فوت و فن تهیه برنج آبکش چیست؟

 

میزان تبحر یک کدبانو در آشپزی را می توان در چگونگی پخت برنج آن فهمید. همه خانم های سرزمین ما، در پختن برنج ماهر هستند؛ اما چه اتفاقی می افتد که بعضی از بانوان دستپخت متفاوت تری نسبت به بقیه دارند و به عبارتی دیگر چه تکنیک ها و رازهایی را برای پختن استفاده می کنند.

تفاوت اصلی پخت برنج را می توان در آبکش کردن آن متوجه شد. آبکش کردن برنج برای خانم ها یکی از ساده ترین کارها ولی در عین حال حساس ترین هم است؛ یعنی اینکه فقط کافی است تا چند لحظه در زمان پخت، مقدار آب استفاده شده، مقدار نمک و روغن دقت خود را کم دقتی کنند، آن وقت برنجی که دم می کنند کمی متفاوت با آنچیزی است که شاید شما در دستپخت دیگران خواهی دید. البته این نکته را بهتر است که در نظر بگیریم که طرز تهیه برنج آبکش ممکن است که در بعضی از مناطق ایران زمین تفاوت هایی در مراحل آن داشته باشد ولی حالت کلی از یک اصول پیروی می کند.

 

برای تهیه برنج آبکش مراحل زیر در حالت کلی به ترتیب انجام شود:

 

مراحل تهیه برنج آبکش

 

اول از همه باید برنج را بشویید. برنج را باید با آب ولرم بشویید تا زمانی که هیچ آشغالی در آن مشاهده نکنید. البته بعد از دو یا سه بار شستن، برنج کاملا تمیز می شود.

برنج را درون یک قابله بریزید و داخل قابلمه را با آب ولرم پرکنید به‌طوری‌که سطح آب، یک تا دو بند انگشت از سطح دانه های برنج بالاتر باشد. سپس نمک را به اندازه اضافه کنید که بهتر است به همان اندازه ای باشد که در تهیه پلو ساده استفاده می کنید. در صورتی که در ادامه مرحله به نظر شما نمک کم آمد، می توانید اضافه کنید. در آخر برنج سه تا چهار ساعت داخل آب باید بماند تا کاملا خیس بخورید و نرم شود.

بعد از اینکه چند ساعت گذشت، یک قابلمه دیگر بردارید و حدود نصف کمی بالاتر آن را با آب پرکنید و بر روی اجاق بگذارید تا جوش بیاید.

آب برنج را خالی کنید و آن را درون قابلمه که آب آن در حال جوش است، بریزید و یکی دو بار برنج را درون قابلمه هم بزنید.

اجازه بدهید که برنج داخل آب جوش بپزد. حدود ده دقیقه نه بیشتر برای سپری کردن این مرحله صبر کنید.

حال نوبت مرحله اصلی یعنی تهیه برنج آبکش می رسد. شما باید در این مرحله برنج را آبکشی نمایید. برای اینکه از زمان آبکش کردن برنج مطمئن شوید، بهتر است که یک دانه را با دستان خود بردارید و اگر دانه نرم بود و به اصطلاح نرم شد، آن را درون یک آبکش بریزید تا آب آن گرفته شود

بعد برنج درون آبکش را با آب ولرم بشویید تا نمک های اضافی آن گرفته شود. این نکته را در نظر داشته باشید که باز هم نمک می توانید در ادامه به آن اضافه کنید؛ ولی در حالت کلی توصیه می شود که خیلی روی برنج آب نگیرید.

یک قابلمه دیگر بردارید (می توانید همان قابلمه قبلی را بردارید؛ ولی باید به صورت کامل بشویید). کف آن را با روغن چرب نمایید. برای تهیه ته دیگ می توانید نان یا سیب زمینی بر روی آن قرار دهید.

سپس برنج را برروی نان یا سیب زمینی بریزید، فقط باید دقت کنید که دانه های برنج نباید به دیواره قابلمه بچسبد.(اگر به آشپزی مادرهایمان دقت کنیم، همه آن ها برنج را به صورت یک کوه آتشفشان با چند سوراخ روی سطح در می آورند، این سوراخ ها باعث بالا آمدن بخار از کف قابلمه و زودتر دم کشیدن برنج می شود.)

مقداری روغن را درون یک قابلمه دیگر سرخ کرده و بعد آن را برروی سطح برنج بریزید. برای اینکه برنج بوی خوبی بگیرید، حتماً از روغن های با برند معتبر که در فروشگاه زنجیره ای همه آن ها را می توان یافت نیز خریداری نمایید.

سپس دم کنی را برروی درب قابلمه قرار دهید تا برنج شما دم بکشد. اصولا برنج بین ۴۵ تا ۹۰ دقیقه زمان لازم دارد تا دم بکشد که این زمان به نوع کیفیت برنج و مقدار آن بستگی دارد.

درب قابلمه را بردارید و برنج را برروی دیس بریزید و نوش جان فرمایید.

 

برنج

 

تفاوت تهیه برنج آبکش بین خانم ها چیست؟

 

یکی از تفاوت های تهیه برنج آبکش در میزان آبی که مورد استفاده قرار می گیرد. اگر آب زیاد مورد استفاده قرار بگیرید، باعث له شدن و شفته شدن بیش از حد آن است. حتماً مقدار آب را به اندازه به کار ببرید، زیرا بعضی مواقع احتمال فراموشی سروقت آبکش کردن برنج وجود دارد.

 

مقدار شعله برای تهیه برنج آبکش چقدر است؟

 

در موقعی که قرار است آب را جوش بیاورید، بهتر است شعله را زیاد کنید؛ ولی بعد از اینکه برنج را اضافه کردید، برای اینکه فراموش نکنید تا زیر برنج را کم کنید، از همان اول شعله را در کم تنظیم کنید.

 

چند نکته را در تهیه برنج آبکش در نظر بگیرید:

 

اگر برنج خیلی شور شده بود، در هنگام آبکشی می توانید از مقدار آب بیشتری برای شستن استفاده کنید یا در هنگامی پخت آن در آب، چند سیب زمینی هم بین برنج ها قرار بدهید. اگر نمک برنج کم شد، به آن نمک را اضافه کنید.

اگر برنج ته گرفت، مقداری نان برروی آن قرار دهید تا بوی ته گرفتگی از بین برود؛ البته اگر برنج را روی شعله کم بگذارید و از اول مراقب آن باشید، هیچ وقت این اتفاق نخواهد افتاد.

برای خوب قد کشیدن برنج می توانید در هنگام جوشیدن یک استکان آب سرد یا دو قاشق روغن اضافه کنید.

در هنگام جوشیدن اگر یک قاشق آبلیمو یا ماست و دوغ اضافه کنید، باعث سفیدتر شدن و نچسبیدن برنج می شود؛ البته اگر از برنج های مرغوب ایرانی استفاده کنید، با چنین مسئله‌ای روبرو نخواهید شد.

 

روش تهیه برنج آبکش به روش رستورانی

 

حتماً برایتان سؤال پیش آمده است که در رستوران ها چگونه به این سریعی برنج دم می کنند. خیلی راحت و ساده است. کافی است که مراحل زیر را انجام دهید:

در قابلمه تهیه کنید که در هردو آب را به میزان کافی قرار داده اید تا جوش بیاید.

در یکی از قابلمه ها، برنج را بجوشانید و سپس آبکش نمایید.

برنج آبکش شده را به همراه آب کش برروی قابلمه دیگر قرار دهید و درب آن را بگذارید.

بخار قابلمه دومی باعث دم کردن سریع برنج می شود.

به این صورت شما هم توانسته اید مانند رستوران ها برنج سریعاً دم کنید. فقط در اینجا شما فرصت اضافه کردن روغن را نداشته اید و برای همین برای سرو بهتر است که مقداری روغن را داغ کرده و بر روی آن اضافه کنید.

 

برنج

 

طرز تهیه برنج کته

 

برای تهیه برنج کته، تمامی مراحل مانند تهیه برنج آبکش است و تفاوت آن در این است که دیگر آبکشی نداریم. بعد ازاینکه سطح آب روی برنج بخار شد به حدی می توان گفت آبی در قابلمه وجود ندارد (البته باید تا حد کمی وجود داشته باشد) بعد دم کنی را اضافه کنید.

 

نتیجه گیری

 

برنج آبکشی بیشترین مقبولیت را بین خانوارها دارد، ازاین رو برای پخت آن باید دقت بیشتری به خرج داد. برای تهیه برنج آبکش باید به میزان آب، روغن و نمک به کار رفته دقت کرد تا تفاوت در این ها باعث تفاوت در نوع پخت می شود. برای خوشمزه تر شدن می توان از روغن های باکیفیت نیز استفاده کرد.

 

منبع :

برگرفته از وب سایت مجله کوروش بخش آشپزی

مجله کوروش

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *