم، منتظر باشد!

منبع :

برگرفته از وب سایت دونفره بخش آشپزی

دونفره

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *