اگر با ترشی ها و غذاهای بومی شمال کشور آشنایی داشته باشید، متوجه خواهید شد ترشی نازخاتون با توجه به موادی که برای تهیه دارد، احتمالا مربوط به مردم شمال کشور است. سبزی هایی که در این ترشی به کار می رود، بسیار خوش طعم و معطر هستند. استفاده از سبزی معطر برای طعم بهتر ترشی ضروری است اما بهتر است برای بهتر شدن طعم ترشی با طرز تهیه ترشی نازخاتون پیش بروید و از همین سبزی های معطر ذکر شده استفاده کنید.

ترشی ها از چاشنی های خوشمزه غذای ایرانی مخصوصا در فصل زمستان است و به خاطر داشتن موادی مانند سرکه، سیر و آبغوره خواص زیادی دارند. یکی از خواص آن ها که در بین مردم جا افتاده و مردم به آن معتقد هستند، کنترل چربی خون است. از جمله ترشی های خوشمزه مناسب فصل زمستان ترشی سالاد فصل، ترشی هفت بیجار و ترشی پرتقال است.

مواد لازم

  • ریحان سبز: ۱۰۰ گرم
  • بادمجان گوشتی: ۳ عدد
  • آبغوره ترش: به میزان لازم
  • سیر خام پوست کنده: دو حبه
  • گلپر: یک قاشق چایخوری
  • نمک: به میزان لازم
  • نعنا خشک: یک قاشق مرباخوری

طرز تهیه ترشی نازخاتون

بادمجان ها را بدون پوست گرفتن، روی آتش زغال بریان یا کبابی کنید. یعنی پوست کاملا بسوزد اما داخل بادمجان رنگ سبز مایل به قهوه ای شود و نسوزد. بهتر است از بادمجان های استفاده کنید که گوشتی و بدون دانه هستند. چنین بادمجان هایی در تهیه ترشی بیشتر کاربرد دارند. در مرحله بعدی طرز تهیه ترشی نازخاتون خوشمزه، بادمجان ها را در حالی که آبکش زیر دستتان قرار دادید، زیر شیر آب بگیرید و پوست آن را جدا کنید و برای آبکش شدن آب بادمجان ها، آن را داخل همان آبکش نگه دارید.
بادمجان کباب شده جهت تهیه ترشی نازخاتون
آن گاه بادمجان ها، سیر و سبزی را با هم داخل چرخ گوشت یا میکسر بریزید و به شکل پوره در آورید.
سیر و سبزی معطر جهت تهیه ترشی نازخاتون
اگر از چرخ گوشت استفاده می کنید، ۲ تا ۳ بار عمل چرخ کردن را انجام دهید تا مواد کاملا یک دست و له شوند. حالا این مواد له شده را داخل یک کاسه ریخته و به مواد نمک، گلپر و آبغوره اضافه کنید. آبغوره هر چه قدر ترش تر باشد، ترشی خوشمزه تر خواهد شد.
این ترشی نباید خیلی سفت یا خیلی شل باشد. بلکه از فرنی کمی سفت تر است. این ترشی را می توانید تا یک هفته داخل شیشه در بسته در یخچال نگه داری کنید.
طرز تهیه ترشی نازخاتون شمالی
امیدواریم آموزش طرز تهیه ترشی نازخاتون که یک ترشی خوشمزه و متفاوت است، مورد توجه شما هنر دوستان علاقه مند به آموزش آشپزی آرگا قرار گرفته باشد. در صورت تمایل برای مشاهده روش های درست کردن انواع ترشی کلیک نمایید.

منبع :

برگرفته از وب سایت آرگامگ بخش آشپزی

آرگامگ

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *