ته چین مرغ یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی است که با وجود زحمت بسیار و طرز تهیه نسبتا سخت، طعمی لذیذ و فوق العاده خوشمزه و عطر و بویی اشتها آور را به شما و سفره رنگینتان هدیه می دهد. ته چین مرغ را می توان در قالب های زیبا پخت و آن را به زیبایی تزیین و این غذای لذیذ را برای میهمانی های رسمی خود سرو کرد.

طرز تهیه ته چین مرغ لذیذ + نکات کلیدی :

ته چین قالبی مرغ

مواد لازم ته چین مرغ :

سینه مرغ : ۲ عدد

برنج : ۳ پیمانه

تخم مرغ : ۳ عدد

زرشک : ۱ لیوان

ماست چکیده : ۱ لیوان

کره : ۵ قاشق غذا خوری

روغن : نصف لیوان

زعفران دم کرده : ۵ قاشق غذا خوری

نمک و فلفل : به مقدار لازم

پیاز : ۱ عدد

تزیین ته چین مرغ

دستور پخت ته چین مرغ :

ابتدا برنج را با آب ولرم کاملا تمیز بشویید و سپس آن را به همراه مقداری نمک و چند لیوان آب داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. دانه برنج را در میان دوانگشت خود بفشارید هنگامی که اطراف آن نرم و مغز آن کمی خام باشد، زمان آبکشی برنج است. سپس برنج را با آب ولرم آبکشی کنید. مرغ را همراه پیاز خرد شده، ۳ لیوان آب، مقداری نمک و فلفل درون قابلمه بریزید و آن را بر روی حرارت ملایم بگذارید، تا پخته شود و آب آن تمام شود.

مراحل تهیه ته چین مرغ

پس از اینکه مرغ پخته شد آن را به تکه های کوچک خرد کنید. زرشک ها را که از قبل به مدت یک ساعت در آب خیسانده اید را آبکش نمایید. در ماهی تابه ای ۲ قاشق غذاخوری کره بیاندازید و زرشک ها را در آن مقداری تفت دهید. سپس مرغ را به آن اضافه کرده و همه را باهم تفت دهید. برنج آبکش شده را نصف کرده، نیمی از برنج را با ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده، نیمی از مقدار روغن، ماست چکیده، تخم مرغ زده شده خوب مخلوط نمایید. همچنین نیمی دیگر برنج را نیز با ۳ قاشق غذاخوری زعفران، مقداری نمک و نصف دیگر روغن مخلوط کنید. دیواره های قابلمه را چرب کرده (می توانید از قالب های مختلف برای زیباتر شدن ته چین استفاده نمایید)، برای ته دیگ نصف برنج های تخم مرغی را درون قابلمه ریخته و با کفگیر آن ها را فشار دهید تا برنج کاملا به هم فشرده شوند. لایه ای از مرغ و زرشک را که تفت داده بودبد بر روی برنج های تخم مرغی بچینید.

ته چین خوشمزه مرغ

سپس باقی برنج های تخم مرغی را بر روی لایه مرغ و زرشک ریخته و دوباره با کفگیر آن ها را فشار داده تا کاملا به هم منسجم شوند. دوباره لایه ای دیگر از باقیمانده تکه های مرغ و زرشک را بر روی برنج تخم مرغی بچینید، سپس برنجی را که با زعفران مخلوط کرده بودید را روی لایه مرغ و زرشک بریزید و با کفگیر مواد را صاف و مقداری فشار دهید تا برنج ها به لایه مرغ بچسبند. باقیمانده کره را بر روی حرارت باز کرده و بر روی برنج ریخته و قابلمه را بر روی حرارت ملایم به مدت ۱ الی ۲ ساعت قرار داده تا ته چین مرغ بپزد.

آموزش تهیه ته چین مرغ

بعد از پختن ته چین مرغ، قابلمه را بر روی دیس برگردانیده و با مقداری زرشک تفت داده شده، خلال پسته و … ته چین را به زیبایی تزیین و آن را سرو و نوش جان نمایید.

تزیین ته چین مرغ با زرشکته چین مرغ با ته دیگته چین مرغ برش زده شدهطرز تهیه ته چین لذیذ مرغ

چند نکته طلایی برای ایجاد طعم فوق العاده :

کشیدن فویل آلومینیومی بر روی قالب و یا قابلمه ته چین مرغ ، باعث بهتر و ملایم پخته شدن مرغ و برنج می گردد و همچنین عطر و مزه همه مواد از جمله زعفران و زرشک به خورد هم می روند و دیگر اینکه ته دیگ ته چین بسیار ملایم خواهد شد. اضافه کردن زرشک همراه تکه های مرغ در میان پلو طعمی بی نظیر به غذا می بخشد. سعی نمایید از کره برای تهیه ته چین مرغ استفاده نمایید. برای ته دیگ بهتر است از ماست استفاده کرده که مناسب ترین گزینه برای ته چین مرغ می باشد.

منبع : آرگا

منبع :

برگرفته از وب سایت آرگامگ بخش آشپزی

آرگامگ

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

یک دیدگاه

  1. آموزش آشپزی کودکانه

    ژانویه 1, 2019 در 4:35 ب.ظ

    خیلی خوب بود و عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *