شامی یکی از انواع غذای ایرانی بسیار لذیذ است که مورد استقبال همه قرار می گیرد . در این مطلب ما نکات طلایی را برای طرز تهیه شامی خوشمزه در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم. در تهیه شامی از گوشت چرخ کرده استفاده می شود . شامی در نقاط مختلف ایران دستور پخت های متفاوتی دارد که در این مطلب ما رایج ترین طرز تهیه شامی را آموزش داده ایم .

شامی تزیین شده

مواد لازم

تخم مرغ : ۴ عدد
پیازمتوسط : ۲ عدد
گوشت چرخ کرده : ۱ کیلو
نمک : به میزان لازم
زردچوبه : به میزان لازم
فلفل : به میزان لازم
سیر : ۴ حبه
آرد نخود چی : دو قاشق غذا خوری
روغن مخصوص سرخ کردنی یا روغن جامد : به میزان لازم

طرز تهیه شامی

برای طرز تهیه شامی ظرف مناسبی را برداشته و تخم مرغ ها را درون ظرف ریخته و به خوبی هم بزنید اگر می خواهید شامی ها به خوبی پف کنند تخم مرغ ها را مدت زمان بیشتری هم بزنید.
سپس پیاز ها را به خوبی بشویید و با طرف ریز رنده پیاز ها را به خوبی رنده کنید .

روش تهیه شامیسپس با دستمالی تمیز آب پیاز را بخوبی بگیرید .

دستور پخت شامی لذیذبعد حبه های سیر را پوست بکنید و آن ها را نیز با طرف ریز رنده به خوبی رنده کنید. در مرحله بعدی طرز تهیه شامی گوشت را به خوبی با سیر و پیاز مخلوط کنید.

بعد از مخلوط شدن کامل گوشت با سیر و پیاز , تخم مرغ ها را که قبلا در ظرف دیگری به خوبی هم زده اید همراه با نمک و فلفل و زرد چوبه به مواد اضافه کنید سپس آرد نخودچی را به مخلوط اضافه کرده و آنقدر مخلوط شامی را ورز دهید تا مواد به طور یکنواخت و به خوبی باهم مخلوط شوند .

طرز تهیه شامی بسیار خوشمزه
در تابه ای مناسب روغن بریزید و تابه را بر روی شعله گاز قرار دهید تا روغن به خوبی داغ شود سپس مخلوط شامی را به فرم های مناسبی در آورید .

دستور پخت شامی

مخلوط های شامی فرم گرفته شده را در درون روغن بیندازید تا بخوبی سرخ شوند وقتی که یک طرف شامی ها بخوبی سرخ شد به کمک چنگال و قاشق طرف دیگر شامی ها را برگردانده تا سرخ شوند و بعد از سرخ شدن کامل شامی ها آن ها را از درون روغن در آورید و در صافی مناسبی قرار دهید تا روغن اضافه آن ها خارج شود و بعد از خارج شدن روغن شامی ها آن ها را درون ظرف مناسبی بگذارید.

شامی ها سرخ شده در تابه

نکات طلایی برای طبخ بهتر شامی

  • در طرز تهیه شامی برای این که شامی خشک نشود بهتر است از گوشت چرخ کرده گوشفند استفاده نمایید.
  • اگر برای پخت شامی از گوشت چرخ کرده گوساله استفاده می کنید حتما به گوشت کره اضافه کنید تا شامی ها خشک نشوند کره را حتما آب کنید و بعد اضافه کنید .
  • در پخت شامی به جای گوشت گوسفند می توانید از گوشت چرخ کرده مرغ استفاده کنید که به گوشت مرغ نیز باید کره آب شده اضافه کنید تا شامی ها خشک نشوند .
  • تابه ای را که برای شامی انتخاب می کنید بهتر است کوچک باشد تا روغن درون شامی ها کف نکند و اگر روغن شامی کف کرد باید روغن آن را بلافاصله عوض کرد .
  • روغن مورد نیاز برای شامی باید به اندازه ای باشد که روی شامی های درون تابه را به خوبی بپوشاند .
  • برای اینکه شامی های شما باز نشود حتما آب پیاز رنده شده را بطور کامل بگیرید و در درون مخلوط شامی از آرد نخود استفاده کنید .
  • برای اینکه شامی ها به خوبی پف کنند حتما تخم مرغ آن ها را به مدت طولانی و به خوبی هم بزنید.
  • به هیچ وجه از جوش شیرین درون مخلوط شامی برای پف کردن شامی ها استفاده نکنید زیرا جوش شیرین علاوه بر اینکه برای بدن ضرر هایی دارد طعمی بسیار تلخ و بسیار نامطبوعی به شامی می دهد.
  • در مخلوط شامی می توانید از لپه پخته استفاده کنید که بعد از پختن لپه حتما باید لپه ها به خوبی له شوند .

روش طبخ شامی

بعد از این که شامی ها به طور کامل سرخ شدند آن ها را در ظرف مناسبی قرار دهید و می توانید شامی ها را با برش های پیاز و خیار شور و گوجه و جعفری تزیین کنید . امیدواریم از آموزش طرز تهیه شامی در مجله آرگا لذت برده باشید شامی را می توانید با نان و سس گوجه فرنگی و یا همراه برنج و نوشیدنی دلخواهتان در کنار خانواده میل کنید.

منبع : آرگا

منبع :

برگرفته از وب سایت آرگامگ بخش آشپزی

آرگامگ

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *