آپساید داون یکی از انواع خوشمزه و آسون کیک هست. یکی از بهترین گزینه ها برای مهمونی ها، چون راحت و بدون دردسر درست میشه، خیلی خوشمزست و ظاهر خوبی هم داره. آپساید داون یا همون کیک وارونه رو با انواع میوه ها می تونید درست کنید. در ادامه طرز تهیه کیک وارونه توت فرنگی و ریواس رو براتون توضیح دادم که می تونید حتی ریواس رو حذف کرده و با توت فرنگی تنها درست کنید. یا به جای توت فرنگی از موز، هلو یا هر میوه ای دیگه ای استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک وارونه توت فرنگی

  • کره ۴۰ گرم
  • شکر نصف پیمانه
  • توت فرنگی دو پیمانه
  • ریواس ( در صورت تمایل)
  • آرد یک و نیم پیمانه
  • بکینگ پودر یک قاشق چایی خوری
  • نمک یک چهارم قاشق چایی خوری
  • کره نصف پیمانه (۱۱۳ گرم)
  • شکر یک پیمانه
  • تخم مرغ دو عدد
  • شیر نصف پیمانه
مواد لازم برای تهیه کیک آپساید داون توت فرنگی بدون فر

مواد لازم برای تهیه کیک آپساید داون توت فرنگی بدون فر

مراحل تهیه کیک وارونه توت فرنگی

اول از همه فر رو روشن کنید و درجه حرارت اون رو روی ۱۷۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. توت فرنگی ها رو بشورید و کاملا خشک کنید. با یک چاقوی تیز اونها رو از وسط به دو نیم تقسیم کنید. اگه دوست داشتید از ریواس هم استفاده کنید، یک ساقه از اون رو به قطعات کوچیک خرد کنید.

خرد کردن توت فرنگی و ریواس

خرد کردن توت فرنگی و ریواس

۴۰ گرم کره رو داخل ماهیتابه مناسب ریخته و ذوب کنید، نصف پیمانه شکر رو بهش اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا مواد کاملا با هم مخلوط شده و یکدست بشن.

ذوب کردن کره و شکر

ذوب کردن کره و شکر

اگه یک تابه چدنی مناسب دارید که میشه اون رو داخل فر گذاشت، پس میتونید از اون استفاده کنید و برای تهیه این کیک کمترین میزان ظرف ممکن رو کثیف کنید. در غیر این صورت، مخلوط کره و شکر رو داخل قالب گرد و مناسبی به سایز حدودا ۲۰ سانتی متر بریزید و یک لایه میوه خرد شده رو روی اونها بچینید.

چیدن میوه ها کف قالب

چیدن میوه ها کف قالب

در یک کاسه متوسط، آرد، بکینگ پودر و نمک رو الک کرده و با هم مخلوط کنید.

مخلوط کردن مواد خشک

مخلوط کردن مواد خشک

کره رو باید از قبل بیرون بذارید تا نرم بشه و به دمای اتاق برسه. کره و یک پیمانه شکر رو داخل یک کاسه بزرگ بریزید و با دور متوسط همزن برقی به مدت ۵ دقیقه هم بزنید تا یک کرم یکدست داشته باشید، حالا تخم مرغ ها رو اضافه کرده و مجددا به مدت یک دقیقه دیگه هم بزنید.

اضافه کردن تخم مرغ به مخلوط کره و شکر

اضافه کردن تخم مرغ به مخلوط کره و شکر

آرد و شیر رو کم کم به بقیه مواد اضافه کنید و با دور کم همزن هم بزنید. یک سوم آرد رو اضافه کنید، هم بزنید، نصف شیر رو اضافه کنید، هم بزنید، یک سوم دیگه آرد رو اضافه کنید، هم بزنید، بقیه شیر رو اضافه کنید، هم بزنید و در آخر هم باقی مونده آرد رو اضافه کرده و هم بزنید. این مرحله کلا باید یک دقیقه طول بکشه. در هم زدن زیاده روی نکنید.

اضافه کردن شیر و مخلوط آرد

اضافه کردن شیر و مخلوط آرد

مایه کیک کمی غلیظ هست، پس موقع ریختن اون توی قالب حواستون رو جمع کنید که همه رو یکجا نریزید. مواد رو روی تمام سطح قالب پخش کرده و در انتها با یک قاشق روی مواد رو صاف کنید.

ریختن مایه کیک روی میوه های کف قالب

ریختن مایه کیک روی میوه های کف قالب

کیک رو در فر قرار داده و به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه یا تا زمانی که کاملا پخته بشه و خلال دندانی که وسط اون فرو میکنید، تمیز بیرون بیاد یعنی پخته شده.

پختن کیک

پختن کیک

کیک رو از فر خارج کرده و اون رو روی توری فلزی قرار بدید تا کمی خنک بشه، بعد از حدودا یک ربع که کیک کمی خنک شد، گوشه های کیک رو با یک چاقو از قالب جدا کنید، یک بشقاب مناسب روی قالب گذاشته و به کمک دستگیره، کیک رو داخل بشقاب برگردون کنید. حواستون باشه کیک نباید اونقدر زیاد بمونه و خنک بشه که دیگه از قالب جدا نشه.

خارج کردن کیک از فر و برگرداندن آن در بشقاب

خارج کردن کیک از فر و برگرداندن آن در بشقاب

وقتی که کیک رو داخل بشقاب برگردون کردید، ممکنه که چند تکه از میوه ها به قالب چسبیده باشن، با احتیاط اونها رو جدا کرده و سرجاشون روی کیک بذارید.

خنک شدن کیک

خنک شدن کیک

اجازه بدید تا کیک کمی خنک تر بشه و بعد اون رو برش زده و نوش جان کنید. اگه دوست داشته باشید میتونید قبل از سرو مقداری خامه فرم گرفته روی کیک بریزید.

کیک آپساید داون توت فرنگی و ریواس

کیک آپساید داون توت فرنگی و ریواس

منبع :

برگرفته از وب سایت دونفره بخش آشپزی

دونفره

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *