تابستان فصل میوه‌های رنگارنگ است و یکی از خوشمزه‌ترین، مفیدترین و محبوب‌ترین میوه‌های تابستانی «هلو» است. علاوه بر این‌که می‌توانید هلو را به عنوان میوه میل کنید، انواع شربت و نکتار، آبمیوه، شیرینی هلویی و پای هلو در فصل تابستان هواداران فراوانی دارند. شاید به همین دلیل است که روز ۱ شهریور هر سال روز جهانی شیرینی لذیذ «پای هلو» است. طرز تهیه آسان پای هلو از سایت آشپزی Taste Of Home را در سیماکوک بخوانید.

 

مواد لازم برای ۶ تا ۸ نفر

 

 

شکر سفید: ۱/۲ لیوان

شکر قهوه‌ای: ۱/۴ لیوان

هلو اسلایس شده: ۵ لیوان

پودر جوز‌هندی: ۱/۴ قاشق چایخوری

دارچین: ۱/۴ قاشق چایخوری

نمک: ۱/۴ قاشق چایخوری

خمیر پاستری برای پای دو لایه: به مقدار لازم

آب لیموترش: ۲ قاشق چایخوری

کره:۱ قاشق غذاخوری

 

مواد لازم برای تهیه خمیر پاستری

 

 

 

آرد: ۵۰۰ گرم

کره سرد بدون نمک خرد شده و سرد: ۵۰۰ گرم

آب یخ: ۱ لیوان

نمک ریز دانه: ۱ قاشق چایخوری

 

طرز تهیه خمیر پاستری

 

خمیر پاستری یک خمیر ترد و لطیف برای درست کردن انواع تارت، پای و شیرینی محسوب می‌شود که شیرینی شما را ترد و لطیف‌تر می‌کند. برای تهیه خمیر پاستری ابتدا آرد را داخل یک سینی بریزید و آن را به صورت یک تپه دربیاورید. با نوک انگشت یک فرورفتگی در این تپه آرد درست کنید و تکه‌های کره خرد شده و نمک را داخل آن بریزید. آرد، کره و نمک را با هم مخلوط کنید و ورز دهید. وقتی که این مواد مقداری با هم ترکیب شدند، آب یخ را اضافه کنید و آن‌قدر ورز بدهید تا حالت خمیری و یکدست پیدا کند. یادتان باشد خمیر انواع پای را نباید زیاد ورز داد، همین که خمیر یکدست شد و جای انگشتان روی آن ماند کافی است. خمیر آماده شده را در یک کیسه فریزر بگذارید و به مدت ۴۵ دقیقه در یخچال نگهدارید.

در خمیر پاستری، چون کره به صورت خرد شده اضافه می‌شود رگه‌های چربی دیده می‌شود و این نشانه بدی نیست. در مرحله بعد روی سینی مقداری آرد بپاشید و خمیری را که آماده کرده بودید روی سینی پهن کنید و با وردنه صاف کنید. ظرفی را که می‌خواهید پای را در آن درست کنید را با کمی روغن مایع یا کره چرب کنید. خمیر را با احتیاط و حتی‌المقدور به وسیله وردنه به ظرفی که می‌خواهید پای را در آن درست کنید منتقل کنید و در ظرف پهن کنید. خمیر را تا بالای ظرف بکشید، با انگشت خوب به سطح ظرف بچسبانید و صاف کنید و قسمت‌های اضافی خمیر را با چاقو بگیرید. قسمت‌های اضافی خمیر را در یک کیسه پلاستیک بگذارید تا خشک نشوند چون آن‌ها را برای قسمت بالای پای هلو نیاز داریم.

طرز تهیه پای هلو

 

 

برای تهیه پای هلو، ابتدا در یک کاسه بزرگ شکر سفید و قهوه‌ای را با هم مخلوط کنید. سپس برش‌های هلو را اضافه کنید و به آرامی با شکرها مخلوط کنید. روی ظرف را با سلفون بپوشانید و اجازه دهید حدود یک ساعت به همین حالت بماند. در ظرفی که می‌خواهید پای هلو را در آن درست کنید به همان روشی که در بالا گفتیم خمیر پاستری را پهن کنید و اضافی خمیر را نگه دارید.

برش‌های هلو را که با شکر طعم‌دار شده‌اند روی خمیر پاستری بچینید. در یک قابلمه کوچک آرد ذرت، پودر جوز هندی و نمک را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را به مدت ۲ دقیقه روی حرارت ملایم گاز نگهدارید و مرتب هم بزنید. بعد از دو دقیقه از روی شعله بردارید، کره و آب لیموترش را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کره آب شود. ترکیب به دست آمده را روی تمام قسمت‌های برش‌های هلو چیده شده روی خمیر پاستری بریزید. خمیرهای اضافه پاستری را رول و کمی صاف کنید و به صورت نواری روی هلوها بچینید یا اینکه اضافه خمیر را با وردنه صافه کنید و به صورت یک لایه خمیر نازک روی هلوها قرار دهید. روی پای هلو را با فویل بپوشانید و به مدت یک ۵۰ دقیقه در فر با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بپزید. ۳۰ دقیقه از زمان پخت که گذشت، پای هلو را در فر چک کنید و اگر طلایی شده بود بعد از ۴۰ دقیقه از فر بیرون بیاورید. انواع میوه‌های تابستانی مثل تمشک، شلیل، بلوبری یا هر میوه دیگری را می‌توانید با هلو مخلوط و به مواد داخل این شیرینی خوشمزه اضافه کنید. پای هلو را می‌توانید با چای، قهوه یا بستنی میل کنید.

 

منبع :

برگرفته از وب سایت مجله کوروش بخش آشپزی مجله کوروش
نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *