کوفته یک غذای بین‌المللی است. علاوه بر این‌که در کشورهای مختلف دنیا کوفته را به روش‌های مختلف درست می‌کنند، کوفته‌های هر کدام از مناطق ایران هم رنگ و طعم و مواد خاص خودشان را دارند. در حالی که تهرانی‌های قدیمی کوفته را با طعم و بوی هوس‌انگیزی درست می‌کنند، کاشانی‌ها و شیرازی‌ها هم کوفته مختص به خودشان را دارند و البته تبریزی‌ها هم مدعی‌‌اند که رسپی اصلی کوفته در دستان آن‌هاست. طرز تهیه کوفته تبریزی اصیل و پیاز داغ حرفه‌ای را در سیماکوک بخوانید.

 

مواد لازم برای کوفته تبریزی

 

گوشت چرخ‌کرده مخلوط گوسفند و گوساله کم‌چرب: ۱ کیلوگرم

لپه: ۲ لیوان

برنج: ۱ لیوان

پیاز بزرگ:۲ عدد

سبزی کوفته: ۱ لیوان ساطوری و ریز خرد شده شامل تره تازه و کمی مزره تازه

فلفل قرمز و سیاه، زردچوبه، نمک و زعفران دم کرده: به مقدار دلخواه

رب گوجه‌فرنگی: به مقدار لازم

تخم‌مرغ آب‌پز: به تعداد لازم در صورت دلخواه

 

مواد لازم برای داخل کوفته

 

پیازداغ: به مقدار دلخواه

گردو: به مقدار دلخواه

زرشک: به مقدار دلخواه

آلو برغانی خشک: به تعداد کوفته‌ها

 

طرز تهیه کوفته تبریزی

 

برای درست کردن کوفته تبریزی، باید دو بار دیگر گوشت را چرخ کنید. یک بار با پیاز خرد شده و بار دیگر با لپه نیم پخته و آبکش شده. بعد از چرخ کردن گوشت باید حسابی آن را ورز بدهید تا کوفته تبریزی وا نرود و از هم نپاشد. در هنگام ورز دادن گوشت کمی نمک به آن اضافه کنید. به این ترتیب گوشت حالت چسبندگی پیدا می‌کند.

برنج را با مقدار آب و بدون اضافه کردن روغن نیم‌پز کنید. می‌توانید کمی زعفران یا زردچوبه به آب برنج اضافه کنید.

سبزی که برای کوفته تبریزی استفاده می‌کنید باید حتما ریز و ساطوری خرد شده باشد. سبزی‌ حتما باید خشک باشد. سبزی خیس و آب‌دار کوفته را خراب می‌کند. منظور از خیس نبودن سبزی استفاده از سبزی خشک شده نیست. از سبزی تازه‌ای که آب آن خوب گرفته شده، آبکش شده و نم‌دار و خیس نیست استفاده کنید. البته اگر سبزی تازه در دسترس ندارید از سبزی خشک هم می‌توانید استفاده کنید.

سبزی را به گوشت اضافه کنید و خوب ورز بدهید. ادویه‌ها و نمک را به گوشت و سبزی اضافه می‌کنیم و باز هم ورز می‌دهیم. هر چه بیشتر گوشت را ورز بدهید امکان وا رفتن کوفته تبریزی کمتر می‌شود. حداقل ۱۵ دقیقه برای ورز دادن گوشت وقت بگذارید.

حالا به اندازه‌ای که می‌خواهید کوفته‌ها را درست کنید (برخی افراد کوفته‌ها را به اندازه یک پرتقال بزرگ یا متوسط و برخی هم کوچک‌تر در نظر می‌گیرند، اگر می‌خواهید داخل کوفته تبریزی یک تخم‌مرغ بگذارید حتما اندازه کوفته را به اندازه یک پرتقال بزرگ در نظر بگیرید) گوشت بردارید و آن را گرد کنید. حالا به آرامی وسط گوشت را باز کنید و مواد میانی کوفته را به اندازه دلخواه در آن بگذارید. می‌توانید داخل هر کوفته یک عدد تخم‌مرغ آب‌پز بدون پوست که خوب پخته و سفت شده هم بگذارید. کوفته را ببندید و دوباره گرد کنید. تا تمام شدن مواد این کار را تکرار کنید. حتما اندازه کوفته‌ها یکسان باشد تا کوفته‌ها با هم و در یک زمان بپزند.

در یک قابلمه مناسب پیاز‌داغ درست کنید. بعد از کاراملی و چیپسی شدن پیازها، به مقدار لازم رب‌گوجه‌فرنگی اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود. فلفل قرمز، فلفل سیاه، زعفران دم کرده و کمی هم نمک اضافه کنید. در صورت دلخواه کمی مرزه خشک هم به این مواد اضافه کنید.

به این مواد به اندازه‌ای که لازم است (با توجه به تعداد و سایر کوفته‌ها، آب اضافه کنید، میزان آب باید به قدری باشد که کوفته‌ها تا نیمه در آب باشند) و کوفته تبریزی را روی شعله ملایم گاز بپزید تا خوب بپزد و جا بیفتد. مراقب باشید در هنگام اضافه کردن کوفته‌ها به سس، شعله گاز بسیار ملایم باشد و سس در حال قل خوردن نباشد، چون کوفته‌ها وار می‌روند.

یک ساعت زمان برای پختن کوفته‌ تبریزی کافی است و برای وا نرفتن احتمالی کوفته درب قابلمه را باز بگذارید. بهتر است بعد از نیم ساعت به آرامی کوفته‌ها را برگردانید تا هر دو طرف خوب به سس آغشته شده و بپزند. کوفته تبریزی را با ترشی، سیر ترشی، سبزی خوردن و نان سنگک میل کنید.

 

منبع :

برگرفته از وب سایت مجله کوروش بخش آشپزی مجله کوروش
نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *