عدس پلو یکی از غذاهای ایرانی می باشد که در اکثر شهرهای ایران شناخته شده می باشد. همچنین در برخی مناطق، عدس پلو در مجالس نیز طبخ می شود. عدس و برنج و نمک و روغن از مواد اصلی عدس پلو می باشد که برای طعم دار شدن بیشتر آن از مواد دیگری نیز استفاده می شود که در ادامه بیان می شود.

طرز تهیه عدس پلو

عدس پلو

مواد لازم:

۱- گوشت چرخ شده : ۳۰۰ گرم

۲- پیاز ریز خرد شده : ۲ عدد متوسط

۳ – برنج : ۳ پیمانه

۴- عدس : ۱پیمانه

۵ – کشمش : ۱ لیوان

۶ – سیر ریز خرد شده : ۳ حبه

۷ – زعفران دم کرده : ۳ قاشق غذاخوری

۸ – کره و نمک و فلفل : به مقدار لازم

۹ – خلال پسته و بادام : به مقدار لازم

۱۰ – روغن : به مقدار لازم

طرز تهیه مایه عدس پلو:

۱- برای تهیه عدس پلو مجلسی، ابتدا عدس را با حدود ۲ لیوان آب سرد بجوشانید ( توصیه می شود بهتر است عدس را از شب قبل خیس کنید).

۲- ابتدا پیاز را درون مقدار کمی روغن تفت دهید. سپس گوشت چرخ شده را به پیاز اضافه کرده و مجددا تفت دهید تا گوشت پخته شود. به گوشت چرخ شده نمک بزنید.

۳- سیر خرد شده را به مایه اضافه کرده و اجازه دهید کمی پخته شوند.

۴- کشمش را نیز درون مخلوط ریخته و کمی تفت دهید. عدس پخته شده را به مخلوط اضافه کنید و در انتها خلال پسته و بادام را نیز به همراه دم کرده زعفران به مواد اضافه کنید .

۵ – مایه عدس پلو مجلسی آماده است.

طرز تهیه عدس پلو مجلسی

عدس پلو مجلسی

۱- برنج را یک ساعت قبل از پخت در آب نمک، خیس کنید.

۲- مقداری آب داخل قابلمه ی ریخته و مقداری روغن و نمک به آن اضافه کنید و اجازه دهید آب به جوش آید.

۳- برنج را به آب درحال جوش اضافه کرده و اجازه دهید کمی پخته شود. پیشنهاد می شود برای تهیه عدس پلو مجلسی بهتر است برنج کمی درشت برداشته شود تا در صورت مخلوط شده با مایه، برنج له نشود.

۴- برنج را آبکشی کرده، کمی روغن انتهای قابلمه ریخته و از نان یا سیب زمینی برای ته دیگ استفاده کرده و قابلمه را با یک لایه برنج و یک لایه مایه عدس پلو ، پر کنید.

۵- قابلمه را بر روی اجاق گاز قرار داده و به مدت ۴۵ دقیقه صبر کنید تا با حرارت ملایم طبخ شود.

۶- عدس پلو آماده است. ۱۰ دقیقه اجازه دهید عدس پلو کمی سرد شود، سپس مواد داخل عدس پلو را هم زنید تا مخلوط عدس پلو آماده شود.

اگر تمایل ندارید عدس پلو را به این صورت آماده کنید، می توانید مواد را داخل برنج اضافه نکنید و برنج را به تنهایی دم کرده و بعد از آماده شدن، برنج را در ظرفی ریخته و با مایه عدس پلو آن را تزیین کنید.

نکته کلیدی جهت طعم دار شدن و خوشمزه تر شدن عدس پلو استفاده از ادویه دارچین می باشد. با اضافه کردن این ادویه در آخر به مایه، می توانید طعم بهتری به عدس پلو دهید.

منبع : آرگا

منبع :

برگرفته از وب سایت آرگامگ بخش آشپزی

آرگامگ

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *