سوپ جو یکی از انواع سوپ های سنتی ایرانی است که شما می توانید آن را با صرف مدت زمان کمی در منزل تهیه نمایید. سوپ جو انواع متفاوتی دارد در این بخش از غذای ایرانی مجله آرگا طرز تهیه سوپ جو را با ۳ روش بی نظیر به شما عزیزان آموزش می دهیم.

سوپ جو و آش جو را می توانید در همه فصول سال طبخ کنید. در تهیه سوپ جو می توانید از گوشت مرغ و قارچ و … استفاده نمایید و بهتر است که این سوپ خوشمزه و مقوی را در برنامه غذایی کودکان خود قرار دهید.

تزیین سوپ جو

سه طرز تهیه سوپ جو

روش پخت سوپ جو در منزل بسیار راحت و آسان است و اگر شما می خواهید سوپ جو با طعم بی نظیری را تهیه کنید باید در هنگام طبخ سوپ نکاتی را رعایت نمایید که در این بخش شما را با دستور های متفاوت پخت سوپ جو و نکات طلایی در طبخ این سوپ آشنا می سازیم.

سوپ جوی قرمز

طرز تهیه سوپ جو با قارچ

در این روش سوپ جو باشیر و قارچ و انواع سبزیجات طبخ شده است این نوع سوپ طعم بی نظیر و متفاوتی دارد و شما می توانید این نوع سوپ جو را به عنوان پیش غذا برای مهمانی های خود تهیه کنید.

سوپ جو خوش طعم

مواد لازم

سیب زمینی بزرگ : ۱ عدد
پیاز بزرگ : ۱ عدد
خامه : به میزان دلخواه
آرد : ۲ قاشق غذا خوری
هویج درشت : ۱ عدد
آب مرغ : دو لیوان ( عصاره مرغ : ۲ عدد )
شیر : ۲ لیوان
جو پرک شده : ۱٫۵ لیوان
قارچ خرد شده : ۱٫۵ لیوان
جعفری ساطوری شده : ۲ قاشق غذا خوری
سیر : ۲ حبه

دستور پختت سوپ جو با قارچ

ابتدا سیب زمینی و پیاز و هویج را به خوبی بشویید و آن ها را به شکل دلخواه خرد نمایید سپس در درون ظرف مناسبی سبزیجات خرد شده را با دو قاشق روغن تفت دهید و بعد از آن که بوی خامی آن ها از بین رفت آرد و سیر را به آن ها اضافه نمایید تا تفت بخورند.

تفت دادن پیاز و هویج و سیب زمیین در درون تابه

بعد از تفت خوردن سیر و آرد ۴ لیوان آب به مواد سوپ اضافه کنید و بعد جو پرک شده را در درون قابلمه بریزید و در حین پختن سوپ چند بار مواد آن را هم بزنید تا ته نگیرند. بعد از این که جو باز شد و لعاب انداخت آب مرغ را به همراه قارچ های خرد شده به سوپ اضافه کنید و سپس شیر را هم در درون سوپ بریزید و سوپ را هم زنید تا مواد آن به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند.

طرز تهیه سوپ جو با 3 روش

در مرحله بعدی طرز تهیه سوپ جو عصاره مرغ را هم بعد از له کردن به سوپ اضافه کنید و سپس در پایان طبخ سوپ، جعفری را به آن بیافزایید. بعد از این که سوپ پخته شد آن را در درون ظرف مناسبی قرار دهید و بعد از این که سوپ جو مقداری خنک شد خامه را به آن اضافه کنید.

سوپ جو با شیر

طرز تهیه سوپ جوی قرمز

در این نوع سوپ به جای شیر از رب گوجه فرنگی استفاده می شود این نوع سوپ نیز خوش طعم و خوشمزه است سوپ جوی قرمز را می توانید برای مجالس افطاری خود نیز در ماه مبارک رمضان طبخ کنید.

سوپ جوی قرمز

مواد لازم برای ۲۰ نفر

جو پوست کنده : ۵۰۰ گرم
مرغ : ۱/۲ سینه
جو پرک شده : ۱ لیوان
قارچ : ۵۰۰ گرم
هویج : ۵۰۰ گرم
جعفری : ۱/۲ پیمانه
گشنیز : ۱/۲ پیمانه
پیاز بزرگ : ۲ عدد
آب لیمو : ۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی : ۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل : به میزان لازم
آبغوره : به میزان لازم
ادویه : به میزان لازم

دستور پخت سوپ جو قرمز

در مرحله اول پخت سوپ جو قرمز، جو پرک شده و پوست کنده را پاک کنید سپس آن ها را با آب بشویید و در درون ظرف مناسبی با مقداری آب به مدت چند ساعت خیس کنید. در مرحله بعدی پخت سوپ جو، پیاز کوچکی را به صورت نگینی در قابلمه ای مناسب خرد نمایید سپس مقداری آب و نمک و ادویه کاری و زردچوبه به پیاز اضافه نمایید و سینه مرغ را در درون مخلوط آب و ادویه ها قرار دهید.

آب پز سینه مرغ

بعد از این که مرغ آب پز شدن آن را ریش ریش کنید.

ریش ریش کردن مرغ

در درون تابه ای مناسب پیاز های بزرگی را که از قبل خرد کرده اید با مقداری روغن تفت دهید و بعد از این که پیاز داغ آماده شد زیر تابه را خاموش کنید. قارچ های نگینی خرد شده را با مقداری آبلیمو در درون قابلمه ای مناسب بریزید و بعد از این که آب قارچ ها خشک شد قابلمه را از روی حرارت گاز بردارید. هویج سوپ را هم به صورت خلال های نازک رنده کنید و اگر می خواهید از سبزی تازه استفاده کنید جعفری و گشنیز را خرد کنید. بعد از آماده کردن همه مواد سوپ جو را به همراه همان آبی که خیس کرده اید در درون قابلمه مناسبی بریزید سپس پیاز داغ و سینه مرغ ریش ریش را به همراه قارچ و هویج و سبزی و مقداری آب به جو اضافه کنید و قابلمه را بر روی حرارت گاز قرار دهید.

قرار دادن جو در درون قابلمه اضافه کردن هویج رنده شده به سوپ جو افزودن مرغ ریش ریش شده به سوپ جو

بعد از این که سوپ به خوبی جا افتاد رب و نمک و آبغوره و فلفل را به سوپ اضافه نمایید بعد از اضافه کردن ادویه ها به سوپ بعد از چند دقیقه زیر سوپ را خاموش کنید.

اضافه کردن رب به سوپ جو افزودن آبلیمو به سوپ جو

طرز تهیه سوپ جو با قارچ

طرز تهیه سوپ جو سفید با شیر

سوپ جوی سفید نوعی سوپ خوشمزه است که می توانید آن را با خامه و شیر و انواع سبزیجات دلخواه طبخ کنید.

سوپ جو با شیر

مواد لازم برای ۵ نفر

جو پرک شده : ۲ پیمانه
مرغ : ۱/۲ سینه
قارچ : ۵ عدد
هویج متوسط : ۲ عدد
پیاز بزرگ : ۲ عدد
فلفل دلمه ای : ۱ عدد
خامه : ۲قاشق غذا خوری
جعفری و گشنیز : ۲قاشق غذا خوری
کره : ۱۰۰ گرم
آرد : ۲ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل : به یمزان لازم
شیر : ۱لیوان
آبلیمو : ۱ قاشق غذا خوری
ادویه : به میزان لازم

دستور طبخ سوپ جو سفید

در طرز تهیه سوپ جو سفید با شیر فقط از جوی پرک شده استفاده نمایید. ابتدا جوی پرک شده را در مقداری آب خیس کنید سپس سینه مرغ را با مقداری نمک و آب و زردچوبه و ادویه کاری و پیاز بپزید و بعد از این که مرغ آب پز شد آن را ریش ریش کنید.

آب پز کردن مرغ برای طرز تهیه سوپ جو

هویج را هم رنده کنید و قارچ را با مقداری آبلیمو در درون قابلمه ای آب پز نمایید و فلفل دلمه ای ها را به صورت نگیین خرد کنید. در درون تابه ای مناسب پیاز ها را با مقداری روغن سر تفت دهید. بعد از این که همه مواد سوپ را آماده کردید در درون قابلمه ای مناسب جو را با همان مقدار آبی که خیس کرده اید بریزید و سپس مواد آماده شد سوپ را به سوپ جو اضافه نمایید.

ریختن مرغ ریش ریش شده در درون سوپ اضافه کردن هویج به سوپ جو

در زمانی که سوپ روی حرارت گاز قرار دارد سس سفید آن را تهیه کنید برای طرز تهیه سس مخصوص سوپ جو در درون تابه ای مناسب دو قاشق آرد را با کمک کره تفت دهید.

تفت دادن آرد با کره

و بعد از این که بوی خامی آرد گرفته شد مقدار دو لیوان شیر را به تدریج به آرد اضافه نمایید و مایه سس سفید را هم بزنید تا وقتی که سس غلیظ شود توجه داشته شید که سس باید به غلظت فرنی برسد.

اضافه کردن شیر به آرد تفت داده شده
بعد از این که سوپ جا افتاد خامه را در درون کاسه ای مناسب بریزید و مقداری سوپ را به خامه اضافه نمایید و مخلوط خامه و سوپ را هم بزنید و سپس مخلوط آن ها را به سوپ اضافه کنید و سس سفید را به صورت آرام آرام به سوپ اضافه نمایید. توجه داشته باشید که در این نوع سوپ اگر شیر را به صورت مستقیم به سوپ اضافه کنید ممکن است شیر در درون سوپ ببرد. بعد از این که سوپ به غلظت مناسب رسید سوپ جو آماده سرو می شود.

سوپ جو با شیر

اضافه کردن قارچ آب پز به سوپ جو تزیین سوپ جو با سبزیجات

نکات طلایی برای طبخ بهتر سوپ جو

  1. در هنگام طبخ سوپ جو درب قابلمه را نبندید.
  2. اگر برای طبخ سوپ جو از خامه استفاده می کنید حتما آن را در اواخر طبخ سوپ در درون سوپ بریزید و بعد از این که خامه را با سوپ مخلوط کردید زیر حرارت گاز را خاموش کنید.
  3. می توانید از خامه برای تزیین سوپ جو استفاده نمایید.
  4. جعفری را باید به گونه ای خرد کنید که آب نیندازید سپس آن را بر روی سوپ بریزید.
  5. بهتر است که در طرز تهیه سوپ جو از آب مرغ استفاده نمایید زیرا سوپ خوشمزه تر می شود و از طرفی چون آب مرغ بی رنگ است برای سوپ جوی سفید مناسب تر است.
  6. در هنگام طبخ سوپ جو شیر را گرم کنید و بجوشانید و بعد آن را به سوپ اضافه کنید.
  7. اگر می خواهید سوپ جو غلیظ شود می توانید ۲ قاشق سوپ خوری آرد گندم و آرد ذرت را در درون نصف لیوان آب سرد حل کنید و سپس آرد حل شده را به سوپ اضافه نمایید.
  8. قبل از اضافه کردن خامه به سوپ جو مقداری از سوپ را با خامه مخلوط کنید سپس آن ها را به سوپ اضافه نمایید.
  9. اگر می خواهید سوپ جو شما لعاب بیندازد بهتر است که جو را در مقداری آب از شب قبل خیس کنید.
  10. سبزی سوپ جو را در پایان طبخ سوپ اضافه نمایید.
  11. برای خوش طعم کردن سوپ جو می توانید از لیمو تازه و یا آب لیمو استفاده نمایید.

تزیین کردن سوپ جوی سفید

بعد از این که سوپ جو آماده شد می توانید آن را در درون ظرف مناسبی بریزید و با کمک روش های تزیین سوپ این نوع سوپ خوشمزه را به زیبایی تزیین کنید. طرز تهیه سوپ جو با ۳ روش متفاوت را در این مطلب مشاهده کردید که امیدواریم از تهیه این نوع سوپ در منزل نهایت لذت را ببرید. برای مشاهده طبخ انواع آش و سوپ کلیک کنید.

منبع : آرگا

منبع :

برگرفته از وب سایت آرگامگ بخش آشپزی

آرگامگ

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *