چیزی به شب یلدا نمونده و حتما خیلی از شما عزیزان هندونه شب یلداتون رو هم تهیه کردید. در این مطلب آموزش برش گل رز بسیار زیبا رو روی هدونه قرار میدم که به نظرم خیلی زیباست و از کار های پر از ظرافتی هست که به جز دست یک کدبانو از کسی بر نمیاد. این نوع میوه آرایی بسیار مجلسیه و نه تنها در شب یلدا، بلکه به شکل های مختلفش حتی روی سفره عقد و یا میز شب حنا هم دیدم. البته به شکل خیلی حرفه ای ترش رو. در هخر صورت اگه برش های ظریف این گل رز روی هندوانه رو یاد بگیرید تو خیلی از مراسمات و جشن هایی که میگیرین میتونه تزیین خوبی باشه.

تزیین غذا با سبزیجات رو میتویند در این لینک مشاهده بفرمایید.

تزیین هندوانه به شکل رز

تزیین هندوانه به شکل رز

برش هندوانه به شکل رز

برش هندوانه به شکل رز

لوازم مورد نیاز برای برش هندوانه به شکل رز

  • چاقوی تیز
  • هندوانه خوش فرم (اگه گرد باشه یک گل میتونید ایجاد کنید و گه بیضی باشه و طولش زیاد باشه میتویند مثل این مطلب دوتا گل رز در یک هندونه ایجاد کنید.)
  • یک شیء دایره ای مثل کاتر شیرینی
لوازم مورد نیاز

لوازم مورد نیاز

آموزش مرحله به مرحله میوه آرایی هندوانه

ابتدا با چاقو دور تا دور هندونه رو باید خطی بکشید تا محدوده کارتون رو مشخص کنه. بعد هم شروع به پوست کندن محدوده ای که مشخص کردیم میکنیم. باید پوست سبز هندوانه رو کاملا با چاقو بتراشیم تا سظح صاف و یکدستی مثل شکل آخر عکس شماره ۱ برسیم.

1

۱

بعد از اینکه اونقدر تراشیدیم تا کاملا یکدست و سفید شد، یک قالب دایره ای رو در قسمتی که میخوایم مرکز گل رز باشه فرو میکنیم. اگه کاتر گرد نداشتید میتونید از یه پیاله گرد استفاده کنید و دورش رو با ظرافت با چاقو مشخص کنید. هدف اینه که یک دایره مشخص باشه تا در نهایت گلمون شکیل تر بشه.

حالا مثل شکل ۲ و ۳ در عکس پایین با چاقو از داخل دور تا دور دایره ای که ایجاد کرده بودیم رو یک برش دیگه میزنیم و مقدار وسطش دو دایره ایجاد شده رو با چاقو جدا میکنیم تا مثل شکل ۴ عکس شماره ۲ یک دور گیری کلی شده باشه.

بعد مثل شکل ۵ یک برش مورب از بالای دایره میدیم و یک برش دیگه با فاصله حدود نیم سانتیمتر پایین ترش میدیم و باز حد فاصل بینشون رو با چاقو خارج میکنیم (شکل ۶ در عکس پایین).

2

۲

اولین گلبرگمون رو با برش های بالا شکل دادیم. به همون ترتیب باید کار رو ادامه بدیم. دور تا دور دایره به طور کلی سه گلبرگ ایجاد میکنیم. به این صورت که برش کورب میزنیم و به فاصله کمتر از نیم سانت برش دیگه ای با چاقو میدیم و پوست سفید بینش رو با چاقو خارج میکنیم. و باز این کار رو تکرار میکنیم تا سه گلبرگ دور تا دور دایره داشته باشیم. مثل شکل ۶ در عکس پایین.

3

۳

مجددا از داخل برش هایی رو مثل مراحل عکس ۴ از داخل گلبرگهای ایجاد شده میدیم و باز برش دوم رو میدیم و حد فاصلش رو با چاقو جدا میکنیم. اونقدر این کار رو ادامه میدیم تا به مرکز دایره برسیم و دیگه نشه گلبرگی ایجاد کرد.

4

۴

حالا مثل شکل ۳ در عکس پایین میریم سراغ دور دایره و گلبرگ های بزرگ و خارجی رو ایجاد میکنیم. برش هایی که برای دور دایره میدیم صاف یکدست نیستن و زیباتر میشه که برش به شکل موجی باشه و با یک فرو رفتگی همراه بشه. به همون شکل که یک برش زدیم، برش دیگه به خارج میزنیم و حد فاصل بینش رو مثل قبلی ها با چاقو خارج میکنیم. تنها مساله اینجا اینه که گلبرگ های خارجی بزرگتر هستند و فاصله بین دو برششون هم حدود ۱ سانت و بیشتر میشه.

5

۵

به همون صورت ادامه میدیم و برش های بزرگ با فررفتگی و بیرون رفتگی میزنیم و پشتش برش بعدی رو میزنیم و حد فاصل بینش رو خارج میکنیم. اگه به نظرتون بین کار احتیاج به تمیز کاری داشت هم انجام بدید.

6

۶

برش های آخر بزرگ و بزرگتره. تا جایی که به پوست سبز هندونه برسید.

7

۷

به همین زیبایی هندونه گل رز شما آماده اس. فقط باید توجه داشته باشید که این کار احتیاج به تجربه و دست قوی داره و باید چندتا هندونه خراب کنید تا بتونید بالاخره یه گل خوشگل ازش درآرید.

آموزش میوه آرایی هندوانه به شکل رز

آموزش میوه آرایی هندوانه به شکل رز

برای برگ هاش هم از همون پوست هندونه هایی که تراشیده بودیم چندتا برگ برش میزنیم و کنار گل ها قرار میدیم.

برش برگ رز

برش برگ رز

دور کار رو هم میتونید با چاقو دال بور کنید.

هندوانه شب یلدا به شکل رز

هندوانه شب یلدا به شکل رز

این مطلب عالی رو من در اینجا دیدم.

منبع :

برگرفته از وب سایت دونفره بخش آشپزی

دونفره

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *