یک سری از مواد غذایی هستن که حتی ممکنه جزء اصلی رژیم غذایی ما باشن، ولی برای بدن ضرر دارن، گاهی خودمون کاملا نسبت به مضراتشون آگاهی داریم ولی باز هم اونها رو مصرف میکنیم. الان که قراره یک ماه روزه بگیریم فرصت خوبیست که رژیم غذایی مون رو اصلاح کنیم، مواد غذایی مضر رو حذف کنیم و یا به حداقل برسونیم. خیلی راحت می تونید جایگزین های خوشمزه ای رو برای اونها پیدا کنید و مصرف اونها رو ترک کنید. حداقل برای یک ماه این مواد غذایی مضر رو کنار بذارید تا بدنی سالم تر داشته باشید و سلامتی تون در این ماه به خطر نیفته.

مصرف آرد سفید، برنج سفید و ماکارونی را به حداقل برسانید

مصرف بیش از حد برنج، آرد سفید و ماکارونی برای بدن خوب نیست و باعث سنگین شدن شما میشه، در واقع این مواد ارزش غذایی کمی دارند و فقط معده ی شما رو پر می کنند و همچنین باعث چاقی میشن. ما توی این ماه از آرد برای تهیه حلوا و دسر زیاد استفاده میکنیم، سعی کنید که حتما از آرد گندم و سبوس دار استفاده کنید. ماکارونی در صورتی که از آرد سمولینا تهیه شده باشه میتونه خوب باشه. برای ما ایرانی ها برنج و نان جز مواد غذایی اصلیست که در اکثر وعده های غذایی مون عضو ثابتن. بهتره سعی کنیم برنج سفید رو حذف کنیم و یا در این ماه مصرف اون رو به حداقل برسونم و به جای اون از برنج قهوه ای استفاده کنیم. امروزه اغلب نان ها هم با آرد سفید پخته میشن، مصرف بیش از حد آرد سفید باعث یبوست میشه و برای معده ضرر داره. سعی کنید از نان هایی استفاده کنید که از آرد های سبوس دار تهیه شده باشند.

آرد سفید، برنج سفید،ماکارونی

آرد سفید، برنج سفید،ماکارونی

از مصرف نوشیدنی های کافئین دار در ماه رمضان بپرهیزید

در حالی که خیلی از افراد عادت دارند روزه خودشون رو با چای و یا قهوه باز کنند، اما این نوشیدنی ها گزینه های مناسبی برای این ماه نیستند. نوشیدنی های کافیئن دار، ادرار آور هستند و باعث کاهش آب بدن میشن. اگه اونها رو در وعده ی سحری مصرف کنید، در طول روز بیشتر احساس تشنگی می کنید. بهتره که در هنگام افطار روزه خودتون رو با یک لیوان آب ولرم یا دمنوش های گیاهی مناسب باز کنید. اگه می تونید در این ماه چای و قهوه رو از رژیم غذایی تون حذف کنید و یا اون رو به حداقل برسونید. اگه خیلی به خوردن چای عادت دارید و نمی تونید اون رو حذف کنید، حتما چای کم رنگ بنویشید.

نوشیدنی های حاوی کافئین

نوشیدنی های حاوی کافئین

سریل یا گرانولای فرآوری شده

منظور غلات مختلفیست که در بازار به عنوان غلات صبحانه در بسته بندی های مختلف، با طعم ها و ترکیبات متفاوت فروخته میشه. این غلات می تونند حاوی فیبر و ویتامین های زیادی باشن. ولی در خرید اونها باید دقت کنید، چون اکثر اونها بویژه اونهایی که برای بچه ها هستند حاوی شکر و مواد نگهدارنده زیادی هستن که انرژی کمتری دارند و به سرعت در بدن سوخت میشن، در نتیجه بعد از خوردن اونها خیلی سریع تر از قبل گرسنه می شید.

ما فکر می کنیم اونها به دلیل فیبر و ویتامین هاشون میتونن گزینه ی خوبی باشن ولی در صورتی گزینه ی مناسب و سالمی هستند که خودتون اونها رو در خونه تهیه کنید، خیلی هم کار ساده ایست. سریل ها کم کالری و کم چرب هستند ولی برای مدت زیادی آدم رو سیر نگه میدارند و از ترکیب جو پرک، انواع میوه ها و مغزها تهیه میشن. گرانولای خانگی یک گزینه ی عالی برای سحری محسوب میشه.

سریل یا گرانولا

سریل یا گرانولا

مصرف زولبیا و بامیه را به حداقل برسانید

شیرینی ها هیچ فیبری ندارند و فقط باعث افزایش قند و چربی خون میشن. زولبیا و بامیه که از معروف ترین و محبوب ترین گزینه های روی سفره افطار هستند، واقعا از نظر غذایی هیچ ارزشی ندارند و مصرف بیش از حد اونها باعث بیماری و چاقی میشه. نمیگم اصلا نخورید این چیزها رو ولی برای سلامتی بدنتون باید مصرف اونها رو به حداقل برسونید. مواد غذایی خیلی شیرین باعث سیری کاذب میشن و آب بدن رو هم جذب کرده و باعث احساس تشنگی بیش از حد میشن. همچنین یکی از عواملی که باعث ایجاد صدای قار و قور شکم میشه، همین شیرینی ها هستند. خیلی وقت ها پیش میاد که ما در هنگام افطار میل به خوردن چیزهای شیرین داریم، سعی کنید از مواد غذایی که شیرینی طبیعی دارند، استفاده کنید. مثلا برای تهیه کیک از خرما استفاده کنید و یا پودینگ ها و نوشیدنی هاتون رو با عسل شیرین کنید. مصرف قند و شکر رو به حداقل برسونید.

شیرینی جات

شیرینی جات

غذاهای سرخ شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید

پرهیز کردن از غذاهای سرخ شده این روزها که تنوع غذایی خیلی زیاد شده، کار خیلی سختی نیست. غذاهای سرخ شده باعث میشن شما به شدت احساس سیری کنید و معده ی شما رو پر می کنند در حالی که هنوز مواد مغذی و لازم برای بدنتون رو دریافت نکردید، این غذاها ارزش غذایی ندارند و فقط باعث چاقی میشن. از مصرف اینگونه غذاها در هنگام افطار به شدت پرهیز کنید. سمبوسه، پیراشکی، کوکوی سیب زمینی و این قبیل غذاها رو از رژیم غذایی تون حذف کنید و یا اونها رو در فر تهیه کنید.

غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده

غذاهای تند و ادویه دار باعث تشنگی در ماه رمضان میشود

در این ماه به نفع خودتونه که با فلفل و ادویه جات خداحافظی کنید، خوردن غذاهای تند به خصوص در هنگام سحر، باعث تشنگی بیش از حد شما شده و نگه داشتن روزه رو براتون کار سختی میکنه. پس اگه نمیخواید در این روزهای طولانی ماه رمضان از شدت تشنگی، کلافه بشید فلفل و ادویه رو از غذاهاتون حذف کنید.

فلفل و ادویه

فلفل و ادویه

غذاهای شور، فست فودها و سس ها

غذاهای شور، باعث افزایش سطح سدیم در بدن میشن، برای رقیق کردن نمک، سلول های بدن، آب رو جذب می کنند و سیگنال تشنگی رو به مغز ارسال می کنند. تا حد ممکن از مقدار کمی نمک در غذاهاتون استفاده کنید و بویژه در ماه رمضان، مصرف اون رو به حداقل برسونید. فست فودها، کنسروهای آماده، غذاهای فرآوری شده و غذاهای آماده ی یخ زده رو از برنامه ی غذایی این ماهتون حذف کنید. غذاهای فرآوری شده و فست فودها نمک زیادی دارند و ارزش غذایی اونها خیلی کمه. برای سالادهایی که در این ماه میخورید خودتون سس های مختلف و کم چرب درست کنید، از سس های آماده ی بیرونی استفاده نکنید.

غذاهای شور، چرب و فست فودها

غذاهای شور، چرب و فست فودها

منبع :

برگرفته از وب سایت دونفره بخش آشپزی

دونفره

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *