آش شله قلمکار یکی از پرطرفدارترین نوع آش های ایرانی است که شما می توانید آن را در منزل طبخ کنید در این مجموعه از آشپزی طرز تهیه آش شله قلمکار را به شما عزیزان آموزش می دهیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

در طرز تهیه آش شله قلمکار از حبوبات مختلف و سبزی آش و گوشت استفاده می شود بنابراین می توان این نوع آش را در دسته غذای ایرانی مقوی و خوشمزه قرار داد. سبزی آش استفاده شده در آش شله قلمکار شامل: جعفری, اسفناج, تره, و گشنیز می باشد که هر کدام از این نوع سبزی ها باید به اندازه یکسان در آش شله قلمکار استفاده شود.

آش شله قلمکار خوشمزه

مواد لازم

سبزی آش : یک کیلو گرم
نخود: یک پیمانه
عدس: یک پیمانه
لوبیا قرمز : یک پیمانه
لوبیا چیتی : یک پیمانه
برنج: یک پیمانه
گوشت : ۱ کیلو گرم
پودرتخم گشنیز : ۱٫۵ قاشق غذاخوری
روغن: به میزان لازم
پیاز داغ و نعنا داغ : به میزان لازم
نمک : به میزان لازم
زردچوبه و فلفل سیاه : به میزان لازم
آرد برنج : دو قاشق
پیاز: ۳ عدد

طرز تهیه آش شله قلمکار

برای طبخ آش شله قلمکار حبوبات را از ۲۴ قبل در مقداری آب خیس می کنیم و در این مدت چند بار آب آن ها را عوض می کنیم. سبزی آش را بعد از این که تمیز و پاک کردیم خرد می کنیم. در قابلمه ای مناسب برنج و حبوبات را با مقداری آب مخلوط می کنیم و بر روی شعله گاز با حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به دمای جوش برسد سپس حرارت گاز را کم می کنیم. در قابلمه ای مناسب پیاز های خرد شده را با مقداری روغن بریزید تا پیاز ها به خوبی سرخ شوند و به رنگ طلایی درآیند سپس گوشت را اضافه می کنیم تا همراه پیاز ها کمی تفت بخورد.

روش طبخ آش شله قلمکار

مقداری آب در قابلمه می ریزیم تا گوشت روی حرارت ملایم پخته شود. بعد از این گوشت به خوبی پخته شد آن را از درون قابلمه خارج می کنیم و استخوان های گوشت را جدا می کنیم و می کوبیم تا به خوبی ریش ریش شود.

آش شله قلمکار لذیذ

در ظرفی مناسب دو قاشق آرد برنج را در مقداری آب سرد به خوبی حل می کنیم و آرد برنج را به همراه سبزی آش و گوشت کوبیده شده به آش شله قلمکار اضافه می کنیم و اجازه می دهیم که به مدت ۲ ساعت دیگر آش به خوبی پخته شود تا جا بیفتد و هر ۱۰ دقیقه یکبار آش را هم می زنیم.

آش شله قلمکار خوشمزه و مقوی

در ۱ ساعت آخر پخت آش مقداری پودر تخم گشنیز را به همراه زردچوبه در روغن تفت می دهیم سپس نمک و فلفل سیاه را به آن ها اضافه می کنیم و مخلوط تخم گشنیز و ادویه ها را به آش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا آش شله قلم کار به خوبی جا بیفتد و لعاب بدهد. می توان در طرز تهیه آش شله قلمکار به جای آب حبوبات و گوشت را با آب قلم بپزیم که آش خوشمزه و مقوی تر خواهد شد.

آش شله قلمکار آماده شده
طرز تهیه آش شله قلمکار

طرز تهیه نعنا داغ برای تزیین آش

دو عدد پیاز را به صورت خلالی باریک خرد می کنیم و در تابه ای مناسب یک فنجان روغن می ریزیم و تابه را بر روی حرارت گاز قرار می دهیم تا روغن به خوبی داغ شود سپس پیازهای خرد شده را به روغن اضافه می کنیم و مقداری زردچوبه به پیاز اضافه می کنیم تا سرخ شود بعد از اینکه پیاز ها به خوبی سرخ شدند آن ها در درون صافی فلزی بریزد تا روغن از آن ها خارج شود. روغن خارج شده از پیاز ها را درون تابه ای مناسب می ریزیم و تابه را بر روی گاز قرار می دهیم سپس دو قاشق غذاخوری نعنا داغ را به روغن اضافه می کنیم و بعد از چند دقیقه نعنا داغ را از روی حرارت بر می داریم و نعنا داغ و پیاز داغ را بر روی آش می ریزیم.

نعنا داغ برای تزیین آش شله قلمکارآش شله قلمکار

در طرز تهیه آش شله قلمکار بعد از این که آش به خوبی پخته شد و جا افتاد آش را در درون ظرف مناسبی می ریزیم و با کمک نعنا داغ و پیاز داغ و زعفران دم کرده و کشک تزیین آش را انجام می دهیم.

منبع : آرگا

منبع :

برگرفته از وب سایت آرگامگ بخش آشپزی

آرگامگ

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *