یکی از محبوب ترین اقلیم های غذایی ایران مربوط به جنوب کشورمونه. غذاهایی که بنا به خاستگاه تهیه اون ها، در مواد اولیه از آبزیان استفاده میشه و معمولا تند و تیز هستن که وجود اونها در کنار هم مزه های شگفت انگیزی رو ایجاد می کنه. امروز قراره با هم طرز تهیه یک غذای معروف بوشهری رو تجربه کنیم که به نام دمی لخلاخ یا لخ لخ هم معروفه. در ادامه با طرز تهیه این غذای بسیار راحت و خوشمزه با ما همراه باشین.

دمی لخلاخ

دمی لخلاخ

مواد لازم برای تهیه دمی لخلاخ بوشهری

  • برنج ۳ پیمانه
  • فیله ماهی حلوا ۱ کیلو
  • سیر ۴ حبه
  • پیاز نگینی خرد شده ۲ عدد متوسط
  • شوید خشک شده یا تازه و خرد شده به میزان لازم
  • نمک، پودر فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
  • زعفران سابیده و دم کرده ۲ قاشق سوپخوری
  • گرد لیمو عمانی ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه دمی لخلاخ بوشهری مرحله به مرحله

فیله ماهی رو به تکه های کوچک تری خرد می کنیم و همراه با زردچوبه، نیمی از زعفران و نمک و فلفل داخل یک کاسه ریخته و با هم مخلوط می کنیم تا ماهی به خوبی مزه دار بشه. برنج رو هم به خوبی شسته و بعد به همراه آب و نمک خیس می کنیم.

مزه دار کردن فیله های ماهی

مزه دار کردن فیله های ماهی

پیاز هایی رو که به صورت نگینی خرد کرده بودیم در یک تابه که مقداری روغن داخلش ریختیم و داغ شده می ریزیم و تفتشون میدیم تا سبک و طلایی رنگ بشن.

تفت دادن پیاز نگینی خرد شده

تفت دادن پیاز نگینی خرد شده

حالا حبه های سیر که پوست گرفتیم و ساطوری خرد کردیم رو به پیاز اضافه می کنیم و همراه هم تفت میدیم تا عطر سیر بلند بشه.

افزودن سیر ساطوری شده به پیاز تفت داده شده

افزودن سیر ساطوری شده به پیاز تفت داده شده

حالا نوبت اضافه کردن فیله های ماهی مزه دار شده می رسه. فیله های ماهی رو هم اضافه می کنیم و همراه با سیر و پیاز تفت می دیم تا طلایی رنگ بشه و خوب تفت بخورن. سپس زیر حرارت رو خاموش می کنیم.

افزودن تکه های ماهی مزه دار شده به پیاز و سیر تفت داده شده

افزودن تکه های ماهی مزه دار شده به پیاز و سیر تفت داده شده

تو این مدت برنج رو آبکش کرده و به قابلمه حاوی مقدار مناسبی آب در حال جوش اضافه می کنیم و برای ۱۰ دقیقه زمان میدیم تا برنج در واقع نیم پز بشه. سعی کنین در پخت برنج دقت کنین تا برنج خیلی پخته و نرم نشه تا در زمان پخت دوم و دم کشیدن، برنج وا نره.

پخت برنج

پخت برنج

بعد از زمان داده شده برای پخت برنج، اون رو آبکش کرده و یه قابلمه رو روی حرارت قرار میدیم تا کمی داغ بشه. سپس برنج رو یک لایه کف قابلمه ریخته و سپس یک لایه از شوید رو روی برنج می پاشیم.

برنج نیم پز شده

برنج نیم پز شده

به همین صورت ادامه میدیم تا برنج به اتمام برسه و همچنین شوید ها رو هر بار روی لایه برنج می پاشیم.

ریختن شوید لا به لای برنج

ریختن شوید لا به لای برنج

و بالاخره تکه های ماهی رو روی لایه برنج و شوید ریخته و سپس درب قابلمه رو قرار میدیم تا برنج برای مدت ۳۰ دقیقه دم بکشه و بپزه.

ریختن مخلوط ماهی تفت داداه شده لا به لای شوید پلو

بعد از این مدت دمی لخلاخ آمادست. داخل قابلمه به آرومی برنج و ماهی رو با هم مخلوط کرده و سپس در ظرف مورد نظر ریخته و سرو می کنیم. برای سرو به صورت قالب، یک کاسه به شکل مورد نظرمون رو انتخاب می کنیم و با برس آشپزی داخلش رو کاملاً با روغن چرب کرده و بعد مخلوط برنج رو داخل کاسه ریخته و با فشار پشت قاشق اون رو منسجم می کنیم تا لایه های برنج به هم بچسبه. سپس کاسه رو روی ظرف سرو قرار داده و به آرومی بر میداریم تا برنج به صورت قالبی از ظرف خارج بشه. نوش جان!

دمی لخلاخ

دمی لخلاخ

منبع :

برگرفته از وب سایت دونفره بخش آشپزی

دونفره

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *