یتیمچه یکی از انواع غذا های محلی و بسیار خوشمزه است . این غذای محلی را می توان با طرز تهیه اصلی آن و به روشی آسان در منزل طبخ کرد. در هر شهری یتیمچه را به صورت متفاوت طبخ می کنند که ما رایج ترین طرز تهیه یتیمچه را برای شما عزیزان در این مطلب قرار داده ایم.

طرز تهیه یتیمچه

طبخ یتیمچه همراه با نکات کلیدی

یتیمچه نوعی غذا با بادمجان می باشد که بسیار خوشمزه و لذیذ است قبل از طبخ یتیمچه حتما دقت کنید که تلخی بادمجان را بگیرید. شما می توانید این غذا را به عنوان یکی از غذاهای خوشمزه در سفره ی افطار ماه مبارک رمضان قرار دهید.

مواد لازم برای تهیه یتیمچه

پیاز درشت :۵ عدد

طبخ آسان یتیمچه
رب گوجه فرنگی : ۱٫۵ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل و زردچوبه : به میزان لازم
بادمجان : ۵ عدد

بادمجان بکار برده شده در طبخ یتیمچه
سیب زمینی : ۵ عدد

طرز رایج پخت یتیمچه
روغن یا کره : ۲ قاشق غذا خوری
گوجه فرنگی : ۵ عدد

طرز تهیه یتیمچه خوشمزه
فلفل دلمه ای بزرگ : ۱ عدد

فلفل دلمه ای

دستور پخت یتیمچه

در طرز تهیه تیمچه در مرحله اول بادمجانها را پوست بکنید و به صورت حلقه ای آن ها را خرد کنید و مقداری نمک روی بادمجانهای خرد شده بریزید تا طعم تلخی آن ها از بین برود و در حدود کمتر از ۴۰ دقیقه بادمجان ها را به خوبی بشویید تا نمک آن ها از بین برود.
در قابلمه ای مناسب مقداری روغن یا کره به همراه مقداری زردچوبه اضافه کنید و پیازهای نگینی خرد شده را که از قبلا آماده کرده اید به روغن یا کره اضافه کنید تا رنگ آن ها طلایی شود.
بعد از سرخ شدن پیازها گوجه فرنگی ها را که بصورت حلقه ای خرد کرده اید به پیازها اضافه کنید و بگذارید روی شعله کم گاز تا گوجه فرنگی ها آب بیندازند.
بعد از حدود ۵ دقیقه بادمجان ها را که بصورت حلقه ای و درشت خرد کرده اید در روی گوجه ها به صورت مرتب بچینید و سپس فلفل دلمه ای را به صورت ریزتر و نگینی خرد کنید و بر روی بادمجان ها بریزید سیب زمینی ها را پوست کنده و آن ها را نیز به صورت حلقه ای خرد کنید و در روی قابلمه به صورت مرتب بچینید.

طرز صحیح چیدن مواد یتیمچه

در مرحله آخر طرز تهیه یتیمچه رب گوجه فرنگی را همراه با نصف لیوان آب مخلوط کنید تا بخوبی رب در درون آب حل شود و به آن نمک و فلفل و زردچوبه اضافه کنید و در پایان مقداری روغن به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را گذاشته شعله گاز را کم کنید. مدت زمان لازم برای پخته شدن یتیمچه حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه است.

طرز تهیه رایج یتیمچه

نکاتی طلایی برای طبخ بهتر یتیمچه

همانطور که قبلا گفتیم چون در این غذا از بادمجان استفاده می شود حتما دقت کنید تا بادمجان بکار رفته در این غذا تلخ نباشد چون بادمجان تلخ طعم نامطبوعی به یتیمچه می دهد.
از بادمجان هایی استفاده کنید که رنگ پوست آن ها مشکی بسیار براق است و لکه هایی روی پوست آن ها مشاهده نشود.

بادمجان شیرین و بدون دانه
در هنگام خرد کردن بادمجان ها دقت کنید که دانه درون بادمجان ها بسیار کم باشد زیرا بادمجان های پر دانه بسیار تلخ می باشند.
اگر از کره برای طبخ یتیمچه استفاده می کنید ابتدا پیاز را بدون کره درون قابلمه بریزید تا کمی گرم شود و بعد کره را به پیاز اضافه کنید این کار باعث می شود تا کره نسوزد.
اگر شما از بیماری فشار خون رنج می برید به شما توصیه می کنیم تا در طرز تهیه یتیمچه نمک این غذا را به حداقل برسانید و در آن از سیر استفاده کنید زیرا سیر یکی از سبزیجاتی است که دارای خواص کاهش فشار خون می باشد.

How to prepare Ytymchh (9)

در صورتی که شما در رژیم غذایی تان به دنبال استفاده از غذاهای خوشمزه با کالری بسیار پایین هستید می توانید این غذای محلی را در برنامه رژیمی غذایی روزانه تان قرار دهید. بعد از پخته شدن یتیمچه شما عزیزان می توانید آن را با سبزی خوردن و ماست مو سیر و نان در کنار خانواده تان میل کنید.

منبع : آرگا

منبع :

برگرفته از وب سایت آرگامگ بخش آشپزی

آرگامگ

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *