سالاد تبوله یا تبولی از جمله سالادهای محبوب در منطقه خاورمیانه و البته کشورهای شرق دریاری مدیترانه از جمله یونان و کشورهای آفریقایی مثل مصر، لیبی و مراکش است اما در کشور ما بیشتر به عنوان یک سالاد لبنانی و عربی مطرح است. یک سالاد خوشمزه و مقوی که در تمام روزهای سال به خصوص در کشورهایی مثل ترکیه، لبنان و سوریه مصرف فراوانی دارد. سالاد تبوله را هم با نان پیتا و هم در کنار سایر غذاها به عنوان مزه میل می‌کنند. سالاد تبوله را به طرق مختلف تهیه می‌کنند برخی به تبوله هویج رنده شده اضافه می‌کنند بعضی هم برگه‌های جوان اسفناج را به عنوان یک سبزی مقوی در ظرف سالاد تبوله می‌ریزند. در این نوشتار طرز تهیه آسان سالاد تبوله بلغور گندم و سبزیجات را به عنوان یک خوراکی مقوی به خصوص برای افرادی که رژیم لاغری دارند را به شما می‌گوییم.

 

مواد لازم برای تهیه سالاد تبوله لبنانی بلغور گندم و سبزیجات

 

سالاد تبوله لبنانی بلغور گندم و سبزیجات

 

یک و نیم پیمانه معادل دو دسته جعفری تازه و پاک شده و ریز خرد شده
دو قاشق غذاخوری نعنا تازه و ریز خرد شده
یک عدد پیاز متوسط قرمز ریز خرد شده
۶ عدد گوجه فرنگی متوسط ریز خرد شده
نصف فنجان بلغور گندم ریزکوب
یک قاشق غذاخوری نمک
یک قاشق چایخوری فلفل سیاه
۶ قاشق غذاخوری لیمو‌ترش تازه
۶ قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر
چند عدد برگ کلم یا برگ درخت مو برای گذاشتن کف ظرف و ریختن سالاد روی آن که البته اختیاری است

 

طرز تهیه آسان سالاد تبوله لبنانی بلغور گندم و سبزیجات

 

تمام مواد فوق به جز نمک،فلفل‌سیاه، آب لیمو‌ترش و روغن‌زیتون را در یک ظرف بزرگ با هم مخلوط کنید. کف ظرفی را که می‌خواهید سالاد تبوله را در آن سرو کنید در صورت تمایل با برگه‌های مو یا کلم بپوشانید. موادی را که با هم مخلوط کرده‌اید روی برگه‌ها یا در ظرف بریزید و نمک، فلفل‌سیاه، آب لیمو‌ترش و روغن زیتون را در یک ظرف با هم ترکیب و به آن‌ها اضافه کنید.
سالاد تبوله را می‌توانید بلافاصله بعد از تهیه مصرف کنید . اما برای این‌که مواد حسابی به خورد هم بروند و مزه بگیرند بهتر است ۲ ساعت در یخچال نگهداری و بعد مصرف کنید.

 

نکات مهم

 

سالاد تبوله

 

می‌توانید نصف فنجان دانه انار به سالاد تبوله اضافه کنید که طعم خوشمزه‌اش را دو‌چندان می‌کند.

بلغور گندم را حدود سه تا چهار ساعت بخیسانید، همین خیساندن برای بلغور کافی است و نیاز به پختن آن‌ها نیست زیرا بلغور قبلا نیمپخته و خشک شده است.

می‌توانید یک یا دو خیار را هم ریز خرد و به سالاد تبوله اضافه کنید.

سالاد تبوله با بلغور گندم یک وعده غذای کامل و مقوی است اما در صورت تمایل می‌توانی تخم‌مرغ آب‌پز، تکه‌های سینه مرغ یا گوشت کبابی و گریل یا میگو را به آن اضافه کنید.

اضافه کردن مقداری پنیر فتا به سالاد تبوله بلغور طعمی لذیذ‌تر به آن می‌بخشد.

 

ارزش غذایی سالاد تبوله با مواد فوق عبارت از:

 

ارزش غذایی سالاد تبوله

 

کالری: ۱۲۴
چربی کل: ۹ گرم
چربی غیراشباع: ۶ گرم
چربی اشباع: یک گرم
کلسترول: ۰
سدیم: ۷۱۶ گرم
کربوهیدرات: ۹ گرم
فیبر: ۴ گرم
پروتئین: ۴ گرم

 

خواص غذایی بلغور گندم

 

یکی از مواردی که در فصل تابستان برخی افراد با آن مواجه می‌شوند مشکل «یبوست» است. اما نگران نباشید. با تغییر الگوی غذا خوردن و مصرف برخی مواد می‌توان به راحتی مشکل یبوست و در مواردی بوارسیر را به آسانی حل کرد. «بلغور گندم» یا «گندم شکسته» منبع غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و ریزمغذی‌هاست.
از سوی دیگر بلغور گندم سرشار از فیبر غیر‌قابل حل در آب است. این نوع فیبر در مجاری هاضمه و در روده ‏ها شکسته و جذب نمی‌شود، در روده می‏ ماند، آب زیادی جذب می‏ کند و درنتیجه مدفوع حجیم‏تر و سنگین‏تر شده و راحت‏تر در روده ‏ها حرکت می‏‌کند و آسان‏تر و سریع‏تر دفع می ‏شود. به این ترتیب مشکل یبوست رفع می‌شود.
از دیگر خواص شگفت‌انگیز بلغور‌گندم که در زمان‌های قدیم به جای برنج از آن استفاده می‌شد، کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن، مناسب برای مبتلایان به دیابت به دلیل قند پایین در مقایسه با گلوکز، کمک به کاهش خطر حملات قلبی، کاهش ریسک ابتلا به انواع سرطان.
بد نیست بدانید بلغور منبع سرشاری از مواد معدنی مورد نیاز بدن است و علاوه بر آهن و فسفر و روی در یک پیمانه بلغور مواد زیر موجود است:

  • یک میلی‏ گرم منگنز که در حدود نصف نیاز روزانه از بدن را تامین می‏ کند. منگنز برای حفظ سلامت استخوان‏ها و اعصاب و دستگاه تناسلی مفید است.
  • ۱۵ میکروگرم سلنیوم(Selenium) که در حدود ۲۲ درصد نیاز روزانه بدن را تامین می ‏کند و برای حفظ و حمایت قلب و تقویت سیستم دفاع طبیعی بدن کمک می ‏کند.
  • ۵۸ میلی‏گرم منیزیم که ۱۵ درصد نیاز روزانه بدن را تامین می‏ کند و به تنظیم ضربان قلب و فعالیت و اعصاب و انقباض عضلات و تشکیل استخوان‏ها کمک می‏ کند.
سالاد تبوله یا تبولی از جمله سالادهای محبوب در منطقه خاورمیانه و البته کشورهای شرق دریاری مدیترانه از جمله یونان و کشورهای آفریقایی مثل مصر، لیبی و مراکش است اما در کشور ما بیشتر به عنوان یک سالاد لبنانی و عربی مطرح است. یک سالاد خوشمزه و مقوی که در تمام روزهای سال به خصوص در کشورهایی مثل ترکیه، لبنان و سوریه مصرف فراوانی دارد. سالاد تبوله را هم با نان پیتا و هم در کنار سایر غذاها به عنوان مزه میل می‌کنند. سالاد تبوله را به طرق مختلف تهیه می‌کنند برخی به تبوله هویج رنده شده اضافه می‌کنند بعضی هم برگه‌های جوان اسفناج را به عنوان یک سبزی مقوی در ظرف سالاد تبوله می‌ریزند. در این نوشتار طرز تهیه آسان سالاد تبوله بلغور گندم و سبزیجات را به عنوان یک خوراکی مقوی به خصوص برای افرادی که رژیم لاغری دارند را به شما می‌گوییم.   مواد لازم برای تهیه سالاد تبوله لبنانی بلغور گندم و سبزیجات     یک و نیم پیمانه معادل دو دسته جعفری تازه و پاک شده و ریز خرد شده دو قاشق غذاخوری نعنا تازه و ریز خرد شده یک عدد پیاز متوسط قرمز ریز خرد شده ۶ عدد گوجه فرنگی متوسط ریز خرد شده نصف فنجان بلغور گندم ریزکوب یک قاشق غذاخوری نمک یک قاشق چایخوری فلفل سیاه ۶ قاشق غذاخوری لیمو‌ترش تازه ۶ قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر چند عدد برگ کلم یا برگ درخت مو برای گذاشتن کف ظرف و ریختن سالاد روی آن که البته اختیاری است   طرز تهیه آسان سالاد تبوله لبنانی بلغور گندم و سبزیجات   تمام مواد فوق به جز نمک،فلفل‌سیاه، آب لیمو‌ترش و روغن‌زیتون را در یک ظرف بزرگ با هم مخلوط کنید. کف ظرفی را که می‌خواهید سالاد تبوله را در آن سرو کنید در صورت تمایل با برگه‌های مو یا کلم بپوشانید. موادی را که با هم مخلوط کرده‌اید روی برگه‌ها یا در ظرف بریزید و نمک، فلفل‌سیاه، آب لیمو‌ترش و روغن زیتون را در یک ظرف با هم ترکیب و به آن‌ها اضافه کنید. سالاد تبوله را می‌توانید بلافاصله بعد از تهیه مصرف کنید . اما برای این‌که مواد حسابی به خورد هم بروند و مزه بگیرند بهتر است ۲ ساعت در یخچال نگهداری و بعد مصرف کنید.   نکات مهم     می‌توانید نصف فنجان دانه انار به سالاد تبوله اضافه کنید که طعم خوشمزه‌اش را دو‌چندان می‌کند. بلغور گندم را حدود سه تا چهار ساعت بخیسانید، همین خیساندن برای بلغور کافی است و نیاز به پختن آن‌ها نیست زیرا بلغور قبلا نیمپخته و خشک شده است. می‌توانید یک یا دو خیار را هم ریز خرد و به سالاد تبوله اضافه کنید. سالاد تبوله با بلغور گندم یک وعده غذای کامل و مقوی است اما در صورت تمایل می‌توانی تخم‌مرغ آب‌پز، تکه‌های سینه مرغ یا گوشت کبابی و گریل یا میگو را به آن اضافه کنید. اضافه کردن مقداری پنیر فتا به سالاد تبوله بلغور طعمی لذیذ‌تر به آن می‌بخشد.   ارزش غذایی سالاد تبوله با مواد فوق عبارت از:     کالری: ۱۲۴ چربی کل: ۹ گرم چربی غیراشباع: ۶ گرم…

امتیاز کاربران: ۴٫۷ ( ۱ رای)

۰ bigtheme

منبع :

برگرفته از وب سایت مجله کوروش بخش آشپزی

مجله کوروش

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *