دلمه نوعی غذا است که در ایران جزء غذا های پرطرفدار می باشد و انواع مختلفی نظیر دلمه سیب زمینی و دلمه گوجه فرنگی و دلمه برگ مو و دلمه فلفل دلمه ای و دلمه برگ کلم و دلمه کدو و دلمه بادمجان دارد. در طرز تهیه دلمه سیب زمینی می توانید از گوشت چرخ کرده و پنیر پیتزا و یا پنیر پارمیزان و جعفری ساطوری شده برای خوش طعم کردن دلمه استفاده کنید.

با سیب زمینی می توانید غذا های مختلف و متنوعی را بپزید که دلمه سیب زمینی یکی از این نوع غذاها است از دلمه سیب زمینی می توانید به عنوان پیش غذا در مهمانی ها و مجالس استفاده کنید هم چنین می توانید این غذای ایرانی را به عنوان غذایی کامل در وعده غذایی شام و ناهار سرو کنید.

طرز تهیه دلمه سیب زمینی با بهترین روش

مواد لازم برای ۲ نفر

گوشت چرخ کرده : ۲۰۰ گرم
سیب زمینی بزرگ و گرد : ۴ عدد
پیاز : ۱ عدد
جعفری خرد شده : ۲ قاشق غذاخوری
رب : ۲ قاشق غذاخوری
زعفران ( در صورت تمایل ) : به میزان لازم
پنیر پیتزا و یا پنیر پارمزان : به میزان لازم
نمک و فلفل : به میزان لازم

طرز تهیه دلمه سیب زمینی

دستور پخت دلمه سیب زمینی

در مرحله اول طرز تهیه دلمه سیب زمینی ابتدا پوست سیب زمینی ها را بگیرید سپس آن ها را به خوبی بشویید و با کمک کارد آشپزخانه سیب زمینی را به دو قسمت نامساوی تقسیم کنید و داخل نیمه بزرگتر سیب زمینی ها را با کمک قاشق و کارد آشپزخانه خالی کنید. در مرحله بعدی روش پخت دلمه سیب زمینی پیاز های خرد شده را در درون تابه ای مناسب با مقداری روغن تفت دهید و بعد از این که پیاز ها نیمه سرخ شدند گوشت چرخ کرده را به آن ها اضافه کنید و بعد از تفت خوردن گوشت چرخ کرده نمک و فلفل و زعفران را به گوشت اضافه کنید و بعد از چند دقیقه نیز رب گوجه فرنگی را به مخلوط پیاز و گوشت چرخ کرده اضافه نمایید و بعد از این که رب تفت خورد و بومی خامی آن از بین رفت جعفری ساطوری شده به مواد دلمه سیب زمینی اضافه کنید و بعد از مخلوط کردن همه مواد دلمه تابه را از روی حرارت گاز بردارید.
در مرحله آخر طرز تهیه دلمه سیب زمینی داخل سیب زمینی ها را با مواد آماده شده پر کنید و سپس قسمت کوچکتر سیب زمینی ها را بر روی آن ها قرار دهید و دلمه های سیب زمینی را در درون قابلمه ای مناسب بچینید حتی الامکان فاصله بین دلمه ها را کمتر کنید تا وا نروند بعد از چیدن سیب زمینی ها در درون قابلمه سس دلمه را در درون ظرف کوچکی آماده کنید برای تهیه سس دلمه در درون ظرف کوچکی مقداری روغن بریزید سپس رب گوجه فرنگی را در درون روغن تفت دهید و مقداری آبجوش به رب اضافه کنید و بعد از این که سس چند قل زد آن را بر روی دلمه بریزید و سپس گاز را روشن کنید و قابلمه دلمه را بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا دلمه ها به خوبی پخته شوند در ۵ دقیقه آخر پخت دلمه ها پنیر پیتزا و یا پنیر پارمزان رنده شده را بر روی دلمه ها رنده کنید و بعد از ۵ دقیقه قابلمه را از روی حرارت گاز بردارید و سپس دلمه ها را برای سرو در درون ظرف مناسبی بچینید.

روش پخت دلمه سیب زمینی

نکات طلایی برای طرز تهیه دلمه سیب زمینی

۱٫ می توانید به مایه سس دلمه سیب زمینی برای خوش طعم شدن مقداری زرشک و یا گرد لیمو اضافه کنید.
۲٫ بهتر است به جای رب به مواد دلمه سیب زمینی زعفران اضافه کنید تا غذای شما خوشمزه تر شود.
۳٫ می توانید سیب زمینی ها را بعد از پر کردن در درون قالب فر بچینید و سپس قالب فر را در درون یخچال قرار دهید.
۴٫ اگر فاصله بین دلمه های سیب زمینی زیاد باشد ممکن است دلمه ها وا بروند.
۵٫ در صورت تمایل می توانید به جای جعفری ساطوری شده از پیازچه خرد شده در طرز تهیه دلمه سیب زمینی استفاده کنید.
۶٫ می توانید برای تهیه دلمه سیب زمینی سیب زمینی ها را نصف کنید سپس درون سیب زمینی ها را پر کنید.

دستور پخت دلمه سیب زمینی

دلمه سیب زمینی را بهتر است بعد از آماده شدن با روش های تزیین دلمه به زیبایی تزیین کنید. امیدواریم از طرز تهیه دلمه سیب زمینی در منزل نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید. در صورت تمایل می توانید برای مشاهده پخت انواع دلمه کلیک کنید.

منبع : آرگا

منبع :

برگرفته از وب سایت آرگامگ بخش آشپزی

آرگامگ

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *