سوفله بادمجان همان موساکا است که در ایران به سوفله معروف است و از انواع غذاهای یونانی خوشمزه و پرطرفدار است. در طرز تهیه سوفله بادمجان از گوشت چرخ کرده و بادمجان استفاده می شود بنابراین این غذای فرنگی با ذائقه ایرانی ها نیز معمولا سازگار است و شما می توانید این غذای خوش طعم و متفاوت را برای مهمانی های خود در منزل تهیه کنید.

بادمجان یکی از انواع سبزیجات خوشمزه ای است که با آن می توانید غذاهای بی نظیر و مختلفی مانند گراتن بادمجان و بادمجان شکم پر و سوفله بادمجان و … را می توانید طبخ کنید. سوفله بادمجان از انواع غذاهایی است که با سس سفید تهیه می شود که در این مطلب طرز پخت سوفله بادمجان و سس سفید را به صورت مجزا در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

تزیین سوفله بادمجان

مواد لازم برای تهیه سس سفید

کره : ۵۰ گرم
شیر : ۱ پیمانه
آرد سفید : ۲ قشاق سوپ خوری
فلفل : به میزان لازم
نمک : به میزان لازم
خامه : ۲ قاشق سوپ خوری

مواد لازم برای تهیه سوفله بادمجان

بادمجان : ۲ کیلوگرم
گوشت چرخ کرده : نیم کیلو
رب گوجه فرنگی : ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری
پیاز درشت : ۱ عدد
روغن مایع مخصوص سرخ کردنی : به میزان لازم
پنیر پیتزای رنده شده : ۱۰۰ گرم
فلفل و زردچوبه : به میزان لازم
نمک : به میزان لازم

طرز تهیه سس سفید

طرز تهیه سوفله بادمجان و سس سفید

برای طرز تهیه سس سفید ابتدا کره را در درون قابلمه ای کوچک نچسبی بریزید سپس قابلمه را بر روی حرارت گاز قرار دهید تا کره ذوب شود.

طرز تهیه سس سفید

ذوب کردن کره

بعد از ذوب شده کره آرد را به کره ذوب شده اضافه کنید تا کمی تفت بخورد.

اضافه کردن آرد به کره تفت دادن آرد

بعد از این که بوی خامی آرد از بین رفت شیر را به صورت آرام آرام به آرد اضافه کنید و مخلوط شیر و آرد را به صورت مرتب با همزن و یا چنگال هم بزنید.

اضافه کردن شیر به آرد بهترین دستور طرز تهیه سس سفید

نمک و فلفل و خامه را نیز به مواد مخلوط شده سس اضافه کنید و اجازه دهید مواد سس بر روی حرارت گاز بمانند تا سس سفید به خوبی غلیظ و آماده شود.

اضافه کردن ادویه به سس سفید

طرز تهیه سوفله بادمجان در منزل

سوفله بادمجان خوشمزه

در مرحله اول دستور پخت سوفله بادمجان ابتدا بادمجان ها را بشویید و پوست آن ها را بکنید سپس بادمجان ها را صورت حلقه حلقه برش دهید و آن ها را در درون سبدی بچینید و روی بادمجان ها مقدار کمی نمک بپاشید تا تلخی بادمجان ها به خوبی گرفته شود و علاوه بر این با پاشیدن نمک بر روی بادمجان ها می تواند از جذب زیاد روغن بادمجان ها در هنگام سرخ شدن جلوگیری کرد.
در مرحله بعدی روش تهیه سوفله بادمجان در درون تابه ای مناسب مقداری روغن بریزید و سپس تابه را بر روی حرارت گاز قرار دهید بعد از این که روغن داغ شد بادمجان ها را در درون روغن سرخ کنید و سپس بعد از سرخ کردن همه بادمجان ها آن ها را در درون ظرف دیگری قرار دهید.

تفت دادن بادمجان بادمجان سرخ شده

بعد از سرخ کردن بادمجان ها پیاز را رنده کنید و گوشت چرخ رکده را به پیاز اضافه کنید سپس نمک و زردچوبه و فلفل را به مخلوط گوشت چرخ کرده و پیاز اضافه کنید و مخلوط گوشت چرخ کرده را در درون تابه ای مناسب تفت دهید اگر می خواهید در طرز تهیه سوفله بادمجان از رب استفاده کنید بعد از سرخ شدن گوشت می توانید رب را به آن اضافه کنید.

تفت دادن مخلوط گوشت چرخ کرده و پیاز
فر را بر روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید سپس در کف ظرف پیرکس و یا قالب مستطیل شکل فر بادمجان های حلقه حلقه شده را بچینید.

چیدن بادمجان ها در درون قالب فر

روی سطح بادمجان ها را با گوشت چرخ کرده به خوبی پوشش دهید و سس سفید را بر روی گوشت چرخ کرده بریزید و سپس پنیر پیتزا رنده شده را بر روی سس سفید بپاشید و این مراحل را تا اتمام همه مواد به ترتیب انجام دهید توجه داشته باشید که لایه آخر سوفله بادمجان را باید پنیر پیتزا بریزید.

سوفله بادمجان خوشمزه

سپس ظرف را در طبقه وسط فر با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قرار دهید تا به خوبی مواد سوفله پخته شوند. بعد از مدت زمان ذکر شده گریل فر را به مدت ۱۰ دقیقه روشن کنید تا سطح سوفله نیز طلایی شود.

قرار دادن ظرف فر در درون فر

سوفله بادمجان خوشمزه

در طرز تهیه سوفله بادمجان اگر می خواهید غذا زودتر آماده شود می توانید ظرف سوفله را در درون مایکروفر با حداکثر قدرت قرار دهید تا زمان پخت غذا به نصف برسد. بعد از آماده شدن سوفله می توانید آن را در درون ظرف مناسبی برای سرو قرار دهید.

منبع : آرگا

منبع :

برگرفته از وب سایت آرگامگ بخش آشپزی

آرگامگ

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *