استیک از انواع غذاهای فرنگی خوشمزه است که در فرانسه به بیفتک نیز معروف است. استیک تکه بزرگی از گوشت گوساله است و می توانید در طرز تهیه استیک به جای گوشت گوساله از گوشت ماهی سالمون و ماهی شیر و … نیز استفاده کنید این غذای خوشمزه را می توانید در منزل به راحتی تهیه کنید.

استیک را می توانید کبابی کنید و یا در درون روغن آن را سرخ کنید و معمولا استیک در کنار سیب زمینی سرخ کرده سرو می شود و این غذای خوشمزه طعمی شبیه به کباب چنجه و کباب برگ دارد و در کشورهای مختلف روش درست کردن استیک متفاوت است.

تزیین استیک

طرز تهیه استیک با دو روش مختلف

در تهیه استیک مهم ترین اصل برش زدن گوشت است که برش های گوشت انواع مختلفی نظیر فیله و راسته و کتف و … دارد که برای طرز تهیه استیک باید از فیله و راسته گوشت گوسفند و گوساله استفاده کرد. در ادامه این مطلب دستور پخت استیک دوتایی و استیک با سس قارچ را ملاحظه خواهید کرد شما می توانید با کمک هر یک از روش ها استیک خوشمزه ای را در منزل تهیه کنید.

دستور پخت مرحله به مرحله استیک

دستور پخت استیک دوتایی

در طرز تهیه استیک دوتایی از فیله مرغ و فیله گوساله استفاده می شود این نوع استیک را می توانید برای مهمانی های خود نیز تهیه کنید. برای ایجاد طعمی ایده آل در استیک دوتایی می توانید آن را به همراه سس فلفل سرو کنید.

طرز تهیه استیک دوتایی

مواد لازم برای تهیه استیک

فیله مرغ به ازای هر فیله راسته : ۷۰ گرم
فیله گوساله یا راسته : ۲۰۰ گرم برای هر نفر
سس سویا : ۲ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه و زنجبیل : به میزان لازم
روغن مایع : ۲ قاشق غذاخوری
جوز هندی : به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه سس فلفل

روغن زیتون : ۲ قاشق غذاخوری
پوره گوجه فرنگی بدون پوست : ۴ عدد
شکر : ۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه : ۱ قاشق غذاخوری
سرکه سفید : ۲ قاشق غذاخوری
عصاره گوشت و مرغ : از هر کدام ۱ عدد
پودر خردل : ۱ قاشق مرباخوری

طرز تهیه استیک دوتایی

ابتدا تخته تمیزی را روی سطح صافی قرار دهید سپس کیسه فریزری را چرب کنید و روی سطح تخته را با کمک کیسه فریزر بپوشانید فیله گوساله را لای کیسه فریزر قرار دهید و طرف دیگر کیسه فریزر را بر روی فیله برگردانید سپس با کمک قسمت میخی استیک کوب فیله را بکوبید توجه داشته باشید که فیله را باید در حدی بکوبید که به طرف بیرون پهن تر شود.
در مرحله بعدی طرز تهیه استیک دوتایی سس سویا را به همراه روغن زیتون بر روی فیله بریزید و سپس ادویه ها و روغن مایع را نیز بر روی فیله بریزید. بر روی هر کدام از فیله ها نیز ۱/۴ جوز هندی را رنده کنید. فیله مرغ را بر روی فیله گوساله قرار دهید و روی فیله مرغ را نیز کیسه فریزر قرار دهید و فیله مرغ را نیز بکوبید تا دو فیله به خوبی به خورد یکدیگر بروند توجه داشته باشید به اندازه ای باید فیله مرغ را بر روی فیله گوساله قرار دهید که همه سطح فیله گوساله به خوبی پوشیده شود بعد از اینکه فیله مرغ کاملا به خورد فیله گوساله رفت آن ها را در درون یخچال به مدت ۲ ساعت قرار دهید تا فیله ها مزه دار و ترد شوند.

طرز تهیه استیک دوتایی در منزل

سپس تابه چدنی را بر روی حرارت گاز قرار دهید تا گرم شود بعد از گرم شدن تابه مقداری روغن در درون تابه بریزید و سپس با کمک برس همه سطح تابه را چرب کنید و فیله ها را از درون یخچال بیرون آورید و سپس استیک ها را به صورت یکی یکی در درون تابه سرخ کنید توجه داشته باشید که استیک ها باید به صورت تکی تکی سرخ شوند زیرا اگر آن ها را به صورت یکجا در درون تابه قرار دهید آب می اندازند.

سرخ کردن استیک در درون تابه چدن

برای سرخ کردن استیک ها باید در ۵ دقیقه اول حرارت شعله گاز زیاد باشد سپس حرارت شعله گاز را کم کنید تا استیک ها آب نیندازند.

استیک با سس فلفل

روش تهیه سس فلفل

ابتدا تابه مناسبی را بر روی حرارت گاز قرار دهید سپس پوره های گوجه فرنگی را در درون تابه بریزید و فلفل سیاه و سرکه سفید و شکر را به پوره های گوجه فرنگی اضافه کنید سپس روغن مایع و پودر خردل و عصاره های گوشت و مرغ را نیز به مواد سس اضافه کنید و همه این مواد را با یکدیگر هم بزنید و اجازه دهید تا سس فلفل به مدت ۱۵ دقیقه بر روی حرارت گاز بماند تا به خوبی آماده شود. سرو استیک دوتایی با این نوع سس طعم بی نظیر و متفاوتی پیدا می کند.

سس فلفل

دستور پخت استیک با سس قارچ

در ادامه این مطلب طرز تهیه استیک با سس قارچ را به شما عزیزان آموزش می دهیم استیک با سس قارچ طعم و مزه دلپذیری دارد و بهتر است این نوع استیک را در منزل تهیه نمایید و از طعم بی نظیر آن در کنار اعضای خانواده خود نهایت لذت را ببرید.

استیک با سس قارچ

مواد لازم

کره : ۱۰۰ گرم
فیله گوساله و یا راسته : ۱ کیلو گرم
فلفل : به میزان لازم
نمک : به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه استیک

مواد لازم برای سس قارچ

پیاز : ۱ عدد
قارچ : ۲۵۰ گرم
خامه : ۱ پیمانه
روغن : ۲ قاشق غذاخوری
نمک : به میزان لازم
فلفل : به میزان لازم

طرز تهیه استیک با سس قارچ

در مرحله اول آموزش روش تهیه استیک با سس قارچ، گوشت را به قطعات ۲۰۰ گرمی از مقطع برش بزنید سپس با کمک استیک کوب گوشت را بکوبید و اطراف گوشت را با کره ذوب شده آغشته کنید و بر روی گوشت فلفل بریزید.

کوبیدن فیله گوساله با کمک استیک کوب

در مرحله بعدی طرز تهیه استیک با سس قارچ ابتدا تابه چدنی را بر روی حرارت گاز قرار دهید تا به خوبی داغ شود و سپس تابه را چرب کنید و استیک ها را در درون تابه قرار دهید تا دو طرف آن ها به خوبی سرخ شود.

سرخ کردن استیک

توجه داشته باشید که همزمان دو یا سه تکه از استیک ها را نباید با یکدیگر سرخ کنید زیرا گوشت ها آب می اندازند در ۵ دقیقه اول سرخ کردن استیک نیز باید حرارت گاز را زیاد کنید سپس حرارت را کم کنید تا استیک به خوبی سرخ شود.

سرخ کردن استیک در درون تابه

استیک خوشمزه

طرز تهیه سس قارچ

در مرحله اول طرز تهیه سس قارچ ابتدا قارچ ها را در اندازه های کوچک خرد کنید.

خرد کردن قارچ ها در اندازه کوچک
سپس پیاز ها را نیز به صورت نگینی خرد کنید.

خرد کردن پیاز

در مرحله بعدی روش تهیه سس, قارچ ها را در درون تابه ای مناسب به مدت ۵ دقیقه تفت دهید و بعد از مدت ذکر شده پیاز و نمک و فلفل را به قارچ ها اضافه کنید و اجازه دهید تا مواد سس قارچ نرم شوند سپس خامه را به مواد سس اضافه کنید و بعد از اینکه خامه به دمای جوش رسید به مدت ۵ دقیقه نیز اجازه دهید تا سس بر روی حرارت ملایم بماند در این مدت باید سس را به صورت مرتب هم بزنید می توانید سس قارچ را بعد از آماده شدن به صورت گرم و یا سرد با استیک میل کنید.

طرز تهیه سس قارچ سس قارچ 2 روش متفاوت برای تهیه استیک

تزیین استیک با روش های خانگی

بعد از آماده شدن استیک ها می توانید آن ها را در درون ظرف مناسبی قرار دهید و اطراف استیک را با کمک سیب زمینی سرخ کرده و خیار شود و جعفری و سس سویا و سس فلفل و … تزیین کنید. امیدواریم از طرز تهیه استیک در منزل نهایت لذت را ببرید و لخظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید. می توانید برای مشاهده دستور پخت استیک های مختلف به بخش انواع استیک مجله آرگا مراجعه کنید.

منبع : آرگا

منبع :

برگرفته از وب سایت آرگامگ بخش آشپزی

آرگامگ

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *