برای اینکه برنج شما بعد از پخته شدن ظاهر و طعم خوبی داشته باشد باید برنج های خوب و درجه یکی را تهیه کنید. برنج های درجه یک گران تر از برنج های معمولی هستند ولی از عطر و طعم آن ها شما لذت خواهید برد. بیشتر کدبانو های ایرانی با طرز تهیه برنج آشنا هستند ولی اگر شما به دنبال روشی برای پخت بهتر برنج هستید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

اگر شما می خواهید برنج را به صورت آبکش تهیه نمایید به مدت زمان بیشتری برای پخت برنج نیازمند هستید و بهتر است بدانید برنج آبکش برای مهمانی ها و مجالس شما مناسب تر است و از برنج آبکش برای تهیه انواع پلو های مخلوط مانند رشته پلو و آلبالو پلو می توانید استفاده کنید. اگر شما وقت کمی دارید و ترجیح می دهید برای نهار و یا شام خود برنج بپزید می توانید برنج را به صورت کته تهیه کنید. در این بخش دو نوع مختلف طرز تهیه برنج را مشاهده خواهید کرد.

تزیین برنج

طرز تهیه برنج آبکش

در روش طرز تهیه برنج به صورت آبکش برنج طعم و عطر بهتری دارد و به خوبی قد می کشد و برنج آبکش شده بسیار پرطرفدار تر از برنج کته ای است و ظاهر بهتری نسبت به کته دارد.

طرز تهیه برنج با دو دستور طبخ ساده و آسان

مواد لازم

برنج : ۵ لیوان
آب : به میزان لازم
نمک : به میزان لازم ( برای خیس کردن برنج )
روغن : به میزان لازم

دستور پخت برنج آبکش

ابتدا برنج را به خوبی بشویید و در درون ظرف مناسبی به کمک نمک و آب برنج را به مدت ۲ ساعت خیس کنید.

پیمانه کردن برنج شستن برنج خیساندن برنج به همراه نمک

سپس بعد از مدت زمان ذکر شده حدود ۱/۲ قابلمه را با آب پر کنید و قابلمه را بر روی حرارت گاز با شعله زیاد قرار دهید و درب قابلمه را ببندید و بعد از این که آب به دمای جوش رسید آب برنج خیس شده را خالی کنید و برنج را در درون قابلمه بریزید و شعله گاز را کم کنید.

گذاشتن قابلمه برنج بر روی حرارت گاز

درب قابلمه را ببندید و بعد از ۱۵ دقیقه و زمانی که مغز برنج نرم شد قابلمه را برداشته و برنج را در درون صافی بریزید تا آبکش شود توجه داشته باشید که مدت زمان لازم برای نرم شدن مغز برنج ها با یکدیگر مقداری متفاوت است می توانید مقدار نمک برنج را هم را در مدتی که برنج در درون قابلمه در حال جوشیدن است را اندازه کنید.

آبکش کردن برنج در درون صافی
بعد از این که برنج را آبکش کردید قابلمه را به خوبی بشویید و خشک کنید و بر روی حرارت گاز قرار دهید و می توانید در ته قابمه از ته دیگ مجلسی و ته دیگ سیب زمینی استفاده نمایید سپس برنج آبکش شده را در درون قابلمه بریزید.

ریختن برنج آبکش در درون قابلمه

مقداری آب جوش را با روغن مخلوط کند و بر روی برنج و اطراف آن بریزید و سپس درب قابلمه را با کمک پارچه تمیزی بپوشانید و بعد از ۳۰ دقیقه برنج آماده سرو است.

برنج آبکش گذاشتن درب قابلمه برنج به همراه پارچه ای تمیز بر روی قابلمه تزیین برنج با جوجه کباب

طرز تهیه برنج کته

برنج کته بیشتر در شهر های شمالی ایران طبخ می شود و در این مناطق این نوع برنج بسیار پرطرفدار است و در مدت زمان کم تری نسبت به برنج آبکش پخته می شود.

کته برنج

مواد لازم

برنج : ۴ پیمانه
آب : ۶ پیمانه
نمک : ۴ قاشق چای خوری
روغن : ۱ قاشق غذا خوری

دستور پخت برنج کته

ابتدا برنج را با آب ولرم چند بار بشویید و بعد از این که آب برنج زلال شد شستن برنج را خاتمه دهید و در درون قابمه ای مناسب به اندازه هر پیمانه برنج مقدار ۱٫۵ پیمانه آب اضافه کنید و نمک را به میزان لازم در درون قابلمه بریزید برای هر پیمانه برنج یک قاشق چای خوری نمک بریزید و برنج را به مدت ۲ ساعت در درون قابلمه به همین حالت نگه دارید تا به طور کامل خیس بخورد.

ریختن برنج با پیمانه در درون قابلمه قرار دا ن برنج به همراه آب و نمک در درون قابلمه برای طرز تهیه برنج کته

سپس قابلمه را بر روی حرارت ملایم گاز قرار دهید و بعد از این که آب به دمای جوش رسید ۱ قاشق غذا خوری روغن مایع به برنج اضافه کنید و محتویات درون قابلمه را هم بزنید ( برای هر ۲ پیمانه برنج ۱ قاشق غذا خوری روغن نیاز است ).

قرار دادن قابلمه کته بر روی گاز تبخیر شدن آب برنج کته

بعد از این که آب درون قابلمه کاملا تبخیر شد دوباره برنج را هم بزنید و بعد درب قابمه را با کمک پارچه تمیزی بپوشانید و بر روی قابلمه قرار دهید و شعله گاز را هم بر روی حرارت کم بگذارید تا به مدت ۲۰ دقیقه برنج دم بکشد.

خشک شدن آب کته برنج

گذاشتن درب قابلمه کته تنظیم کردن حرارت گاز برای دم کشیدن کته کته پخته شده برنج کته

طرز تهیه برنج آبکش

بعد از این که برنج آماده شد می توانید آن را به همراه خورشت قورمه سبزی و جوجه کباب و … میل کنید و برنج را به کمک روش های تزیین برنج با زعفران به زیبایی تزیین کنید. امیدواریم از آموزش طرز تهیه برنج نهایت استفاده را برده باشید. برای مشاهده پخت پلو های متنوع می توانید به بخش انواع پلو مراجعه کنید.

منبع : آرگا

منبع :

برگرفته از وب سایت آرگامگ بخش آشپزی

آرگامگ

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *