شامی کباب غذایی محبوب و لذیذ است و بیشتر خانواده های ایرانی این غذا را دوست دارند. شامی کباب از زمان های قدیم تا به امروز جایگاه خاص و متفاوتی در سفره های افطار ماه مبارک رمضان دارد. طرز تهیه شامی کباب بسیار ساده است و شما می توانید با روش پخت و مواد لازمی که در ادامه مطلب ذکر شد این غذای ایرانی را در منزل تهیه کنید.

کتلت گوشت و شامی کباب و کباب تابه ای از انواع غذا های خوش طعم ایرانی هستند که شما می توانید آن ها را در منزل برای وعده شام و نهار خود طبخ نمایید. در این مطلب ما قصد داریم تا شما را با دستور پخت شامی کباب آشنا سازیم.

شامی کباب

مواد لازم برای ۳۰ عدد شامی

لپه : ۱ کیلو گرم
تخم مرغ : ۷ عدد
گوشت بدون چربی ران گوسفند : ۱ کیلو گرم
پیاز متوسط : ۲ عدد
زعفران ساییده شده : ۱ قاشق چای خوری
نمک : به میزان لازم
فلفل : به میزان لازم

طرز تهیه شامی کباب

ابتدا گوشت را تمیز کنید و تکه تکه کنید و سپس تکه های گوشت را بشویید و آن ها را در درون قابلمه ای بریزید و پیاز خرد شده را به همراه مقداری آب گوشت اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید تا گوشت ها پخته شوند.

پختن گوشت با پیاز

لپه ها را هم تمیز کنید و آن ها را هم در درون قابلمه ای مناسبی به همراه نمک و زردچوبه بپزید. توجه داشته باشید که آب لپه ها نباید زیاد باشد و هم چنین در انتهای پخت لپه آب لپه هم باید به خوبی خشک شود.

پختن لپه

در مرحله بعدی طرز تهیه شامی کباب بعد از این که لپه ها پخته شدند آن ها را چرخ کنید و گوشت پخته شده را هم چرخ کنید و سپس دوباره گوشت چرخ کرده و لپه چرخ کرده را باهم مخلوط کنید و آن ها را دوباره چرخ کنید و مخلوط گوشت و لپه را گوشه ای قرار دهید تا خنک شود .
در درون کاسه ای عمیق تخم ها را بشکنید و سپس زعفران را در درون ۱ قاشق سوپ خوری آب جوش حل کنید و به همراه نمک و فلفل به تخم مرغ ها اضافه کنید و با کمک قاشق این مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و گوشت و لپه چرخ کرده را هم به این مواد اضافه کنید و مواد شامی کباب را به خوبی ورز دهید.

طرز تهیه شامی کباب در منزل
بعد از آماده کردن مایه شامی در درون تابه ای مناسب مقدار زیادی روغن بریزید و سپس تابه را بر روی حرارت گاز قرار دهید تا روغن داغ شود سپس مقداری از مایه گوشتی را بردارید و آن را گلوله کنید و سپس با فشار دست مایه گوشتی را پهن کنید و با کمک انگشت سوراخی در میان دایره گوشتی شامی بوجود آورید سپس شامی را در درون روغن داغ قرار دهید و بقیه شامی ها را هم به این ترتیب آماده کنید و آن ها را در درون روغن قرار دهید بعد از این که یک طرف شامی ها سرخ شد با کمک کفگیر طرف دیگر آن ها را برگردانید تا سرخ شود بعد از این که دو طرف شامی ها سرخ شد آن ها را در درون سبد فلزی قرار دهید تا روغن اضافی شامی ها خارج شود.

سرخ کردن شامی در درون تابه تزیین کردن شامی با سبزیجات

نکاتی برای تهیه بهتر شامی کباب

۱٫اگر می خواهید روغن شامی به طور کامل گرفته شود می توانید بعد از سرخ شدن شامی ها آن ها را در درون دستمال کاغذی حوله ای آشپزخانه قرار دهید دستمال را باید در کف سبد پهن کنید و سپس شامی ها را بر روی دستمال قرار دهید.
۲٫ اگر شامی ها در روغن وا بروند میزان تخم مرغ آن ها کم است و نیاز به این است که به بقیه مایه گوشتی تخم مرغ اضافه کنید.
۳٫ اگر مایه شامی ها شل است می توانید ۱ قاشق آرد نخودچی به مایه گوشتی اضافه کنید تا سفت شود.
۴٫ اگر می خواهید شامی ها پوک شوند ۱ قاشق چای خوری جوش شیرین را در آب سرد حل کنید و به مخلوط تخم مرغی اضافه نمایید و با کمک دست مواد را به خوبی ورز دهید.

تزیین شامی کباب

بعد از این که شامی کباب ها آماده شدند می توانید آن ها را در درون دیس مناسبی قرار دهید و با کمک روش های تزیین کتلت شامی ها را به زیبایی تزیین کنید. امیدواریم از طرز تهیه شامی کباب در منزل نهیه لذت را ببرید و لحظات شاد و خوبی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید.

منبع : آرگا

منبع :

برگرفته از وب سایت آرگامگ بخش آشپزی

آرگامگ

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *