دلمه یکی از غذاهای شناخته شده در ایران محسوب می شود که به دلیل لذیذ بودن آن به شکل های مختلفی طبخ می شود. یکی از انواع دلمه ها, دلمه کلم می باشد که کلم پر شده نیز نامیده می شود. طبخ این غذا فوت و فن های خاص خود را می طلبد که بسیار ساده و راحت هستند. این غذا را می توان به عنوان غذای اصلی سرو نمود.

طرز تهیه دلمه کلم ایده آل و لذیذ

طرز تهیه دلمه کلم

مواد لازم برای طبخ دلمه کلم ( برای ۴ نفر)

طرز تهیه دلمه کلم

  1. کلم پیچ : ۲ عدد بزرگ
  2. شکر : ۴ قاشق غذا خوری
  3. برنج : ۴ پیمانه
  4. سرکه : ۱ استکان
  5. لپه : ۲ استکان
  6. رب : به مقدار لازم
  7. گوشت چرخ شده : ۷۰۰ گرم
  8. روغن : به مقدار لازم
  9. سبزی خرد شده (تره, گشنیز, جعفری, ترخون, مرزه, شوید, نعناع, پیازچه) : ۲ کیلوگرم
  10. پیاز نگینی خرد شده : ۴ عدد بزرگ
  11. ادویه ( نمک, فلفل, زردچوبه) : به مقدار لازم
  12. روغن : به مقدار لازم

طرز تهیه مرحله به مرحله خوشمزه ترین دلمه کلم

دلمه کلم اصل ایرانی

در ابتدا کلم ها را از ساقه, بند بند جدا کنید و آن را با آب بشویید. سپس در قابلمه ایی مقدار آب ریخته و برگ های کلم را درون آن لایه لایه قرار دهید و بر روی حرارت گذاشته تا آب به جوش آید. در هنگام جوش آب, مشاهده می کنید که کلم ها نرم می شوند. در این لحظه آن ها را داخل سبد تخلیه کنید تا آب کلم ها گرفته شده و خنک شوند. سپس پیاز را با مقداری روغن کمی تفت دهید و در ادامه زردچوبه و نمک را به آن اضافه کرده و اجازه دهید تا پیاز طلایی شود و بعد گوشت چرخ شده را به آن اضافه کنید و صبر کنید تا کاملا پخته شود. در ظرفی دیگر رب را با مقداری روغن کمی تفت دهید و به مخلوط گوشت چرخ شده اضافه کنید و ظرف را از روی حرارت برداشته و کنار قرار دهید. برنج و لپه را شسته و با مقداری نمک آن ها را بپزید. بعد از پخت برنج و لپه, آن ها را به همراه سبزی خرد شده به مخلوط گوشت چرخ شده اضافه کنید و خوب با یکدیگر مخلوط کنید. برای پیچیدن کلم ها نیاز است تا آن قسمتی از کلم که دارای رگبرگ ضخیمی است را با کارد تیزی بگیرید.

طرز پیچیدن دلمه کلم

یکی از مراحل طرز تهیه دلمه کلم, پیچیدن دلمه ها می باشد. برای این منظور, کف قابلمه ایی که قصد دارید دلمه ها را در آن قرار دهید, با یک لایه از کلم بپوشانید. سپس هر برگ کلم را روی سطحی پهن کرده و از مخلوط اماده شده به اندازه ۲ قاشق غذاخوری و یا بیشتر ( بستگی به اندازه برگ کلم) درون آن را پر کنید و به صورت بقچه کلم را بپیچید و درون قابلمه قرار دهید و این کار را تا اتمام برک گلم ها و مواد انجام دهید. سپس ۵ قاشق غذاخوری روغن مایع را به همراه ۸ الی ۹ لیوان آب به قابلمه حاوی دلمه ها اضافه کرده و اجازه دهید تا دلمه ها با حرارت کم پخته شوند. توجه داشته باشید که اگر برنج درون دلمه خام باشد نیاز است تا آب بیشتری در این مرحله اضافه شود.

طرز تهیه سس دلمه کلم

طرز تهیه دلمه کلم

مواد لازم : ۱ استکان سرکه , ۳ قاشق غذاخوری شکر, ۶ قاشق غذا خوری رب , نمک به مقدار لازم

طرز تهیه: مواد لازم بیان شده را با یکدیگر مخلوط کنید و در زمان پایان پخت دلمه ها (ربع اخر پخت) روی آن ها بریزید. اگر ذائقه شیرینی دارید می توانید از سرکه کمتر استفاده کنید و برعکس.

تزیین دلمه کلم

تهیه سس دلمه کلم

لذیذترین دلمه کلم

تزیین دلمهکلم

دلمه کلم زمانی آماده است که سس آن کاملا به خورد دلمه ها رفته باشد. نکته مهمی که در طرز تهیه دلمه کلم باید به آن توجه داشت این است که زمانی که دلمه ها پیچیده شد, قبل از اضافه کردن آب به آن, مقداری نمک بر روی دلمه ها بریزید تا دلمه کلم خوشمزه تر شود.

منبع : آرگا

منبع :

برگرفته از وب سایت آرگامگ بخش آشپزی

آرگامگ

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *